شناسهٔ خبر: 64575934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

نورنیوز بررسی می‌کند؛

تجاوز انگلیس و آمریکا به یمن؛ طلیعه بحران جدید در منطقه

بامداد جمعه، امریکا و انگلیس به اهدافی در خاک یمن حمله کردند. نیروی هوایی امریکا ادعا کرد در این حملات که با همراهی انگلیس و حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند انجام شده ، 60 هدف در 16 مراکز وابسته به ارتش یمن را هدف قرار داده است.ارتش یمن نیز در واکنش اولیه به حملات هوایی آمریکا و انگلیس، موشک‌هایی را به سمت ناوها و کشتی‌های متجاوزان در دریای سرخ شلیک کرد. «سرتیپ یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که نیروهای مسلح یمن به ممانعت از تردد کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، در دریای عرب و دریای سرخ ادامه خواهند داد.

صاحب‌خبر -

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: تجاوز آشکار آمریکا و انگلیس به یمن از چند منظر قابل توجه است؛ نخست آنکه این کشورها با فضاسازی رسانه‌ای برآنند تا این حملات را واکنشی به اقدامات حوثی‌ها در حمله به کشتی‌هایی که به مقصد رژیم اسرائیل حرکت می کنند نسبت دهند و حملات خود را مقابله با «تروریست» معرفی کنند ؛ در حالی که تمامی اقدامات یمنی‌ها علیه کشتی‌های اسرائیلی توسط ارتش و دولت نجات ملی یمن آن هم با حمایت میلیونی مردم یمن صورت گرفته است. نکته مهم آنکه انصارلله به نمایندگی از دولت و ملت یمن در مذاکرات صلح شرکت کرده و ساختاری کاملا قانونی برگرفته از تشکیلات سیاسی و دفاعی یمن است؛ لذا عملا اقدام غربی‌ها در تقلیل اقدامات یمن به حوثی‌ها یا هدف قرار دادن مواضع آنها دروغی رسانه‌ای است که هیچ تناسبی با حقایق جاری در یمن و حتی صحنه بین‌الملل ندارد.

دوم آنکه آمریکا و انگلیس در حالی مدعی تلاش برای ایجاد امنیت دریانوردی و تجارت شده‌اند که یمنی‌ها از همان روز نخست  عنوان کردند هدف آنها صرفا کشتی‌های اسرائیلی یا شناورهایی است که به مقصد این رژیم حرکت می‌کنند  و سایر کشتی ها می‌توانند تردد ازاد خود را انجام دهند. اطمینان بخشی یمنی‌ها موجب شد تا از یک سو بسیاری از شرکت‌های کشتی‌رانی فعالیت در دریای سرخ را از سر بگیرند و از سوی دیگر اکثریت کشورهای جهان از پیوستن به ائتلاف ادعایی آمریکا خودداری کنند به‌گونه‌ای که حتی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، اسپانیا و... نیز حاضر به عضویت در این ائتلاف نشدند و آمریکا با چند کشور ذره‌بینی در کنار انگلیس و کانادا ائتلاف ادعایی را تشکیل داد.  

سوم آنکه آمریکا و انگلیس با ژست‌های بشر دوستانه در حالی اقدامات یمن در دریای سرخ را مانع رساندن کمک غذایی و دارویی به رژیم اسراییل عنوان کرده‌اند که از سال 2015 تاکنون یعنی از زمان حملات ائتلاف سعودی به یمن، همواره این کشور در تحریم بوده و حتی غذاها و داروهای ارسالی از سوی سازمان ملل به این کشور فاسد و غیر قابل استفاده بوده است.

چهارم آنکه آمریکا و انگلیس در حالی با فضای رسانه‌ای برآنند تا تجاوز به کشوری مستقل و عضو سازمان ملل را به قطعنامه پنجشنبه شورای امنیت در باب یمن و دریای سرخ نسبت دهند که متن این قطعنامه هیچ‌گونه مشروعیت و وجاهتی به این کشورها برای اقدام نظامی نداده و حتی در آن بر لزوم کاهش تنش‌ها در دریای سرخ تاکید شده است؛ حال آنکه اقدام این کشورها نقض آشکار این قطعنامه و سوء استفاده از شورای امنیت جهت نظامی‌کردن دریای سرخ و تجاوز به یمن بوده است.

بهره‌گیری آمریکا از قطعنامه شورای امنیت یادآور سخنرانی «کالین پاول»، وزیر خارجه اسبق امریکا پیش از تجاوز غیر قانونی آمریکا و انگلیس به عراق است که  با استناد به مدارک جعلی و دروغ اقدام به سخنرانی و در نهایت آغاز جنگی یک‌جانبه علیه عراق نمودند که پس از مدتی دروغین بودن ادعاهای آنها اشکار شد.

با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که اقدام امریکا و انگلیس در جهت حمایت از تجارت آزاد و جلوگیری از تشدید تنش‌ها نیست و صرفا بهانه جویی برای حمایت و پشتیبانی از تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی بر علیه فلسطینیان است.روحیه یمنی‌ها در طول 8 سال تقابل با حملات ائتلاف سعودی –غربی نشان داده این تجاوز بدون پاسخ نخواهد ماند. چنان که ارتش یمن در بیانیه‌ای تاکید کرد که برای دفاع از یمن، حاکمیت و استقلال آن، در هدف قرار دادن منابع تهدید و همه اهداف دشمن در خشکی و دریا تردید نخواهد کرد. این بیانیه تصریح کرد که این تجاوز وحشیانه، یمن را از موضع حمایت و کمک به مردم مظلوم فلسطین منصرف نخواهد کرد و نیروهای مسلح یمن تاکید می‌کند که تلاش‌هایش را برای جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که از دریای عرب و دریای سرخ عازم بنادر سرزمین‌های اشغالی فلسطین هستند ادامه می‌دهد. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز در این خصوص تصریح کرد: «برای دفاع از یمن و حاکمیت آن در هدف قراردادن منابع تهدید و همه اهداف متخاصم در خشکی و دریا تردید نخواهیم کرد».


نورنیوز

نظر شما