شناسهٔ خبر: 64580967 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گران‌فروشی بلیت هواپیما

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد: وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما به ایرلاین‌ها نداده اما شرکت‌های هواپیمایی همچنان به گران‌فروشی ادامه می‌دهند. رئیس کمیته حمل‌ونقل هوایی مجلس گفت: «مردم توان خرید بلیت هواپیما با همین قیمت‌های موجود را هم ندارند و قیمت‌گذاری‌ها باید به‌طور معقول و با توجه به شرایط انجام شود.» به عنوان نمونه بلیت مسیر پرواز تهران-مشهد بر اساس قیمت‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری یک‌میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است، اما هواپیمایی معراج بلیت این مسیر را با قیمت ۲ میلیون و ۱۲ هزار تومان می‌فروشد. گزارش پیشرو به این موضوع پرداخته است.
سه‌شنبه هفته گذشته خبرگزاری تسنیم در گزارشی از افزایش قیمت بلیت پرواز‌های داخلی و فروش بالاتر از قیمت‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری آن توسط شرکت‌های هواپیمایی خبر داد. یکی از مسئولان سازمان هواپیمایی عنوان کرد که با شکایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی، دیوان عدالت اداری رای به ابطال مصوبه قیمت‌گذاری سازمان هواپیمایی داده است. استناد دیوان نیز قانون برنامه ششم در رابطه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بوده است. حسین مذنب مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در این رابطه گفت: «برخلاف اخبار منتشرشده، مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت‌گذاری تنها شورای عالی هواپیمایی است. شرکت‌های هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خردادماه سال جاری هستند، در غیر این صورت با آن‌ها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.» شرکت‌های هواپیمایی با رای دیوان عدالت اداری قیمت‌ها را بالابرده‌اند. اساس رای دیوان هم، موضوع مطرح‌شده در برنامه پنجم توسعه مبنی بر شناورسازی نرخ بلیت هواپیما بوده که البته این موضوع در برنامه ششم تکرار نشد.  البته نرخ بلیت هواپیما فقط توسط شورای عالی هواپیمایی مشخص می‌شود. این بار از دیوان عدالت اداری مجوزی برای افزایش قیمت بلیت گرفته‌اند. حتی در بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، نسبت به اعمال کف قیمتی اقدام کردند تا برخی از ایرلاین‌ها با فروش بلیت با قیمت کمتر از اوقات کم مسافر، نرخ شکنی نکنند و قیمت پایین نیاید.

اکثر مردم توان خرید بلیت هواپیما را ندارند
رحمت‌الله فیروزی پور بادی، رئیس کمیته حمل‌ونقل هوایی مجلس و عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با ایلنا دراین‌باره گفت: تنها نهاد مجاز برای افزایش قیمت بلیت هواپیما شورای عالی هواپیما با محوریت سازمان هواپیمایی کشوری است. هرچند که دولت خود برنامه‌ای در نظر گرفت که نرخ بلیت آزاد باشد اما درنهایت متولی تصمیم گیر دراین‌باره هم سازمان هواپیمایی کشوری است که درنهایت نرخ تعیین‌شده باید به تأیید ستاد تنظیم بازار برسد تا با توجه به شرایط درباره قیمت نهایی بلیت تصمیم گرفته شود. مردم توان خرید بلیت هواپیما با همین قیمت‌های موجود را هم ندارند و قیمت‌گذاری‌ها باید به‌طور معقول و با توجه به شرایط انجام شود. مدیران ایرلاین‌ها می‌گویند این نرخ بلیت، افزایش نرخ ارز، افزایش سایر هزینه‌ها و ... را پوشش نمی‌دهد. اما درنهایت متولی دولت است و دولت می‌تواند با اقداماتی هزینه تمام‌شده بلیت برای مردم را کاهش دهد و بخشی از افزایش هزینه‌ها را به ایرلاین‌ها منتقل نکند.

برچسب‌ها:

نظر شما