شناسهٔ خبر: 64626521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با تحولات منطقه و جهان

حمله موشکی انصارالله یمن به ناوشکن آمریکا/ برگزاری مذاکرات امنیتی ایران و پاکستان/ تکذیب حمله آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام حمایت ایران از چین واحد

حمله موشکی انصارالله یمن به ناوشکن آمریکا، برگزاری مذاکرات امنیتی ایران و پاکستان، تکذیب حمله آمریکا و انگلیس به یمن، اعلام حمایت ایران از چین واحد و حمله مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

صاحب‌خبر -

حمله موشکی انصارالله یمن به ناوشکن آمریکا/ برگزاری مذاکرات امنیتی ایران و پاکستان/ تکذیب حمله آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام حمایت ایران از چین واحد

بین الملل تابناک: حمله موشکی انصارالله یمن به ناوشکن آمریکا،  برگزاری مذاکرات امنیتی ایران و پاکستان، تکذیب حمله آمریکا و انگلیس به یمن، اعلام حمایت ایران از چین واحد و حمله مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله موشکی انصارالله یمن به ناوشکن آمریکا 

فرماندهی مرکزی آمریکا پیش از سپیده دم روز دوشنبه گفت ارتش یمن، ناوشکن یو اس اس لابون را با یک موشک ضد کشتی در دریای سرخ هدف قرار داد که به نظر می‌رسد پاسخی به حملات اخیر واشنگتن و لندن به یمن باشد.

 فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد موشک کروز ضد کشتی از یمن به سمت این ناوشکن آمریکایی که در جنوب دریای سرخ فعال بود، شلیک شده‌ است.

طبق گزارش الجزیره، فرماندهی مرکزی آمریکا در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که یک جنگنده آمریکایی موشک کروز را که از منطقه تحت کنترل ارتش یمن به ناوشکن آمریکایی در سواحل استان حدیده در غرب یمن شلیک شده بود، ساقط کرد.

سنتکام همچنین ادعا کرد که حمله ارتش یمن در جنوب دریای سرخ خسارات یا جراحتی در پی نداشته‌است.

عبدالفتاح فاید، خبرنگار الجزیره در واشنگتن نیز، هدف قرار دادن ناو آمریکایی را تحولی قابل توجه توصیف کرد و آن را به معنای گسترش درگیری در دریای سرخ، دریای عرب و باب المندوب دانست.

فاید گفت: آنچه اتفاق افتاد نشان می‌دهد که ارتش یمن تهدیدات خود را برای هدف قرار دادن «نیروهای دشمن» در خشکی و دریا اجرا می‌کند؛ این همان چیزی است که در بیانیه ارتش یمن پس از بمباران چندین منطقه در یمن توسط آمریکا-انگلیس آمده بود.

 برگزاری مذاکرات امنیتی ایران و پاکستان 

رسانه‌های پاکستانی جزئیاتی را درباره برگزاری مذاکرات تهران-اسلام‌آباد در زمینه وضعیت امنیتی افغانستان با توجه به تشدید تهدید گروه‌های تروریستی برخاسته از این کشور گزارش کردند.

مذاکرات امنیتی ایران _ پاکستان درباره وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان، به ویژه، فعالیت گروه‌های تروریستی در جهان در این کشور که تهدیدی علیه جهان و منطقه ایجاد می‌کند، امروز آغاز می‌شود.

روزنامه نِیشن پاکستان با انتشار این مطلب گزارش کرد: یک هیات ایرانی بلندپایه به ریاست «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در این مذاکرات شرکت می‌کند و ریاست هیات پاکستانی نیز بر عهده نماینده این کشور در امور افغانستان خواهد بود.

هیات ایرانی متشکل از چهار نفر است که نقش مهمی در تلاش‌های دیپلماتیک برای ایجاد ثبات در افغانستان دارند. «رضا امیری مقدم» سفیر ایران در پاکستان نیز در این مذاکرات هیات ایرانی را همراهی می‌کند.

کاظمی قمی، همچنین، با «جلیل عباس جیلانی» وزیر امور خارجه پاکستان دیدار خواهد کرد.

در حال حاضر، پاکستان و ایران  نگرانی مشترکی درباره وضعیت افغانستان و حفظ روابط دیپلماتیک قوی با این کشور دارند.

ایران و پاکستان به رغم روابط خوب با افغانستان تردیدهای سختی درباره استفاده از خاک افغانستان برای تروریسم علیه خود دارند.

تکذیب حمله آمریکا و انگلیس به یمن

مقام‌های دفاعی آمریکا و انگلیس حمله دوباره در روز یکشنبه به استان الحدیده یمن را تکذیب کردند.

 یک مقام دفاعی آمریکایی که شبکه تلویزیونی العربیه نام وی را فاش نساخت در گفت وگو با این رسانه مدعی شد که آمریکا یا نیروهای ائتلاف امروز (یکشنبه) حمله‌ای در یمن انجام نداده‌اند.

همچنین یک مقام دفاعی ناشناس انگلیسی نیز در گفت وگو با شبکه قطری الجزیره ادعا کرد که اخبار منتشر شده در زمینه عملیات روز یکشنبه نیروهای این کشور در یمن کذب است.

منابع رسانه‌ای یمنی ساعاتی پیش از حمله مجدد آمریکا و انگلیس به مواضعی در استان الحدیده این کشور خبر داده بودند.

خبرگزاری سبأ در این باره اعلام کرد: نیروهای آمریکایی - انگلیسی منطقه جبل جدع در منطقه اللحیه در استان ساحلی الحدیده در غرب یمن را هدف قرار دادند.

اعلام حمایت ایران از چین واحد

ایران از اصل «چین واحد»، حمایت می‌کند؛ این را سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی امروز (یکشنبه) ۲۴ دی ماه و در پی اعلام نتایج انتخابات تایوان بیان کرد.

وی حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از حق جمهوری خلق چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی خود و همچنین اتحاد مجدد چین بر مبنای توسعه مسالمت آمیز دو سوی تنگه را اعلام کرد.

در انتخابات اخیر در تایوان، «لای چینگ ته» نامزد حزب حاکم تایوان موسوم به حزب دموکراتیک مترقی و مخالف اتحاد با چین، پیروز شد.

دولت چین در بیانیه‌ای در این باره ضمن مخالفت با فعالیت‌های جدایی طلبانه با هدف استقلال تایوان و همچنین مداخله خارجی، عنوان کرد که موضع چین درباره حل مساله تایوان و دستیابی به اتحاد مجدد، همچنان ثابت است.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود و ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که از سوی سازمان ملل متحد به‌ رسمیت شناخته نشده است.

ناصر کنعانی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و در این چارچوب همواره حمایت خود را از اصل چین واحد اعلام کرده است.

حمله مقاومت عراق به پایگاه های آمریکا

 مقاومت اسلامی عراق یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه را هدف حملات راکتی و پهپادی قرار داده است.

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد، در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، پایگاه‌های آمریکا در خراب الجیر و کونیکو واقع در سوریه و پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل در عراق را هدف حملات راکتی و پهپادی قرار داده است.

با آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و بمباران‌ بی وقفه مناطق مسکونی، آموزشی و درمانی این منطقه از سوی بمب افکن‌های رژیم تل آویو، هر یک از گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه، وظیفه‌ای را در حمایت از مردم مظلوم غزه بر عهده گرفته است.

در این میان گروه‌های عراقی با هدف قرار دادن بیش از یکصد باره پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه به آمریکایی‌ها تفهیم کرده‌اند که هزینه حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه بسیار بالاست.

نظر شما