شناسهٔ خبر: 64605594 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آشکار شدن اختلاف میان آمریکا و متحدانش در پی حملات به یمن

اختلاف کشور‌های متحد غربی که پیش از این نیز شاهد تنش در روابط خود بوده‌اند، در پی موضوع حملات به یمن به سرکردگی آمریکا آشکارتر شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - اختلاف‌ها میان کشور‌های متحد غربی پس از حملات به سرکردگی آمریکا به یمن به‎بهانه حفاظت از کشتیرانی، بیش از پیش آشکار شده است. 

در حالی که چند کشور در بمباران اخیر آمریکا و انگلیس در یمن حضور داشتند، اما چندین کشور متحد آن‌ها ترجیح دادند از اقدامات مشکوک فاصله بگیرند.

هلند، استرالیا، کانادا و بحرین از حملات اخیر آمریکا و انگلیس علیه یمن حمایت مادی کرده و بیانیه‌ای را در دفاع از این اقدام به‌همراه عاملان حمله و آلمان، دانمارک، نیوزیلند و کره جنوبی امضا کردند. 

با این حال، سه کشور بزرگ اروپا و اعضای ناتو از انجام هر یک از این کار‌ها خودداری کردند. 

اختلاف در پایگاه غرب در موضوع حملات به یمن

به گزارش رویترز، از ایتالیا خواسته شده بود در این حملات شرکت کند، اما رم با این استدلال که انجام این کار مستلزم تایید پارلمان است، شرکت در این حملات را نپذیرفت.

رم از آغاز تحولات دریای سرخ به‌دنبال آنچه «سیاست آرام‌کننده» در رابطه با بحران کشتی‎رانی فعلی در دریای سرخ خوانده شده، بوده است.

همچنین فرانسه تصمیم گرفت از اقدامات متجاوزانه آمریکا و انگلیس فاصله بگیرد.

براساس گزارش‌ها، پاریس نگران است که مشارکت در این حملات تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای جلوگیری از سرایت بحران در خاورمیانه به لبنان را تضعیف کند. 

یک دیپلمات همچنین گفته است فرانسه معتقد نیست که حملات به یمن به فرماندهی آمریکا می‌تواند به‌عنوان دفاع مشروع تلقی شود. 

در همین حال، مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا، اعلام کرد که کشورش «همیشه به صلح و گفت‌وگو متعهد خواهد بود» و بنابراین به اقدام نظامی تحت سرکردگی آمریکا نپیوست.

آمریکا و انگلیس در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) یک‎سری حملات موشکی و هوایی علیه یمن انجام دادند.

گفته می‌شود این حملات به تلافی حملات ارتش ملی یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی بوده که در حال تردد در دریای سرخ و خلیج عدن بودند.

آمریکا همچنین پس از آن حملات دیگری را علیه مواضع نیرو‌های مسلح یمن انجام داده بود.

اختلاف‌های قبلی در موضوع ائتلاف دریایی به سرکردگی آمریکا

البته این اختلاف‌ها فقط مربوط به موضوع شرکت در حملات به یمن نبوده؛ بلکه اختلافات مربوط به تشکیل ائتلاف دریایی به فرماندهی آمریکا هم بوده است.

وزارت دفاع فرانسه در واکنش به پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی ضمن تاکید بر تداوم تلاش‌ها برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ اعلام کرده بود که کشتی‌هایش در منطقه تحت فرمان فرانسه خواهند ماند؛ این وزارت‌خانه همچنین اعلام نکرد که آیا نیرو‌های بیشتری به منطقه اعزام می‌کند یا خیر.

وزارت دفاع ایتالیا هم ضمن اعزام یک ناو جدید به دریای سرخ در پاسخ به درخواست مالکان کشتی‌های ایتالیایی تاکید کرده بود که این اقدام بخشی از عملیات «نگهبان سعادت» نیست.

وزارت دفاع اسپانیا نیز اعلام کرده بود که این کشور فقط در ماموریت‌های ناتو یا عملیات‌های هماهنگ‌شده از سوی اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد؛ بیانیه وزارت دفاع اسپانیا می‎گوید: ما به‌طور یک‌جانبه در عملیات دریای سرخ شرکت نخواهیم کرد. 

هلند و نروژ هم اعلام کرده بودند که تنها چند افسر نظامی خود را برای کمک به این ائتلاف به سرکردگی آمریکا اعزام خواهند کرد.

ارتش ملی یمن در واکنش به تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حمله به کشتی‌های باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

یمن بار‌ها که خواستار آتش‌بس در غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی شده بود. 

انتهای پیام/

نظر شما