شناسهٔ خبر: 64583009 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکنش‌ها به تهاجم انگلیس و آمریکا علیه یمن

سازمان‌های ضدجنگ در انگلیس این ماجراجویی نظامی آمریکا و انگلیس را محکوم کردند. رسانه‌های انگلیسی با نگرانی، این خبر و پیامد‌های آن را پیگیری کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روزنامه گاردین، بخشی از سخنان رهبر حوثی‌های یمن را منتشر کرد؛ که عبدالملک بدرالدین الحوثی گفت: ما به حول و قوه الهی، هر کاری از دستمان برآید انجام می‌دهیم و با خشونت آمریکایی، مبارزه خواهیم کرد. او تاکید می‌کند هر خشونت آمریکایی‌ها با واکنش ما روبرو خواهد شد. ما در دریای سرخ کماکان کشتی‌هایی اسرائیلی را هدف قرار خواهیم داد.

در بیانیه مشترک «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» و «کارزار خلع سلاح هسته‌ای» آمده است از زمانی که آمریکا و انگلیس، به حمایت بی قید و شرط از نسل کشی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینیان، از جمله در غزه ادامه دادند، این خطر وجود داشت که تنش در خاورمیانه گسترش یابد. در این بیانیه همچنین آمده است اکنون خطرناک‌ترین زمان برای خاورمیانه در دو دهه گذشته است که فقط به خاطر حمایت دولت‌های غربی از اقدامات اسرائیل در غزه فرا رسیده است. لیلا موران سخنگوی حزب لیبرال دموکرات انگلیس در امور نظامی درباره حملات آمریکا و انگلیس در یمن ابراز نگرانی کرد و گفت: باید یادآور شوم که هفته هاست درباره این اقدام نظامی صحبت می‌شد در حالی که در این باره، هیچ صحبتی در مجلس نشد. خطر این اقدامات نظامی کاملا شناخته شده است. ما هنوز نمی‌دانیم واکنش حوثی‌ها چه خواهد بود، نمی‌دانیم ایران چه خواهد کرد. ما، چون می‌دانیم که در جنگ عراق چه روی داد، خواهان فراخوان مجلس این کشوریم تا هرچه زودتر درباره این اقدام نظامی دولت بریتانیا، گفتگو کنیم.

در بیانیه مشترک «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» و «کارزار خلع سلاح هسته‌ای» آمده است آمریکا ۵۷ هزار نظامی خود را برای منافعش، در خاورمیانه مستقر کرده و پیش از این، عراق را اشغال کرده، سوریه را بمباران کرده و به صورت مداوم در منطقه، دخالت نظامی و خاورمیانه را بی ثبات‌تر کرده است. شرکت بریتانیا در بمباران یمن نیز بدون آگاهی مجلس و نمایندگان بوده است و اغلب نمایندگان مجلس بریتانیا، اکنون خواهان آتش بس در غزه و پایان این تنش‌های خطرناکند. جیمز هیپی معاون وزیر دفاع انگلیس در واکنش به انتقاد‌ها گفت: عملیات نظامی در شبی انجام شد که مجلس، تعطیل بود. من کاملا آگاهم که همکارانم در مجلس که در حوزه‌های انتخابیه بودند دوست داشتند از عملیات آگاه باشند و در این باره، نظر دهند که چرا دولت، تنش نظامی را افزایش داد. روز دوشنبه فرصتی برای این گفتگو‌ها خواهد بود.

به نوشته «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» و «کارزار خلع سلاح هسته‌ای»، حوثی‌ها در حمایت از مردم فلسطین، به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله می‌کردند و و گفته اند در صورت آتش بس در غزه، حملات خود را پایان می‌دهند. در پایان بیانیه به دولت‌های آمریکا و بریتانیا توصیه شده است از اسرائیل بخواهند تا حملاتش را به غزه متوقف کند نه این که خودشان مردم فقیر یمن را بمباران کنند.

جرمی کوربین نماینده مجلس و سیاستمدار ضد جنگ هم در پیامی اقدام انگلیس و آمریکا را سبب تشدید جنگ و خونریزی و اقدامی شرم آور دانست و این سوال را مطرح کرد که چه وقت قرار است از اشتباهات گذشته عبرت بگیریم و بفهمیم که جنگ، راه حل نیست؟

با توجه به این که دریای سرخ، یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های تجارت بین‌المللی جهان است و حدود ۱۰ درصد از کل تجارت جهانی و ۳۰ درصد از کل حمل و نقل کانتینری دریایی جهان از این مسیر عبور می‌کند، شماری از کارشناسان در انگلیس معتقدند آتش بازی انگلیس و آمریکا در این دریا، اقتصاد جهان را متزلزل می‌کند.

<div id="video-display-embed-code_10672819"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4120675/10672819?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما