شناسهٔ خبر: 64607909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیسی: فلسطین به «مسئله اول بشریت» تبدیل شده است

رییس‌جمهور کشورمان گفت: امروز فلسطین به مسئله اول بشریت تبدیل شده است و همه انسان‌های آزاده جهان، متوجه مظلومیت و اقتدار فلسطینیان شده‌اند.

صاحب‌خبر -

** فلسطین؛ مسئله نخست جهان بشریت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان امروز یکشنبه در نخستین گردهمایی بین‌المللی طوفان‌الاقصی و بیداری وجدان بشری در تهران، اظهار داشت: فلسفه تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، برای ارتقای سطح آشنایی صاحب نظران در مذاهب با هم و یکی از کارکرد‌های این مجمع، ارتقای احترام متقابل به یکدیگر بوده و تحکیم اخوّت بین امت اسلامی از دیگر کارکردهای آن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مهم‌ترین مسئله امت اسلامی، فلسطین است، تصریح کرد: امام خمینی رحمه الله علیه، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران فرمودند که فلسطین، مسئله اول و آزادی قدس شریف دارای اولویت در جهان اسلام است.
آقای رئیسی گفت: امروز، فلسطین به مسئله نخست جهان بشریت نیز تبدیل شده است.
رئیس جمهور اظهار داشت: تفکر و جریان مقاومت در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و یمن، شکل گرفته و تنها راه در برابر زیاده‌خواهی و ظلم و تعدّی، «مقاومت و ایستادگی» است.
آقای رئیسی تصریح کرد: اگر جریان ظالم‌، منطق،    گفت و گو و مذاکره را برنمی‌تابد، تنها راه در برابر آن ، قدرت، ایستادگی و مقاومت است.
رئیس‌ جمهور گفت: بار‌ها بدون‌ لکنت زبان اعلام کرده‌ایم که در سیاست جمهوری اسلامی ایران، حمایت از فلسطین و گروه‌های مقاومت در دستور کار قرار دارد؛ مگر می‌توان به مردمی که در سراسر جهان‌ به آنان ظلم شده است، بی‌اعتنا بود؟ باید از کسی که از دین و خانواده خود، دفاع مشروع می‌کند، حمایت شود.
آقای رئیسی اظهار داشت: باید به اشغال، پایان داده شود؛ اشغالگر، مجازات و کیفر شود و هزینه پرداخت کند؛ ادامه اشغال، نه مالکیت می‌آورد، نه مشروعیت. کدام‌ نظام و مکتب حقوقی در دنیا، این موضوع را می‌پذیرد؟
رئیس جمهور تصریح کرد: پرچم دفاع از فلسطین را امام خمینی رحمه الله علیه، برافراشت و رهبری فرزانه انقلاب درباره فلسطین، ذره‌ای عقب‌نشینی نکردند و همواره به کسانی‌که به‌ دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، تأکید کرده‌اند که این عادی‌سازی به هیچ‌ وجه، امنیت‌ساز نیست؛ نه برای کشورهای منطقه و نه برای این رژیم.

آقای رئیسی گفت: آیا اکنون کسی در جهان جرأت می‌کند که سخن از عادی‌سازی بگوید؟ کشورهایی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی، عادی کردند، سر خود را می‌توانند جلوی مردم و امت‌ اسلام، بلند کنند؟

رئیس جمهور، اظهار داشت: چه موضوعی، وجدان بشر را بیدار کرده است؟ شک نکنید، همان‌طور که در زیارت اربعین درباره وجود مقدس و خون حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام آمده است، امروز خون مطهر شهدای فلسطینی و هزاران کودک شهید، از عالَم جهل‌زدایی کرده است؛ این سنت خداست که عالم را بیدار کند. امروز عالم بیدار شده است. شرق و غرب و شمال و جنوب ندارد. مسئله همه عالم، فلسطین است که فقط دغدغه امت اسلامی نیست و به مسئله جهانی تبدیل شده است.
آقای رئیسی تصریح کرد: معتقدیم که امروز وجدان‌های بشری بیدار شده است و امت اسلامی، وظیفه بسیار سنگینی دارد که این بیداری به برکت خون مطهر شهیدان و جهادگران عرصه تبیین را حفظ کند و ارتقا دهد و همه بدانند امروز اشرار، چه بر سر عالم آورده‌اند؛ آن‌ها تلاش می‌کردند که مجاهدان و مدافعان وطن را شرور معرفی کنند، اما امروز بر عالم روشن شده است که مراکز همه شرارت‌ها، آمریکا و برخی حکومت‌های غربی حامی رژیم صهیونیستی هستند.
رئیس جمهور گفت: معتقدم اگر زمینه ایجاد شود، مردم کشور‌هایی که نمایندگان آنان در این همایش حضور دارند، با لشکر‌های خود به طرف فلسطین حرکت می‌کنند. امروز امت اسلامی برای دفاع از فلسطین، آماده است. باید چهره آمریکا و کشور‌های حامی رژیم صهیونیستی بر مردم خود آن کشور‌ها و مردم جهان روشن شود که آن‌ها از حقوق انسان به عنوان یک حربه برای فشار آوردن به کشور‌های اسلامی و مستقل استفاده کرده‌اند و حقوق بشر، یک دست‌آویز شده است.
آقای رئیسی اظهار داشت: قدرت ایمان و اتکا به خداوند، موجب پیروزی ملت فلسطین شده است. جریان سازش و تفکر کنار آمدن، جواب نداد. نشستن پای میز مذاکره و تن دادن به قرارداد‌هایی مانند کمپ دیوید، شرم الشیخ و اسلو، نتوانست کاری از پیش ببرد، به این علت که رژیم صهیونیستی به میثاق و پیمان، پایبند نیست و میثاق‌شکن است؛ از ویژگی جریان سلطه آن است که به پیمان، وفادار نیستند و پیمان‌شکن هستند.
رئیس جمهور تصریح کرد: اگر در کشور‌های اسلامی  ندای وحدتی که رهبر انقلاب بار‌ها فریاد زده‌اند که کشور‌های اسلامی در برابر دشمنان با هم وحدت داشته باشند، اجرا می‌شد، آیا رژیم صهیونیستی جرأت می‌کرد که این‌قدر جنایت کند؟ اگر آن روز که جنایت صهیونیست‌ها در غزه آغاز شد، همه معاملات و روابط اقتصادی کشور‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی قطع می‌شد، آیا باز هم شاهد ادامه این جنایت‌ها بودیم؟ حتما وضعیت متفاوت بود و باید کشور‌هایی که روابط دارند، نزد خداوند متعال و وجدان بشری و به تاریخ، جواب بدهند؛ آنان چه پاسخی به امت اسلامی و این میزان ظلم‌ها که انجام شده است، دارند؟ آنان قدرت بازدارندگی داشتند، اما از این قدرت استفاده نکردند.
آقای رئیسی گفت: امروز ۱۰۰ روز از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد و دادگاه بین‌المللی تشکیل شده است؛ صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که این دادگاه از مسیر خود خارج شود. من به حقوقدانان این دادگاه، پیام می‌دهم که نخست در برابر خداوند متعال، دوم در برابر وجدان بشری و سوم در برابر تاریخ و آینده، باید درباره این ظلمی که بر بشریت و حقوق انسان رفته است، پاسخگو باشند. اگر دادگاه، حکم عادلانه‌ای بدهد، یقین بدانید که سربلند است. جهان بشریت از حکم عادلانه قدردانی خواهد کرد، اما اگر دست دادگاه بلرزد و تحت تأثیر آمریکایی‌ها، غربی‌ها و ثروت و قدرت قرار گیرند، بدانند که پاسخگو نخواهند بود. انتظار این گردهمایی و جهان بشریت، صدور حکم عادلانه است.
رئیس جمهور در پایان، تأکید کرد: هیچ فردی با این نظر، مخالف نیست که ادامه اشغال، تنها مجازات و کیفر تجاوزگر را بیشتر می‌کند و هرگز برای او، حق مالکیت و مشروعیت ایجاد نمی‌کند، اما برخی در محافل سیاسی، زمزمه‌های دیگری مطرح می‌کنند؛ راه حل سیاسی مسئله فلسطین، فقط همان است که جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی با افتخار بیان کرده‌اند؛ هر فلسطینی، فارغ از دین، مذهب و گویش خود، یک رأی داشته باشد و در فرایندی مردم‌سالارانه، این رأی را اعلام کند.

نظر شما