شناسهٔ خبر: 64622531 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

«برج فنآوری» در صورت مشارکت صنعتگران در استان قزوین راه اندازی می شود

رئیس پارک علم و فنآوری قزوین گفت: در راستای توسعه واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی و تولیدی و ارتباط بیشتر میان صنعت، دانشگاه و پارک در صورت مشارکت صنعتگران با اعتبار مالیاتی «برج فنآوری» در قزوین راه اندازی می شود. رئیس پارک علم و فنآوری قزوین گفت: در راستای توسعه واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی و تولیدی و ارتباط بیشتر میان صنعت، دانشگاه و پارک در صورت مشارکت صنعتگران با اعتبار مالیاتی «برج فنآوری» در قزوین راه اندازی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نشست مشترک مدیران واحدهای صنعتی بزرگ استان و شرکت های دانش بنیان با استاندار قزوین عصر یکشنبه با حضور محمد مهدی اعلایی استاندار، کرامتی مدیرکل دبیرخانه شورای رهبردی فناوری و تولیدات دانش بنیان کشور، جعفر احمدی رئیس پارک علم و فنآوری، علی رحمانی معاون اقتصادی استانداری، خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، موسوی مدیرکل امور مالیاتی استان، آهنگریان نایب رئیس اتاق بازرگانی در محل پارک علم و فنآوری قزوین برگزار شد.

جعفر احمدی در این جلسه اظهارداشت: با ارتباط صنعت و دانشگاه می توانیم به بهره وری دست یابیم و در این مسیر دانش مراکز علمی و پایان نامه ها به صورت کاربردی باید به صنعت و تولید کمک کند تا بتوانیم از این ظرفیت ها بخوبی برخوردار شویم.

وی اضافه کرد: وقتی از میان 52 هزار پایان نامه دانشگاهی فقط 748 مورد تقاضا محور بوده نشان می دهد باید در این زمینه کار بیشتری کنیم تا رویکرد دانشگاه به سمت مسئله محوری پیش برود.

احمدی بیان کرد: هرچند در حوزه علم سنجی شرایط خوبی در کشور حاکم است اما در شاخص های فنآوری و نوآوری وضعیت خوبی نداریم و بویژه در اختراعات و اکتشافات بین المللی هم باید تلاش بیشتری کنیم.

وی اظهارداشت: در تولید علم از رتبه 54 به جایگاه 15 رسیده ایم و در حالی که سهم درآمد دانشگاه از صنعت حدود 4 درصد اعلام شده این میزان در کشور هلند 24 درصد است.

رئیس پارک علم و فنآوری قزوین یادآورشد: تبدیل علم به ایده و فنآوری و سپس تبدیل فنآوری به نوآوری در صنعت باید شکل بگیرد و اگر ارتباط دانشگاه با صنعت و شرکت های دانش بنیان رخ ندهد نمی توانیم به جایگاه مناسبی برسیم.

وی اظهارداشت: به نظر می رسد در زمینه توجه به پژوهش های مسئله محور ضعف هایی داریم که باید جبران شود تا شرایط را بهبود بخشیم و در این مسیر بایستی از دانشگاه «آموزش محور» به سمت دانشگاه«پژوهش محور» حرکت کنیم.

احمدی گفت: با راه اندازی سامانه نظام ایده ها و نیازها« نان» بستر مناسبی برای معرفی محصولات دانش بنیان مهیا شده و امروز تلاش می کنیم تا ضعف نبود واحدهای توسعه و تحقیق«آرندی» در صنعت را جبران کنیم تا به دستاوردهای بهتری برسیم.

احمدی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر 10 کشور جهان در بخش دولتی و غیردولتی در زمینه آرندی هزینه کرده اند که پنج کشور سهم 70 درصدی در صنعت دارند و در شرایطی که مثلا در کشور کره جنوبی حدود 80 درصد واحدهای تحقیق و توسعه آنها مربوط به صنعت است و این میزان در ایران به 25 درصد رسیده است.

 ارتباط صنعت و دانشگاه هنوز نهادینه نشده است

رئیس پارک علم و فناوری همچنین افزود: هنوز ارتباط منطقی میان دانشگاه و صنعت برقرار و نهادینه نشده و پارک های علم و فنآوری تلاش می کنند این حلقه واسط را برقرار کنند.

وی اظهارداشت: بدون تردید واحدهایی در تولید موفق تر هستند که با پارک علم و فنآوری ارتباط بیشتری دارند لذا تلاش می کنیم ابتدا شرکت های بزرگ صنعتی را وارد موضوع تحقیق و توسعه کنیم تا آنها به تجاری سازی ایده ها کمک کرده و واحدهای کوچک و متوسط نیز با کمک این واحدها حلقه آرندی خود را فعال کنند.

راه اندازی برج فنآوری با کمک صنعتگران

احمدی اظهارداشت: درصددیم با توجه به طرفیت های صنعتی و تولیدی و شرکت های دانش بنیان که در استان قزوین وجود دارد با کمک صنعتگران« برج فنآوری» را در قزوین راه اندازی کرده و در این طرح خلاقانه با استفاده از بندهای قانونی و دادن مشوقها و معافیت های مالیاتی زمینه مشارکت صنعتگران را در یک کار مشترک جلب کنیم.

وی بیان کرد: در این طرح امکان استقرار واحدهای تحقیق و توسعه«آرندی» توسط واحدهای صنعتی بزرگ را در پارک علم و فنآوری مهیا کرده و در صورت سرمایه گذاری مستقیم مجموعه برج فنآوری را با هزینه صنعتگران راه اندازی کنیم که این هزینه از محل اعتبار مالیاتی آنها تامین می شود لذا کار منطقی و سودآوری است.

احمدی گفت: وقتی شرایط و بستر قانونی این کار مهم فراهم شده امیدواریم پس از تشریح دستاوردهای این طرح شاهد همکاری و مشارکت صنعتگران شاخص استان در راه اندازی برج فنآوری به عنوان مغزافزار سیاست گذاری صنعتی استان در حوزه تحقیق و پژوهش از محل اعتبار مالیاتی باشیم.

وی اظهارداشت: در یک سال اخیر شاهد توسعه زیرساختهای فنآوری در شهرستانها نیز هستیم و در آینده نیز ناحیه فنآوری در قزوین شکل خواهد گرفت و شاهد تحول اساسی در حوزه صنعت و تولید خواهیم بود.

این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر چهار مرکز رشد، سه پردیس مشترک، 170 واحد فنآور و 55 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فنآوری قزوین فعال شده و پردیس آبیک نیز در مساحتی بالغ 70 هکتار راه اندازی خواهد شد که فاز اول در 10 هکتار اجرایی شده است.

رونمایی هفتگی از محصولات دانش بنیان در قزوین

احمدی به نقش پارک های علم و فنآوری در تبدیل ایده ها به محصول نیز اشاره کرد و اظهارداشت: تاکنون بیش از 312 نوع محصول مختلف دانش بنیان در این پارک رونمایی شده و با برنامه ریزی انجام شده به صورت مستمر هر هفته یک محصول دانش بنیان رونمایی می شود.

وی ارتقای جایگاه پارک علم و فنآوری قزوین از سطح سه به دو را بیانگر روند روبه رشد این مجموعه دانست و اظهارداشت: این پارک مسیر روبه رشد و متعالی را در پیش گرفته و با تعامل منطقی میان مدیران دستگاههای اجرایی و تیم اقتصادی استان چشم انداز روشنی را در این مسیر متصور هستیم.

احمدی از مدیران واحدهای صنعتی شاخص و بزرگ استان خواست با استقبال از طرح ایجاد« برج فنآوری» در قزوین به تحول در تولید، صنعت و اقتصاد مشارکت کنند.

انتهای پیام

نظر شما