شناسهٔ خبر: 64590962 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با رد گفته های مقام صهیونیست در دادگاه لاهه؛

مسئول مصری: اسرائیل می‌خواهد جنایت جنگی خود را به گردن دیگران بیاندازد

تهران - ایرنا - رئیس بخش اطلاعات دولتی مصر با رد گفته های نماینده رژیم صهیونیستی در جلسه دادگاه دیوان دادگستری بین المللی ویژه رسیدگی به پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه گفت: جلوگیری از ورود کمک به نوار غزه یک جنایت جنگی است و اسرائیل به ارتکاب این جنایت متهم شده و اکنون به دنبال کشوری است تا جنایت جنگی خود را به گردن آن بیندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، ضیاء رشوان رئیس بخش اطلاعات دولتی مصر در پاسخ به ادعای رژیم اسرائیل در جلسه دادگاه دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر اینکه مصر مسئول جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه و امدادی به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح است، اظهار داشت:‌ ممانعت از ورود کمک ها به غزه جنایت جنگی است که اسرائیل قبل از آنکه پایش به دیوان بین المللی دادگستری باز شود، به آن می بالید.

وی افزود: اما اکنون که اسرائیل به دلیل ارتکاب این جنایت جنگی به دادگاه رفته است، به دنبال کشوری است که این اتهام را به گردن آن بیاندازد.

رئیس بخش اطلاعات دولتی مصر گفت: اسرائیل اعلام می کرد و از همه مقامات خود می خواست که غزه را محاصره کنند و جلوگیری از ورود کمک ها به غزه را یک کار قانونی می دانست.

وی افزود: اما این اقدام اسرائیل جنایت جنگی است و اکنون تل آویو سعی دارد که تقصیر را به گردن دیگران بیاندازد.

رشوان ادامه داد: جلوگیری از ورود کمک ها به غزه جنایت جنگی است که اسرائیل قبل از رفتن به دیوان بین المللی دادگستری به آن افتخار می کرد اما اکنون که به دادگاه رفته است به دنبال کشوری است که اتهامات خود را به گردن آن بیاندازد.

وی افزود: اسرائیل با مقصر جلوه دادن مصر نمی تواند از این جنایت طفره رود زیرا ۶ گذرگاه دیگر غیر از گذرگاه رفح و گذرگاه صلاح الدین وجود دارد که بین نوار غزه مصر و سرزمین های اشغالی قرار دارد.

رئیس بخش اطلاعات دولتی مصر بیان کرد: اگر اسرائیل ادعا می کند که مصر گذرگاه را بست پس چرا گذرگاه های خود را باز نکرد؟

وی با بیان اینکه از «سمت مصری گذرگاه رفح همیشه باز است»، افزود: در حالی که طبق نظر مشورتی دیوان دادگستری بین المللی، غزه سرزمینی اشغالی است و از سمت (سرزمین های اشغالی)، ارتش اسرائیل بر هر چیزی که از گذرگاه رفح بین مصر و نوار غزه وارد شود، نظارت و کنترل می کند و این موضوعی است که در دست مقامات رژیم اشغالگر است.

نماینده رژیم صهیونیستی دیروز (جمعه) در جلسه استماع دیوان بین المللی دادگستری ادعا کرد که مصر مسئول عدم ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است.

نخستین جلسه دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه برگزار شد و نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده است و نسل کشی و قتل فلسطینیان در غزه باید متوقف شود. روز جمعه نیز نماینده رژیم صهیونیستی به دفاع از جنایات این رژیم در دادگاه و توجیه آن پرداخت.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

نظر شما