شناسهٔ خبر: 64596096 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

روزنامه‌نگار صهیونیست: السنوار برای جشن پیروزی برنامه‌ریزی می‌کند

یک روزنامه‌نگار صهیونیست با انتشار مقاله‌ای درباره طرحی برای آتش‌بس سه ماه در غزه برای آزادی تدریجی کلیه اسرای صهیونیست، تأکید کرد: «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در غزه به جای تلاش برای ترک این منطقه تحت فشار بمباران‌های اسرائیل، برای برگزاری جشن پیروزی برنامه‌ریزی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ناحوم برنیاع» روزنامه نگار صهیونیست در این باره نوشت: فارغ از نام طرح تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس و هویت پیشنهاد دهنده آن، توافق درباره آزادی اسرا نشان دهنده آن است که کابینه اسرائیل، پیامد‌های محدود جنگ علیه غزه را پذیرفته است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود این توافق به افزایش شدید کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و بازگشت اهالی شمال این باریکه به منازلشان، عقب نشینی نیرو‌های ارتش اسرائیل و ایجاد یک نهاد با بودجه بین المللی برای بازسازی غزه بینجامد.

این روزنامه نگار صهیونیست تأکید کرده است: «بدترین نقطه در این زمینه تضمین مشارکت حماس در کنترل نوار غزه در آینده است.»

برنیاع افزود: مرحله اول هر توافقی، به مسائل انسانی اختصاص خواهد داشت که براساس آن باید اولویت به آزادی بیماران، زخمی‌ها و افراد مسن در مقابل آزادی هزاران اسیر فلسطینی داده شود.

این روزنامه نگار همچنین خاطرنشان کرده است: پس از ۱۰۰ روز ناکامی و ویرانی در غزه، امروزه فرماندهان ارتش اسرائیل وضعیت را به خوبی درک کرده اند. اما سؤال این است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزرایش چگونه می‌توانند شکاف بین انتظارات غیر مسئولانه‌ای که ایجاد کرده اند با تصمیمات دشواری که در مقابل اتخاذ آن‌ها مقاومت می‌کنند از بین ببرند.

برنیاع تصریح کرده است: «برای اسرائیل مایه خوشحالی خواهد بود که اجازه دهد رهبران حماس از جمله یحیی السنوار و محمد الضیف از غزه خارج و به قطر یا کشور‌های دیگر منتقل شوند و سرنوشت یاسر عرفات و اطرافیانش در بیروت در جنگ لبنان برایشان تکرار شود. اما واقعیت آن است که غزه، بیروت نیست و السنوار نیز عرفات نیست.»

این روزنامه نگار صهیونیست تصریح کرده است: السنوار در حال حاضر در پی خروج از نوار غزه نیست. بلکه برای برگزاری جشن پیروزی در غزه برنامه ریزی می‌کند.

برنیاع می‌افزاید: دشوارترین سؤالی مطرح، همچنان این است که آیا امید به آزادی ۱۳۶ اسیر اسرائیلی، توجیه خوبی برای پرداخت چنین هزینه‌هایی است یا خیر؟

این روزنامه نگار صهیونیست خاطرنشان کرد: من بر این باورم که بله. این امر نیز نه بدان دلیل است که اکثر آن‌ها افرادی هستند که به دلیل مقصر بودن کابینه و ارتشی که آن‌ها را در یک ناکامی و شکست بی نظیر قبل و بعد از هفتم اکتبر به حال خود رها کرده اند، بلکه به این دلیل است که نتانیاهو و کابینه اش، مسئول این وضعیت هستند و این امر، جزو وظایف اصلی آن‌ها است.

برنیاع می‌افزاید: در میان مسئولان عالی رتبه سیاسی و نظامی اسرائیل، عده‌ای ترجیح می‌دهند موضوع اسرای اسرائیلی را به دلیل اینکه آن‌ها را منبع مزاحمت می‌دانند از برنامه کاری حذف کنند و پرداختن به آن‌ها مانع فعالیت ارتش در میدان و تقویت موضع حماس می‌شود. به همین دلیل، بهتر است در برابر سرنوشت آن‌ها تسلیم شد و به جلو حرکت کرد.

این روزنامه نگار صهیونیست در ادامه می‌نویسد: کابینه کنونی اسرائیل، نمی‌تواند جنگ را مدیریت کند. زیرا به دلیل اختلافات بین بن غفیر با سموتریچ، جو بایدن و آنتونی بلینکن با گانتز و ایزنکوت در حال از هم پاشیدن است.

برنیاع همچنین ادعا کرد: حماس غزه را ترک نخواهد کرد و ممکن است بتوان در جنگ‌های بعدی و زمانی که توافقی را که قرار است به دست بیاید نقض کند، آن را ریشه کن کرد.

این روزنامه نگار صهیونیست نوشت: در بهترین حالت، اسرای اسرائیلی آزاد خواهند شد و ارتش اسرائیل فقط به جبهه شمالی [مرز فلسطین اشغالی با لبنان]خواهد پرداخت. اما در بدترین سناریو، توافقی به دست نخواهد آمد و ارتش اسرائیل بدون هیچ نقشه و برنامه‌ای در مقابل ۲ میلیون آواره که هیچ جایی را برای رفتن به آن ندارند، جهانی که با آن دشمن است، حاکمیت خسته و از پا درآمده آمریکا، اسرایی که نجات نخواهند یافت، شهرک نشینانی که قادر به بازگشت به شهرک هایشان نخواهند بود، اقتصاد بحرانی، بودجه ته کشیده و فضای سیاسی مشغول به تنش‌های داخلی، سرگردان خواهد بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما