شناسهٔ خبر: 646326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ببینید مردم در کدام سمت ایستاده اند

اگر عده‌ای هنوز بر این حقیقت چشم فروبسته‌اند، که مردم در کدام سمت درست تاریخ ایستاده‌اند، کمی به خود زحمت دهند در بازبینی و بازخوانی افت‌وخیزهای دوماه اخیر.

صاحب‌خبر -

محمدعلی فیاض‌بخش: نمی‌دانم این حکایت واقعی است یا ساختگی؛ هرچه باشد، کاربرد فراوانی در واقعیات زندگی ما دارد:

برادر حاتم طایی که بر خلاف برادر، خسیس بود و تنگ‌چشم، از شهرت و مقبولیت حاتم به تنگ آمده بود و ازیرا که نه جود برادرش را داشت و نه از خود وجودی، آخرالامر چاره در آن دید که با ادرار در چاه زمزم زبانزد خاص و عام شود؛ اما ندانست که آن ناموری حاتم کجا و این پروای نامبرداریِ نابرادری کجا!

از گردراه‌ رسیدگانی که به امداد غیب، یک‌شب‌درمیان شهود سیمایی دارند و در افقِ جهان‌آرای خویش سلوک می‌کنند، پروا برشان می‌دارد که نه با نمایاندن فضیلت‌های وجودی خود، بلکه با نشانه‌گرفتن کسانی که حاتم‌وار، هم بخشش داشته‌اند و هم بخشایش، سری در میان سرها بجنبانند؛ گاه با قعودی متکبرانه و گاه با قیامی متهتّکانه؛ باکی نیست؛ زمزمِ بعضی وجودها با این زمزمه‌ها نه تیرگی می‌پذیرد و نه دریدگی‌ها چیرگی می‌یابند؛ فقط مرزهای ادب و آداب، جابه‌جا می‌شوند؛ بدون آن‌که آن «مرزها» نیازی به نفرین و مرگ داشته باشند.

نمی‌دانم؛ شاید اگر حوصله بورزم و در مکاتیب دوران حاتم جست‌جویی کنم، مراتب برائت و اظهار ننگ برادر نسبت به هموطنی با حاتم را نیز بیابم؛ آن‌جا که غیظ و جهل و تعصب، چشمان او را بر رگ و ریشه و خون و خاکِ برادری نیز بسته است.

سپهر سیاست در این‌کشور، هردوگون برادر را به خود دیده است: هم طبله‌های عطار، خاموش و معطر؛ هم طبل‌های غازی، بلندآواز و میان‌تهی؛ هم قافیه‌پردازان در قصیده‌ی بلند وحدت و امنیت ملی و یکپارچگی سرزمینی؛ هم غائله‌سازان و غوغاسالاران در قضیه‌ی سجع و آهنگ وفاق و همدلی.

…و اگر عده‌ای هنوز بر این حقیقت چشم فروبسته‌اند، که مردم در کدام سمت درست تاریخ ایستاده‌اند، کمی به خود زحمت دهند در بازبینی و بازخوانی افت‌وخیزهای دوماه اخیر؛ زحمت بیشترش پیشکش!
 

نظر شما