شناسهٔ خبر: 64671980 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

اقتصاد چرخشی؛ رویکردی نوین برای حل چالش‌های صنایع غذایی

صاحب‌خبر -

نخستین رویداد کاربرد فناوری در اقتصاد چرخشی با رویکرد صنایع غذایی روز دوشنبه ۲۵ دی ماه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد. این رویداد با هدف حمایت از طرح و ایده‌های فناورانه در راستای حل چالش‌های موجود حوزه اقتصاد چرخشی برنامه‌ریزی و برگزار شد.

دکتر ایرج اله دادی معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اهمیت موضوع اقتصاد چرخشی و بازیافت گفت: مطابق آمار، روزانه حجم زیادی از زباله در کشور تولید می‌شود که عمده این زباله‌ها دفن شده و تنها ۵ درصد بازیافت می‌شود. همچنین ۷۰ درصد از زباله‌ها به شیرآبه تبدیل می‌شود و در حال حاضر امکانات سوزاندن و دفع زباله‌ها و پسماندهای خطرناک نیز به صورت وسیع در کشور وجود ندارد. اقتصاد چرخشی در رفع مشکلات این حوزه و درآمدزایی می‌تواند موثر باشد.
دکتر اله دادی از ناحیه نوآوری تهران صحبت کرد و افزود: این ناحیه با وسعت بیش از ۷۰۰ هکتار، امکان گسترش فضای کسب و کار، ایجاد اکوسیستم فناوری و نوآوری باز، امکان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده ها را فراهم می‌آورد.
معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری در ادامه افزود: فضاها و شعب پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از جمله در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی و…. می‌تواند بستر مناسبی در راستای فعالیت در حوزه اقتصاد چرخشی باشد و امکان بهره‌مندی از تسهیلات پارک علم و فناوری نیز برای شرکت‌های فعال در این زمینه وجود دارد.
در حاشیه این رویداد، نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های فعال حوزه اقتصاد چرخشی برگزار شد. در این نمایشگاه هلدینگ دانش‌بنیان لیدکو، شرکت رهازیست تولید با حوزه فعالیت تولید و پرورش میلورم به عنوان خوراک دام، شرکت دانش‌بنیان توسعه فناوری پلاسما با حوزه فعالیت کاهش بار میکروبی از محصولات کشاورزی (پسته و زعفران)، شرکت دهکده کارآفرینی علی بابا با حوزه فعالیت بهینه سازی ضایعات کشاورزی، زرین خاک آب انرژی (بانک ملی جلبک ایران) با حوزه فعالیت تولید جلبک، شرکت شهاب خودرو / آریا پرتو پارس با حوزه فعالیت دستگاه خشک کن پسماند غذایی و مرغداری‌ها، شرکت صنعتی خزر الکتریک با حوزه فعالیت انواع دستگاه‌های مدیریت پسماند غذایی، شرکت سامان انرژی با حوزه فعالیت هاضم بی‌هوازی پسماند و پساب کشتارگاهی و صنایع لبنی، شرکت ستاره آریانوین آیلین با حوزه فعالیت طراحی و ساخت ماشین کمپوستر خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی، شرکت بنیان انرژی سبز مانا با حوزه فعالیت سامانه اهدای هوشمند ضایعات از رستوران‌ها و… و استارتاپی با حوزه فعالیت استفاده از محتویات شکمبه کشتارگاهی به عنوان خوراک دام حضور داشتند.
همچنین در بخشی دیگر از این رویداد صاحبان طرح‌‌های فناورانه به معرفی و ارائه ایده خود به سرمایه‌گذاران پرداختند. این طرح‌ها با عناوین تجاری‌سازی ماهیان کم مصرف و ضایعات ماهی و میگو، دستگاه شستشو، خشک کن و فشرده‌ساز مواد غذایی صنعتی، تولید مواد معدنی آلی جهت غنی‌سازی خوراک دام، طیور و آبزیان، ساخت مکمل‌های غذایی و دارویی با استفاده از پسماند دانه انار، حذف پسماند از مبدا، مکمل سین بیوتیک خوراک دام، تکثیر و پرورش کرم سفید و تولید غذای فراسودمند با علم بیوتکنولوژی ارائه شد.
گفتنی است فراخوان این رویداد از آذر ماه سال جاری منتشر و بیش از ۳۰ طرح از نقاط مختلف کشور دریافت شد. طرح‌ها ارزیابی و ۸ طرح برای ارائه به سرمایه‌گذار انتخاب شدند و در نهایت ۳ طرح برتر انتخاب و از حمایت‌های متنوع برخوردار خواهند شد.

این رویداد با همکاری و حمایت شتابدهنده دانش بنیان توسعه فناوری های نوین ایرانیان (لیداکس)، هلدینگ دانش بنیان گسترش صنعت علوم زیستی (لیدکو)، شرکت رهازیست تولید، ستاد آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برنامه‌ریزی و برگزار شد.

نظر شما