شناسهٔ خبر: 64648577 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر عامل شرکت توانیر:

صنعت برق سالانه به ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: اگر به رقم سرمایه مورد نیاز برای رشد مصرف (۵ میلیارد دلار در سال) ناترازی را هم اضافه کنیم باید سالانه ۷ تا ۸ میلیارد دلار در صنعت برق سرمایه گذاری صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مصطفی رجبی مشهدی در یازدهمین کنفرانس سیرد منطقه ای ایران با بیان اینکه در حال حاضر با رشد ۴ تا ۵ درصدی مصرف برق مواجهیم، اظهار داشت: این میزان رشد مصرف در کشور ما در حالی است که در کشورهای پیشرفته رقم رشد مصرف تنها یک درصد است و برخی کشورها صنایع انرژی بر را به دلیل مباحث سرمایه گذاری، آلایندگی و تامین سوخت از حوزه داخل سرزمین خارج کرده اند.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۵۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می شود، افزود: امسال این افزایش مصرف ۴ هزار مگاوات بوده است که برای پاسخ به این میزان تقاضا باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه نصب شود و برای این منظور باید ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: اگر به رقم سرمایه مورد نیاز برای رشد مصرف (۵ میلیارد دلار در سال) ناترازی را هم اضافه کنیم باید سالانه ۷ تا ۸ میلیارد دلار در صنعت برق سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی بیان داشت: در دولت سیزدهم ۲۵۰ همت سرمایه گذاری در صنعت برق صورت گرفته و ۵۰۰ همت هم در برنامه قرار دارد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه تامین این میزان سرمایه توسط دولت مقدور نیست، افزود: البته هدف هم این نییت که دولت این سرمایه را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه در قانون مقرر شده برنامه این است که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود، تاکنون برای ۱۶ تا ۱۷ هزار مگاوت موافقتنامه اصولی صادر شده و احداث ۶ هزار مگاوت نیروگاه از سوی صناع آغاز شده است که از این میزان ۲ هزار مگاوات تا سال آینده وارد مدار خواهد شد.

مدیر عامل توانیر تاکید کرد: طبق برنامه کسانی که اقدما به ساخت نیروگاه می کنند می توانند برق مازاد خود را به صنایع بفروشند.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود: اخیرا مکاتباتی داشتیم که علاوه بر  صنایع انرژی بر ،مشترکان با دیماند بالای ٧ مگاوات نیز برق مورد نیازشان را با احداث نیروگاه تامین و برق مازاد را به صنایع دیگر بفروشند و از برنامه های مدیریت بار و مصرف انرژی معاف شوند.

مدیرعامل توانیر گفت: با توجه به برنامه هفتم توسعه که هنوز نهایی نشده ،تکیه گاه اصلی صنعت برق موضوع بهینه سازی، مدیریت مصرف و صدور گواهی صرفه جویی قابل عرضه در بازار است و در حوزه حاکمیتی باید بحث رویت پذیری و کنترل پذیری مصارف تا حدامکان فراهم شود.

وی ادامه داد: با مطرح شدن بحث دیتاهای بزرگ در صنعت برق به طور قطع باید زیرساختهای لازم را از طریق یک اپراتور فراهم کنیم تا مشترک بتواند در یک روز یا یک دوره مصرف، تکلیف خود را بداند و با کمک به صرفه جویی مصرف، پاداش دریافت کند.

مدیرعامل توانیر ١٥٠٠ مگاوات کاهش مصرف برق را با ١٠ تراواتساعت صرفه جویی در بخش خانگی همراه دانست و همگرا شدن خرده صرفه جویی ها در این نوع مصارف را برای غلبه بر اوج بار شبکه ،کارساز عنوان کرد.

رجبی مشهدی افزود: این قابلیت برای سال ١٤٠٣ تدارک دیده شده و در حال راه اندازی است و جلسات متعددی نیز از سوی وزیر نیرو در این زمینه در حال برگزاری است و کمک می کند طرح پاداش صرفه جویی مشترکان که در ٢ سال اخیر اجرا شده با سازوکار جدید و در جهت کاهش مصرف و مقابله با ناترازی، عملیاتی شود.

وی یادآور شد: در ٢ سال اخیر به رقم شرایط سخت و دشوار صنعت برق، خاموشی در بخش خانگی اتفاق نیافتاد و تامین برق مورد نیاز صنایع افزایش پیدا کرد و زمستان جاری نیز تامین برق صنایع کشور ١٧.٦ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما