شناسهٔ خبر: 64586402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گشت و گذار مجازی

صاحب‌خبر -

یمن و غزه  در کنار هم، آمادگی انصارالله برای مقابله با حملات آمریکا و توقیف نفتکش  ایالات متحده
تشکر مقاومت فلسطین و اهالی غزه از مردم یمن، تاکید انصارالله بر وارد آوردن ضربات بیشتر به منافع اسرائیل و حامیان آن به رغم حملات آمریکا و نیروهای ائتلاف و شادی کاربران از توقیف نفتکش متخلف آمریکایی در دریای عمان، مهم‌ترین موضوعات فضای مجازی طی 48 ساعت اخیر را تشکیل می‌دادند.

مداخله دیرهنگام سیاستمداران غربی برای نجات غزه و واکنش کاربران
آمار شهدا و زخمی‌ها در نوار غزه به لطف صهیونیست‌های آدمکش با کاهش میانه خوبی ندارد. وزارت بهداشت فلسطین در حالی که به صدمین روز جنگ در غزه نزدیک می‌شویم اعلام کرد در ۲۴ ساعت اخیر ۱۵۱ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. بر همین اساس شمار شهدای فلسطینی از آغاز حملات اسرائیل تا کنون به ۲۳ هزار و ۷۰۸ نفر رسیده است. کاربری با اشاره به این موضوع، نوشت: «زمانی پیر شهر ما گفت: بکُشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود. این جمله امروز بر زبان و روح و روان ساکنان غزه جاری است، چیزی که اسرائیلیان هرگز توانایی فهم آن را ندارد و نخواهند داشت.» همچنین ارائه درخواست آتش‌بس فوری در غزه توسط ۴۰۰ نماینده پارلمان از ۲۸ کشور جهان، موضوع دیگری بود که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. در واکنش به این درخواست که سویم داجدلن سیاستمدار کهنه‌کار آلمانی و ایلهان عمر نماینده دموکرات و سومالی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا، از بانیان آن هستند، کاربری طی پستی توئیتری آورد: «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا!؟ چه عجله‌ای بود، تازه داریم می‌رسیم به 24 هزار تا شهید! کلی دیگه جا داریم! اون جرثومه که البته به حرف شما نیست، ولی خب این کار، تعلل‌تون رو طی این صد روز جبران نمی‌کنه.» یک کاربر هم با اشاره به  حمایت عملی و تمام قد مردم یمن و نیروهای مسلح این کشور از مردم غزه، نوشت: «مداخله یمن در جنگ به نفع غزه، تجسم واقعی مفهوم وحدت میدان‌های نبرد، یعنی درگیری با دشمن در جبهه‌های متعدد، کاربرد عملی پیام فرمانده سپاه قدس سرلشکر اسماعیل قاآنی خطاب به رهبران مقاومت فلسطین است.» این میان برخی هم که قصد داشتند با برجسته کردن حمایت حماس از عربستان در زمان جنگ یمن، بر آتش تفرقه بدمند، با این توئیت فرماندهی گردان‌های عزالدین قسام بر جای خود نشستند: «درود بر مردم آزاده یمن که حمایت خود را از خدا، اسلام، جهاد و فلسطین به همگان ثابت کردند.»

بازتاب مقاومت یمن زیر بارش موشک‌ها و ثبات قدم در مسیر مبارزه
حمله ارتش ایالات متحده و ائتلاف تحت فرمان آن به یمن، یکی از پربحث‌ترین موضوعات فضای مجازی طی 24 ساعت اخیر بود. حمایت همه‌جانبه و عملی انصارالله یمن از مردم غزه و ایجاد مزاحمت برای نفتکش‌های اسرائیلی و کشتی‌های متعلق به متحدان صهیونیست‌ها در دریای سرخ، عاقبت با واکنش نظامی و خشمگینانه مهم‌ترین متحد رژیم اشغالگر یعنی آمریکا مواجه شد. اما این میان تاکید یمنی‌ها بر ثابت قدم ماندن آن‌ها بر سر آرمان فلسطین و بی‌فایده بودن این حملات، شعف و تحسین کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. در همین رابطه کاربری نوشت: «مقاومت یمن اعلام کرده که حتی اگر مورد حمله اتمی قرار بگیره تا پایان جنگ غزه به مسدود کردن مسیر کشتی‌های اسراییلی ادامه می‌دن... و تو چه می‌دانی یمن کجاست و یمنی کیست!» یک کاربر هم با ایذایی خواندن حملات آمریکایی‌ها در توئیتر خود آورد: «با تایید یمنی‌ها، مارس 2015 در حملات محدود آمریکا و انگلیس به یمن هم همین اهداف بمباران شدند.  در واقع آمریکا قصد شروع جنگ نداره و فقط می‌خواست آبرویی که یمن تو دریا ازش برده رو برگردونه. اما زهی خیال باطل چون یمن غزه نیست! داستان به همین جا ختم نمی‌شه آقای آمریکا.» کاربر دیگری هم با ارزشمند خواندن دفاع مردم یمن از فلسطین آن هم با وجود همه مشکلاتی که خودشان دارند، در متنی احساسی نوشت: «چقدر یمن را دوست دارم. خودش جنگ زده ولی مصمم علیه ظلم به فلسطین می‌جنگد. خودش فقیر ولی نان برای مردم کرانه باختری می‌فرستد. خودش داغ دیده ولی برای شهیدان غزه سینه چاک می‌کند. یمن شرف، یمن غیرت و یمن عشق.»

بازتاب توقیف نفتکش دخیل در دزدیدن نفت ایران توسط ارتش آمریکا
توقیف یک نفتکش آمریکایی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موضوع دیگری بود که اغلب کاربران فضای مجازی توجه خود را به آن معطوف کردند. بنابر اعلام روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، نفتکش سوئز راجان که اردیبهشت امسال به ارتش آمریکا برای دزدیدن یک محموله نفتی ایران کمک کرده بود، با حکم قضایی در آب‌های دریای عمان توقیف شد. این نفتکش که حالا نام سنت نیکولاس را بر خود دارد، محموله نفت متعلق به ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده بود. کاربران بسیاری ضمن واکنش به این توقیف، آن را حق مسلم ایران برای دفاع از منافع ملی خود برشمردند. در ادامه تعدادی از توئیت‌هایی که در این خصوص منتشر شده‌اند را با هم مرور می‌کنیم:  «آمریکایی‌های کودن اسم نفتکش متخلف رو عوض کردن! فکر می‌کردند پیداش نمی‌کنیم. ارتش انقلابی امروز گل کاشت»، «دمتون گرم ارتشی‌های غیور که شعار: ارتش فدای ملت رو به درستی معنا کردین.» «پارسال آمریکا نفت ایران رو به سرقت برده بود. امروز بچه‌های ارتش همون نفتکشِ دزد رو با ظرفیت کامل نفتی پس گرفتن و آوردنش ایران. گفته‌ بودیم که دوران بزن و دررو تموم شده»، «نون و پنیر آوردیم، نفتکش تونو با نفتش بردیم»، «این رو روی تموم ناوشکن‌ها و نفتکش‌های آمریکایی نصب کنید: تو قلمرو شیران جای موش نیست»، «تو تاریخ بنویسید: ما تو گوش کسی زدیم که بقیه جرات ندارن زنگ در خونه‌ا‌ش رو بزنن»، «نفتکش آمریکایی رو توی آب‌های عمان توقیف کردیم! اگه این اتفاق اسمش اقتدار نیست پس چیه؟»

نظر شما