شناسهٔ خبر: 64580758 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اثر برداشت ۱۰۰ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ملی بر بازار

افزایش قیمت دلار، طلا و سکه در صدر

گروه اقتصاد: بازار ارز، طلا و سکه در فصل پاییز در رکود بود اما با آغاز فصل زمستان به خصوص در هفته سوم دی (هفته گذشته) قیمت اقلام بازار دارایی افزایشی شد. رشد تقاضا قیمت دلار را درروند صعودی قرارداد و قیمت طلا و سکه افزایش یافت. هفته گذشته سکه امامی بیش‌ترین رشد قیمت را داشت. کارشناسان برداشت ۱۰۰ میلیارد دلار دولت از صندوق ذخیره ملی و ایجاد محدودیت‌های بانک مرکزی عراق در مبادلات دلاری با ایران را دلیل افزایش قیمت دلار و رشد قیمت طلا و سکه عنوان می‌کنند. همچنین رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در توییتی نوشت: «با بیش‌ترین حجم انتشار پول، رشد پایه پولی را به ۴۵ درصد رسانده و سپس با فروش بخشی از ذخایر ارزی آن را به ۳۳.۵ درصد رساندید. چرا آن را یک دستاورد برای خود می‌دانید! گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

بیش‌ترین حجم انتشار پول د
عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت در فضای مجازی نوشت: «کنترل رشد پایه پولی (پول پرقدرت) قطعاً یک امر پسندیده‌ای است. ولی وقتی باافتخار اعلام می‌کنید: «رشد پایه پولی را از ۴۵ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۲ به ۳۳.۵ درصد در پایان ماه آذر رساندیم!» فراموش نکنید، ابتدا با بیش‌ترین حجم انتشار پول، رشد پایه پولی را به ۴۵ درصد رسانده و سپس با فروش بخشی از ذخایر ارزی آن را به رقم ۳۳.۵ درصد رساندید. حالا چرا آن را یک دستاورد برای خود می‌دانید!»

افزایش قیمت دلار
تحلیلگران بازارهای مالی، محدوده ۵۰ هزارتومانی را منطقه مهمی برای دلار می‌دانند که ساختار فعلی قیمت در این منطقه شکل‌گرفته و تثبیت‌شده است. آنها محدوده قیمتی ۵۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵۴ هزارتومانی را سقف مقاومت فعلی دلار می‌دانند و معتقدند موضوع انتخابات و تورم سال آینده قیمت دلار را تغییر خواهد داد. بررسی بازدهی قیمت دلار از ۱۴ دی تا روز ۲۱ دی نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با رشد بازدهی ۰.۴۹ درصدی، هفته قبل را به پایان رساند. این اسکناس در روز گذشته با قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

رشد قیمت طلا
روز ۲۱ دی هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۶۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و با رشد ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته، به کار خود پایان داد. هفته گذشته قیمت طلا بازدهی مثبت ۱.۹۷ درصدی داشت. انس جهانی طلا نیز در روز گذشته به رقم ۲۰۳۲ دلار رسید. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۱۳ دلار افت قیمت داشت.

صعود قیمت سکه
هفته گذشته قیمت سکه امامی رشد بازدهی ۴.۲۲ درصدی داشت و روز گذشته با قیمت ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه امامی یک‌میلیون و ۲۸۸ هزار تومان نسبت به هفته گذشته رشد داشت. قیمت سکه بهار آزادی با افزایش ۲۷۰ هزارتومانی در سطح ۲۸ میلیون و ۴۹۰ هزارتومانی قرار گرفت. دیروز قیمت نیم‌سکه با افزایش ۳۵۰ هزارتومانی با قیمت ۱۷ میلیون. ۸۴۰ هزار تومان، ربع‌سکه افزایش ۲۰۰ هزارتومانی داشت و ۱۱ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی با رقم ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد و افزایش ۵۰ هزارتومانی داشت.

بورس
شاخص کل بورس در چهار روز ابتدایی هفته قبل رشد کمی داشت. اما در روز چهارشنبه این روند تغییر کرد و نماگر اصلی بازار سرمایه اندکی بر ارتفاع خود افزود. شاخص کل در یک هفته حدود 0.74 درصد افزایش ارتفاع داد و از دو میلیون و 155 هزار واحد به دو میلیون و 170 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز در این هفته حدود 0.9 درصد رشد داشت و خود را از تراز 756 هزار واحد به 763 هزار واحد رساند.

رشد حباب سکه
بازار طلا و سکه در روزهای پایانی هفته قبل روند صعودی داشت به طوری که قیمت سکه با بالای ۳۲ میلیون تومان هم رفت اما در روز جمعه به کانال ۳۱ میلیون تومان بازگشت.
محمد کشتی آرای، فعال بازار طلا در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین عامل رشد قیمت طلا و سکه را تغییرات نرخ ارز عنوان کرد و گفت: در بازار داخلی افزایش قیمت ارز را داشتیم این نوسان روی قیمت طلا و سکه تأثیر داشت و افزایش قیمت‌ها ناشی از این عامل بود. قیمت انس جهانی تغییری نداشته است. مقداری تقاضا در بازار ایجادشده است که آن هم در افزایش قیمت‌ها اثرگذار بود. کشتی آرای درباره افزایش قیمت‌ها گفت: حباب سکه در این مدت بیش‌ترین افزایش را داشت، قیمت سکه در طول این هفته ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رشد داشت که ۱ میلیون تومان آن مربوط به حباب سکه بود. رشد تقاضا در بازار طبیعی است چون به پایان سال نزدیک می‌شویم و مناسبت‌های مذهبی در پیش داریم که این عوامل ایجاد تقاضا می‌کند. 

نظر شما