شناسهٔ خبر: 64571956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آنچه باید از تپش قلب و عوامل موثر در عملکرد این عضو حیاتی بدانید

متخصص قلب و عروق در خوزستان توضیحاتی درخصوص عوامل موثر در تپش قلب و عملکرد و حفظ سلامت قبل به عنوان یکی از اعضای حیاتی بدن را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -
آنچه باید از تپش قلب و عوامل موثر در عملکرد این عضو حیاتی بدانید
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، دکتر رضا زنگنه به خبرنگار ما گفت: عملکرد قلب طبیعی در گرو ۲ عمل فعالیت الکتریکی و مکانیکی این عضو حیاتی بدن است و این ۲ مورد لازم و ملزوم یکدیگر هستند، قلب با شرایط عادی به صورت نرمال ۶۰ تا ۸۰ ضربه در دقیقه ایجاد پالس الکتریکی می‌کند که به دنبال آن فعالیت الکتریکی را به دنبال دارد و باعث رسیدن اکسیژن و خون به همه اعضای بدن می‌شود.
 
وی افزود: درصورتیکه تعداد ضربان قلب کمتر یا بیشتر از این تعداد باشد یا نظم ضربان قلب غیرطبیعی باشد، با عنوان آریتمی یا اختلال‌های ریتم قلب شناخته می‌شود.
 
دکتر زنگنه ادامه داد: در حالت طبیعی کارکرد قلب، فرد ضربان آن را احساس نمی‌کند، ولی به هر دلیلی که فرد احساس ناخوشی به صورت افزایش شدت ضربان قلب یا افزایش تعداد و یا ایجاد وقفه در آن کرد، در ناحیه قفسه سینه، گردن یا گلو قابل احساس است و باعنوان اختلال ضربان قلب یا تپش قلب از آن یاد می‌شود.
 
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به این سوال که "نامیزان بودن تپش قلب اشاره به خطرناک بودن یا وجود عارضه‌ای در بدن است یا خیر؟ " می‌گوید: این وضعیت بستگی به تپش قلب دارد که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ولی بیشتر تپش‌های قلب بیخطر هستند و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کنند، اما دسته خاصی است که می‌توانند مشکل ساز شوند و جان فرد را به خطر بیندازند و نیازمند پیگیری‌های تخصصی است.
 
متخصص قلب و عروق در خوزستان با بیان اینکه فشار‌های روحی-عصبی و جسمی، مهم‌ترین دلایل تپش قلب به شمار می‌روند، گفت: عوامل روحی و عصبی در ایجاد ضربان قلب بسیار شایع هستند و به دنبال استرس، اضطراب، اختلال‌های خلقی و سایر بیماری‌های روانپزشکی بروز می‌کنند و بیماران آن به صورت احساس سنگینی و گزگز در قفسه سینه و خصوصا اندام‌ها توصیف می‌کنند.
 
وی افزود: علل جسمی معمولا بر اثر سایر بیماری‌های داخلی، مصرف برخی دارو‌ها و برخی غذا‌ها بروز می‌کنند، بیماری‌هایی مثل پرکاری تیروئید، کم خونی، افت فشار خون، تب، کم آبی بدن، همچنین مصرف برخی از غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین، مشروبات الکلی و دارو‌های آسم، کاهش وزن و کاهنده اشتها در ایجاد تپش قلب نقش دارند.
 
دکتر زنگنه ادامه داد: یکی از علل مهم تپش قلب که نیاز به پیگیری جدی و تخصصی دارد، تپش قلبی است که به دلیل مشکلات قلبی ایجاد شده باشد و علائمی دارد که از آن جمله می‌توان به درد قفسه سینه، تنگی نفس، سبکی سر و سرگیجه، سیاهی رفتن چشم‌ها و مهم‌تر از همه افت سطح هوشیاری اشاره کرد که ممکن است ناشی از مشکل قلب باشد و پیگیری‌های جدی می‌طلبد.
 
وی افزود: در این شرایط فرد باید در محیطی به دور از استرس قرار بگیرد، دراز بکشد و در حداقل زمان ممکن به مرکز تخصصی قلب منتقل شود تا مداخله‌های درمانی و علت یابی انجام شود.
 
عوامل موثر در تپش قلب را بشناسید
 
دکتر زنگنه در تشریح عوامل موثر در تپش قلب می‌گوید: معمولا مشکلات روحی و استرس بر همه اعضای بدن تاثیر می‌گذارد، یکی از اعضایی که این حالت‌های روحی و روانی تاثیر جدی می‌پذیرد، قلب و عروق است و بدون شک با ایجاد استرس، علامت‌های زیادی بروز می‌کند که یکی از آن‌ها تپش قلب، نگی نفس، احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه است، معمولا استرس به تنهایی عارضه جدی برای قلب ایجاد نمی‌کند، ولی اگر فرد دچار بیماری‌های زمینه‌ای ازجمله؛ دیابت، فشار خون، بیماری قلبی، افزایش چربی خون یا سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبی باشد، استرس می‌تواند به عنوان فاکتور تمام کننده، منجر به انفارکتوس قلبی یا آریتمی قلبی شود و برای فرد خطرناک شود.
 
وی درخصوص تاثیر استرس در عملکرد قلب گفت: معمولا استرس باعث تضعیف عملکرد قلب نمی‌شود، ولی عاملی است که می‌تواند سایر بیماری‌های قلبی را ایجاد کند و به دنبال آن بیماری ها، باعث کاهش عملکرد قلب شود، برای مثال ممکن است انفارکتوس که به دنبال استرس به وجود می‌آید، سبب افت عملکرد قلب یا کاهش‌ای اف شود، یا دنبال آرتیمی‌هایی که ایجاد می‌کند، در نهایت منجر به عملکرد این عضو شود، ولی استرس به تنهایی باعث ضعف عملکرد قلب نمی‌شود.
 
راه‌های پیشگیری از بروز عوارض قلبی
 
متخصص قلب و عروق در خوزستان در تشریح راه‌های پیشگیری از بروز عوارض قلبی می‌گوید: مهم‌ترین کار مدیریت استرس است، باید از محیط‌هایی که این شرایط روحی و روانی را ایجاد می‌کنند، دوری کرده و ورزش و فعالیت فیزیکی داشته باشیم، زیر ورزش در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش استرس نقش مهمی ایفا می‌کند، بنابراین ورزش منظم و سبک و هوازی مثل پیاده روی و کوهنوردی، حداقل ۳ بار در هفته و به مدت ۴۵ دقیقه انجام شود.
 
دکتر رضا زنگنه افزود: باتوجه به اینکه برخی از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها مثل مشروبات الکلی، کافئین، دارو‌های کاهنده اشتها و... جزو عوامل محرک تپش قلب محسوب می‌شوند، بنابراین خودداری از مصرف این خوراکی‌ها در کاهش عوارض قلبی نقش موثری دارد.
 
وی احساس تپش قلب یا تنگی نفس بعد از کار طولانی مدت را ناشی از خستگی و استرس عنوان کرد و ادامه داد: این علائم برای افراد جوان و کسانیکه دچار بیماری‌های قلبی نیستند، سابقه‌ای ندارند و علائم دیگری مشاهده نمی‌شود، معمولا بیخطر است و باید استراحت کافی و قرار گرفتن در محیطی آرام برطرف خواهد شد، ولی درصورتیکه فرد فاکتور‌های خطر یا علائم همراه را داشته باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کند و این موضوع را جدی بگیرد.
 
دکتر زنگنه در پایان خواستار توجه جدی به فاکتور‌های بیماری‌های قلبی و عروقی ازجمله تپش قلب و به ویژه تنگی کرونر به عنوان شایع‌ترین عامل مرگ و میر مردم در سراسر دنیا و ایران شد و اضافه کرد: انتظار می‌رود مردم برای حفظ سلامتی خود از خوراکی‌های پرنمک و پرچرب و بدون ارزش غذایی و مسبب بسیاری از بیماری‌ها پرهیز کرده و فعالیت فیزیکی مناسب و هوازی مثل؛ پیاده روی، کوهنوردی، دو و میدانی، دوچرخه سواری، شنا و... که در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی تاثیر دارند را فراموش نکنند.

نظر شما