شناسهٔ خبر: 64543752 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

دفع بزرگ‌ترین حمله حوثی‌ها در دریای سرخ

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد، نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا «بزرگ‌ترین حمله» پهپادی و موشکی  حوثی‌ها را  دفع کرده‌اند.
بیانیه این نهاد نظامی می‌گوید که حوثی‌ها در این حملات که علیه خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی در جنوب دریای سرخ انجام شد، از پهپادها، موشک‌های کروز ضدکشتی و یک فروند موشک بالیستیک ضدکشتی استفاده کردند.سنتکام اضافه کرده که جنگنده‌های اف/ای-۱۸ نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا با دفع این حملات، ۱۸ فروند پهپاد، یک فروند موشک بالیستیک ضدکشتی و دو موشک کروز ضدکشتی را منهدم کرده‌اند.این بیانیه در ادامه اطمینان می‌دهد که در این حملات به خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی هیچ خسارتی به کشتی‌ها وارد نشده است.سنتکام این حملات را بیست و ششمین حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از روز ۱۹ نوامبر اعلام کرده است.
حوثی‌ها با آغاز جنگ کنونی غزه اعلام کرده‌اند که در حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهند. با این حال بسیاری از کشتی‌هایی که طی این مدت هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند ادعای ارتباط با اسرائیل را رد کرده‌اند.
این حملات طی روزهای اخیر ایالات متحده را واداشت تا یک گروه ضربت دریایی بین‌المللی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد کند.
روز سه‌شنبه خبر رسید که نیروی دریایی سریلانکا نیز در حال آماده شدن برای پیوستن به عملیات تحت رهبری ایالات متحده برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است.
ساعاتی پیش از بیانیه تازه سنتکام، مرکز عملیات بازرگانی دریایی بریتانیا (یوکی‌ام‌تی‌او) و شرکت بریتانیایی امنیت دریایی امبری نیز اعلام کرده بودند که گزارش‌هایی مبنی بر وقوع حادثه در دریای سرخ، نزدیکی یمن، دریافت کرده‌اند.اطلاعیه مرکز عملیات بازرگانی دریایی بریتانیا می‌گوید که این سازمان گزارشی از وقوع یک حادثه در حدود ۵۰ مایل دریایی (۹۳ کیلومتری) غرب حدیده یمن دریافت کرد که مقامات مسئول آن را بررسی می‌کنند.
شرکت امبری نیز گفت که گزارش‌هایی در رابطه با اتفاقات مشکوک در مجاورت دو کشتی تجاری در جنوب غربی استان تعز یمن دریافت کرد، اما به نظر می‌آید که هیچ خسارتی به این کشتی‌ها وارد نشده است.به گفته شرکت امبری، خدمه یک نفتکش، شعله‌های آتش یا رد موشک‌هایی را دیده‌اند، و یک کشتی فله‌بر نیز سه شناور کوچک را در حدود یک مایلی خود شناسایی کرد.
این گزارش می‌گوید، خدمه کشتی فله‌بر مشاهده کرده‌اند که دو موشک از سمت قایق‌ها شلیک شده و یک پهپاد نیز به کشتی نزدیک شده است.
گزارش‌های مورد اشاره اما نام این کشتی‌ها و شرکت‌های مالک آن‌ها را فاش نکرده است.
حملات حوثی‌ها اختلالی جدی در تجارت دریایی ایجاد کرده و باعث شده است که برخی از شرکت‌ها عبور کالا از طریق دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورند و در عوض آن، با دور زدن قاره آفریقا سفر بسیار طولانی‌تر و پرهزینه‌تری را در پیش بگیرند.



 

برچسب‌ها:

نظر شما