شناسهٔ خبر: 64664917 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تأثیر شبه جنگ در بازار

گروه اقتصاد: قیمت دلار و سکه در هفته جاری رکورد زد. دلار که ماه‌ها در کانال 50 هزار تومان ایستاده بود، روز دوشنبه 52 تا 53 هزار تومان قیمت داشت. قیمت سکه نیز در کانال 30 میلیون تومان قرار گرفت. تحولات نظامی و سیاسی در منطقه باعث شده تا قیمت‌ها افزایش یابند، به گونه ای که قیمت سکه تا مرز 34 میلیون تومان بالا رفت. البته روز گذشته قیمت آن به کانال 31 میلیون تومان بازگشت، اما سکه همچنان 6 میلیون تومان حباب دارد یعنی 6 میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن است.پرسش این است که آیاد اقدامات بانک مرکزی در شرایط ادامه جنگ در غزه و شبه جنگ در منطقه می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند یا اینکه قیمت ها روند افزایشی پیدا خواهند کرد. تجربه نشان داده که قیمت دلار، طلا، خودرو و حتی مسکن تحت تاثیر سیاست بوده اند. حال که تنش بین ایران و اسرائیل و عراق بالا گرفته احتمالا باید شاهد افزایش قیمت ها باشیم. مگر اینکه دولت با دیپلماسی از گسترش تنش و احتمال درگیری نظامی جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

درگیری نظامی در منطقه
سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است به‌ویژه پس از حمله به یمن نا اطمینانی‌ در کشورهای منطقه ازجمله ایران ایجاد کرد که با فروکش کردن این التهابات، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم. همچنین توقف کشتیرانی چینی‌ها هم به مناسبت سال نوی میلادی و رشد تقاضای درخواست حمل کالا در افزایش نرخ ارز بی‌تأثیر نبوده است.

کاهش نقدینگی
سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست خبری گفت: بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۴۰۲ به ۲۷ درصد رسیده که این عدد نسبت به آذرماه سال گذشته که ۳۳.۴ درصد بود، ۶.۴ درصد کاهش داشته است. رشد پایه پولی ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولی خود از ۴۵ درصد فروردین امسال به ۳۳.۵ درصد در پایان آذر ۱۴۰۲ کاهش‌یافته است.

کنترل نوسانات ارزی
خاندوزی بابیان اینکه اخیراً گفته‌شده رشد پایه پولی منفک از نقدینگی بر تورم مؤثر است، خاطرنشان کرد: این حرف چندان دقیق نیست، در حال کنترل نقدینگی و نیز کنترل نوسانات ارزی هستیم لذا این ادعاها واقعی نیست و پایه پولی در شرایطی که نقدینگی در حال کنترل است، بر تورم اثرگذار نیست. امیدواریم به رقم ۲۵ درصد رشد نقدینگی تا پایان امسال برسیم.

حباب سکه 6 میلیون تومان
رئیس پیشین اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: در حال حاضر قیمت طلا واقعی است، ولی قیمت سکه واقعی نیست. در حال حاضر سکه نزدیک ۶ میلیون تومان حباب دارد و قیمت آن ۳۱ میلیون تومان است. روز گذشته هر قطعه سکه امامی ۳۱ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان و هر گرم طلا ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان قیمت بود.
محمد کشتی‌آرای، در گفت‌وگو باخبر آنلاین می‌گوید: تلاطم بازار طلا و سکه دو روز است که به آرامش رسیده است. اما در هفته‌های گذشته با توجه به تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه، قیمت ارز افزایش‌یافت و قیمت طلای جهانی نیز رشد پیداکرده است. درنتیجه قیمت‌ها از چهارشنبه هفته گذشته سیر صعودی به خود گرفت و همین موضوع هم باعث شد یک تقاضای کاذب در بازار به وجود آمد و حباب سکه با افزایش همراه شود. روز شنبه سکه به بالاترین رقم، یعنی ۳۴ میلیون تومان رسید و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم تا ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. ساعت ۱۱ روز شنبه بانک مرکزی اطلاعیه‌ای مبنی بر واگذاری شمش طلا و سکه جدید بدون تاریخ به بازار توسط اتاق ارز و طلا در بانک مرکزی صادر کرد که از روز چهارشنبه هفته جاری اجرا می‌شود.

اقدام بانک مرکزی حباب سکه را می‌شکند
کشتی‌آرای با اشاره به واگذاری شمش طلا و سکه در اتاق معاملات ارز و طلای بانک مرکزی گفت: همین موضوع باعث ایجاد تعادل در قیمت‌ها شده و خواهد شد. بانک مرکزی مسئول طلا و ارز کشور است، بنابراین هرگونه مدیریتی که در جهت کنترل قیمت و آرامش بازار باشد، بانک مرکزی باید انجام دهد.
این کارشناس طلا و سکه تأکید می‌کند: اگر بازار ملتهب باشد، تبعات آن برای مردم بد است و وقتی‌که بازار در شرایط ثابت باشد، به آرامش قیمت‌ها و اقتصاد کشور کمک می‌کند. اگر اقدامات بانک مرکزی در جهت ارائه سکه به بازار باشد و نیاز بازار و مردم را برآورده کند، به‌طور طبیعی حباب سکه از بین می‌رود. اما ممکن است. اقدام بانک مرکزی می‌تواند حباب سکه را از بین ببرد.

نظر شما