شناسهٔ خبر: 64680119 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

امیرعبداللهیان: ایران هیچ تعارفی با تروریست‌های داخل خاک عراق و پاکستان ندارد

وزیر امور خارجه در نشست مجمع جهانی اقتصاد بر مقابله با گروه‌های تروریستی که امنیت ایران را تهدید می‌کنند، تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه، ۲۷ دی طی سخنانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس با اشاره به روابط خوب ایران با عراق و پاکستان، گفت: با عراق و پاکستان درباره تامین امنیت مرز‌های مشترک گفت‌وگو کرده و توافقنامه امضا کردیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به عملیات موشکی ایران در اربیل و سوریه، اظهار کرد: اتفاقی که در اربیل عراق رخ داد مربوط به موساد است؛ به هر اقدامی که از سوی اسرائیل علیه امنیت مردم ایران انجام شود با قدرت پاسخ خواهیم داد.

امیرعبداللهیان، بیان کرد: اتفاقی که در اربیل افتاد به معنی حمله به عراق نیست؛ به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم.

وی تاکید کرد: اطلاعات دقیق نشان می‌دهد جایی که در عراق هدف قرار گرفته مقر موساد بوده و هیچ خطایی رخ نداده است؛ عوامل موساد و کارگزارانی که امنیت ایران را هدف قرار داده بودند، با موشک مورد حمله قرار گرفتند.

وزیر امور خارجه اشاره کرد: اسرائیل علیه امنیت ایران از اقلیم کردستان عراق سوءاستفاده می‌کند؛ با عراق موافقت‌نامه امنیتی داریم که امنیت مرز‌های ایران حفظ کند.

وی در ادامه در ارتباط با حمله به مقر تروریست‌ها در پاکستان، گفت: هیچ‌یک از شهروندان پاکستانی مورد حمله موشک و پهپاد‌های ایرانی قرار نگرفتند. 

امیرعبداللهیان، عنوان کرد که گروه جیش‌‎الظلم را هدف قرار دادیم، نه شهروندان پاکستانی را؛ هدف ما تروریست‌های مستقر در خاک پاکستان بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی، تاکید کرد: ایران هیچ تعارفی با تروریست‌های داخل خاک عراق و پاکستان که امنیت کشور را تهدید می‌کنند، ندارد.

امیرعبداللهیان، خاطرنشان کرد: به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می‌گذاریم، اما اجازه نمی‌دهیم امنیت ایران را به بازی بگیرند. ما امنیت عراق و پاکستان را امنیت ایران می‌دانیم.

وی تاکید کرد: عملیاتی که علیه مقرهای صهیونیست‌ها انجام شد ربطی به ماجرای غزه ندارد.

وزیر امور خارجه همچنین به تحولات دریای سرخ پرداخت و گفت: امنیت امروز دریای سرخ به جنگ غزه گره خورده؛ اگر جنگ ادامه یابد همه متضرر می‌شوند. 

به گفته وی، در غرب آسیا شاهد توسعه تنش و بحران هستیم، اما ریشه آن به هفتم اکتبر بازنمی‌گردد؛ کشتار غیرنظامیان در هیچ جای دنیا را نمی‌پذیریم، اما مقاومت ریشه در هفتم اکتبر ندارد، بلکه ریشه ۷۵ ساله و در اشغالگری صهیونیست‌ها دارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: هشدار دادیم اگر جنگ علیه غزه و علیه کرانه باختری متوقف نشود دامنه جنگ گسترش می‌یابد؛ آمریکا با تمام توان در کنار جنگ و نسل‌کشی در غزه اسرائیل را حمایت کرد و درگیری را به دریای سرخ و یمن کشاند. این دو خطای راهبردی آمریکا بود.

وی همچنین عنوان کرد که امنیت دریا و کشتی‌رانی برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

امیرعبداللهیان درباره موضع ایران در قبال مقاومت، گفت: حماس را گروه تروریستی نمی‌دانیم. نمی‌توانیم تاریخ را پاک کنیم؛ اشغالگری و جنایت ۷۵ ساله صهیونیست‌ها یک واقعیت است.

وی تاکید کرد که حقوق فلسطینی‌ها باید حفظ شود؛ فلسطینی‌ها انسان هستند و حقوق اولیه آن‌ها از سوی رژیم صهیونیستی نادیده گرفته می‌شود.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: در جنگ دو قاعده تفکیک و تناسب باید رعایت شود؛ در عملیات طوفان الاقصی هزار و ۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند، اما در جنگ غزه ۱۹ هزار کودک و زن و ۲۴ هزار فلسطینی کشته شدند. ما از کشته شدن هیچ زن و کودکی در جهان استقبال نمی‌کنیم، اما راه‌حل نظامی نیست، راه‌حل احترام به حقوق فلسطینیان است.

وی خاطرنشان کرد: توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه ما را به توافق پایان دادن درگیری در منطقه خواهد رساند.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به توافق احتمالی عربستان و یمن، گفت: اخباری داریم که یمن و عربستان به صلح نهایی نزدیک شده‌اند. ورود آمریکا به دریای سرخ توافق بین یمن و عربستان را برهم خواهد زد.

امیرعبداللهیان همچنین درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، اظهار کرد: همچنان تبادل پیام‌ها بین تهران و واشنگتن ادامه دارد؛ آمریکا اراده کند توافق دست یافتنی است. 

وی تصریح کرد: گفت‎وگو‌های مستقیم با طرف‌های اروپایی و گفتگو‌های غیرمستقیم با آمریکا را انجام دادیم. از هر اقدامی که کمک کند همه طرف‌ها به تعهد‌های خود برگردند استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان، افزود: ما هر اقدام مبتنی بر احترام متقابل از سوی دولت آمریکا را با اقدام متقابل جواب خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۵ به یک توافق هسته‌ای دست یافتیم که در شورای امنیت به یک قطعنامه منجر شد؛ آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای بدعهدی کرد. 

وی همچنین درباره رویکرد در قبال دولت‌های مختلف آمریکا، گفت: ما تفاوتی بین اوباما و ترامپ و جوبایدن قائل نیستیم؛ از زمان اوباما نقض توافق هسته‌ای آغاز شد. بدعهدی جز ثابتی از سیاست آمریکا است و تفاوتی بین دولت‌ها وجود ندارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اتهامات مطرح شده از سوی غرب درباره استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین، گفت: در رابطه با استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی به اوکراینی‌ها گفتم هر سندی دارید ارائه کنید، اما هیچ سندی نداشتند. 

وزیر امور خارجه گفت: ما به کشور‌های مختلف پهپاد ایرانی را واگذار کردیم؛ اگر کشوری از آن‌ها کپی کند مسئولیت آن متوجه ایران نیست. روس‌ها همیشه تاکید کردند که از هیچ سلاح ایرانی در جنگ اوکراین استفاده نکرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما