شناسهٔ خبر: 64688690 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارتقاء قدرت رقابت‌پذیری صادرات نفت خام ایران با افتتاح پایانه نفتی جاسک

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: با افتتاح مرحله نخست پایانه نفتی جاسک در بهمن امسال قدرت رقابت پذیری صادرات نفت خام در غرب آسیا ارتقا می‌یابد

صاحب‌خبر -

ارتقاء قدرت رقابت‌پذیری صادرات نفت خام ایران با افتتاح پایانه نفتی جاسک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ عباس غریبی اظهار داشت: پایانه نفتی جاسک در سواحل مکران با خط لوله ۴۲ اینجی به طول هزار کیلومتر بزرگترین پایانه نفتی کشور در خارج از خلیج فارس است که فاصله بازار هدف صادراتی با مشتریان را نزدیک‌تر می‌کند.

وی افزود: شرکت پایانه‌های نفتی ایران متولی صادرات نفت خام و میعانات گازی به اقتصاد و بازار جهانی است که از طریق انجام عملیات ساحلی و فراساحلی در پایانه استان‌های بوشهر، خوزستان و مازندران فعالیت می‌کند.

غریبی گفت: در شروع دولت سیزدهم میزان صادرات نفت خام ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود این در حالی است که هم اینک میزان صادرات نفت و میعانات گازی به رقم بسیار بالایی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هم اینک روزانه بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت ومیعانات گازی در کشور تولید می‌شود که شرکت پایانه‌های نفتی ایران مازاد بر نیاز مصرفی را صادر می‌کند.

غریبی گفت: شرکت پایانه‌های نفتی ایران سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در شریطی که ظرفیت بارگیری مخازن زمینی در عسلویه و کشتی‌ها پر شده بود با انتقال بیش از ۲۰میلیون بشکه نفت به جزیره خارگ مانع از توقف تولید گاز در پارس جنوبی شد.

وی ادامه داد: این شرکت در تولید بنزین نیز ایفای نقش دارد و با انتقال میعانات گازی بعنوان خوراک به شرکت ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان زمینه تولید بنزین در کشور را فراهم می‌کند.

غریبی افزود:: همچنین شرکت پایانه‌های نفتی ایران پس از نشت یکی از خطوط انتقال نفت در خلیج فارس در آب‌های سواحل شهرستان گناوه با اقدام به موقع و بسیج کلیه امکانات و ظرفیت‌های ملی و محلی مانع از یک فاجعه زیست محیطی شد.

وی گفت: باتوجه به اینکه توسعه متوازن در مناطق پیرامونی شرکت‌ها و تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی از ضرورت‌هایی است که منجر به تعامل و همراهی مردم و امنیت آفرینی می‌شود شرکت پایانه‌های نفتی ایران خود را ملزم به تقویت زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی می‌داند.

نظر شما