شناسهٔ خبر: 64653973 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بسته ماندن گذرگاه تورخم توسط پاکستان برای چهارمین روز و اعتراض رانندگان افغان

تهران – ایرنا - گذرگاه مرزی تورخم بین افغانستان و پاکستان برای چهارمین روز متوالی بسته مانده است و صدها کامیون در دو طرف این گذرگاه متوقف شده‌اند و طرف پاکستانی به آنها اجازه عبور نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه‌شنبه ایرنا از طلوع نیوز، راننده‌های افغانستانی که از بسته شدن گذرگاه تورخم زیان‌ دیده‌اند، از مسئولان حکومت طالبان و حکومت موقت پاکستان خواسته‌اند این مشکل را حل کنند.

این رانندگان می‌گویند پاکستان آز انان علاوه بر پاسپورت، گذرنامه ویژه هم طلب می‌کند.

یکی از این رانندگان اذعان داشت: «چهار روز است که گذرگاه تورخم بسته است و تمام میوه‌های تازه و سبزی‌هایی که به پاکستان انتقال می‌دهیم، فاسد شده است.»

در عین حال اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید پاکستان باید در تصمیم خود مبنی بر مسدود کردن گذرگاه تورخم بازنگری کند. این اتاق می‌افزاید باید به راننده‌های که شناسنامه مجاز دارند، اجازه انتقال کالاها داده شود.

محمد یونس مومند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: «مسدود ماندن گذرگاه تورخم هم به طرف مقابل و هم به ما زیان‌های زیادی می‌رساند. ما می‌خواهیم با کشورهای منطقه و همسایگانمان تجارت داشته باشیم و این مسدودسازی نمی تواند راه‌حل باشد.»

نقیب‌الله صافی رییس اجرای اتاق تجارت مشترک افغانستان – پاکستان گفت: این تصمیم یک‌طرفه است. باید کابل و اسلام‌آباد سازوکار مشخصی برای حمل و نقل تعریف کنند.

در همین حال کاردار سفارت افغانستان در پاکستان تاکید کرد حجم تجارت میان کابل و آسلام‌آباد زیاد است و نباید مسایل سیاسی تاثیر منفی بر تجارت میان دو کشور داشته باشد.

سرداراحمد شکیب کاردار سفارت افغانستان در پاکستان گفت: «در دنیا روال بر این است که همیشه مسایل سیاسی و امنیتی از طریق گفت‌وگو حل شود. این مسائل نباید بر دیگر بخش‌ها مثل تجارت، حمل و نقل و زندگی مردم تاثیر بگذارد.»

بنا به گزارش طلوع نیوز، پیش از این نیز گذرگاه تورخم از سوی پاکستان به مدت ۹ روز بسته شده بود که زیان‌های هنگفت مالی به بازرگانان دو طرف وارد کرد. علاوه بر آن، مسدود ماندن کالاهای ترانزیتی افغانستان در بندر کراچی طی چند ماه اخیر نیز بازرگانان افغان را با مشکل مواجه کرده است.

نظر شما