مهران مدیری بالاخره از تازهترین ساخته خود با عنوان «اسکار» که یک رئالیتی شوی چالش محور با ماهیت سرگرمی برای شبکه نمایش خانگی است، رونمایی کرد.
قسمت اول برنامه «اسکار» صبح روز گذشته ۱۸ دیماه روی پلتفرم فیلیمو منتشر شد تا اولین تجربه برنامهسازی مهران مدیری خارج از قاب تلویزیون در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.
پیشتر خبر بازگشت مهران مدیری با یک برنامه جدید در شبکههای اجتماعی بحثبرانگیز شده بود.
مدیری درباره «اسکار» چه گفت؟
به نقل از فرارو، اینکه برنامه «اسکار» مانند بسیاری از برندهای حوزه سرگرمی طی سالهای اخیر، نسخه ایرانی از یک تجربه موفق خارجی است را پیشتر رسانهها مورد تأکید قرار داده بودند، اما این نکتهای است که مهران مدیری در آغاز قسمت اول این برنامه برآن صحه گذاشت.
مدیری در دقایق ابتدایی قسمت اول «اسکار» ضمن ارائه توضیحاتی درباره این برنامه گفت: «این برنامه کپیبرداری از برنامهای انگلیسی بهنام تسک مستر (Taskmaster) است که پیشتر در کشورهای دیگر آزموده شده و میتوانید نمونههای اصلی آن را هم مشاهده کنید، اما تیم نویسندگان و اتاق فکر این برنامه تلاش کردهاند ساختار آن را ایرانیزه کنند.»
او گفت: «بخشهایی از برنامه کپیبرداری از برنامه اصلی است و بخشهایی هم حاصل ایدهها و خلاقیتهای اتاق فکر «اسکار» است. قرار بود در ابتدای برنامه ایدههایی مانند فرش قرمز و استقبال از مهمانان هم داشته باشیم، اما ترجیح دادیم بدون این قرتیبازیها برنامه را شروع کنیم تا فضای خودمانیتری داشته باشد.»
به گفته مدیری هر چهار قسمت از «اسکار» با میزبانی از چهار چهره آشنا برای مخاطبان برگزار میشود و در هر قسمت چالشهایی برای رقابت میان این چهار مهمان طراحی شده است.
«اسکار» چگونه اجرا میشود؟
اینکه فضای برنامه «اسکار» چه نسبتی با این مجسمه طلایی دارد و چرا این جایزه معتبر بینالمللی در حوزه سینما بهعنوان نماد برنامه جدید مدیری انتخاب شده، هنوز مشخص نیست، به خصوص که بخش عمدهای از چالشهای طراحی شده برای اولین قسمت این برنامه هیچ ارتباطی با سینما نداشت و غالباً فضایی سرگرمکننده و مفرح داشت.
نیما شعباننژاد که پیشتر در برنامه «خندوانه» بهعنوان کمدین در کنار رامبد جوان قرار گرفته و به شهرت رسیده بود، بعد از تجربه همبازی شدن با مهران مدیری در سریال «هیولا»، حالا تبدیل به دستیار ارشد او در اجرای «اسکار» شده است.
بنابر آنچه در قسمت نسخت مطرح شد، هر قسمت از برنامه دو بخش دارد؛ بخشی از چالشها درون استودیوی اصلی شکل میگیرد و بخشی دیگر در فضای ویلایی خارج از استودیو.
اجرای چالشهای خارج از استودیو را نیما شعباننژاد برعهده خواهد داشت و در بخشهای داخل استودیو هم مهران مدیری سکاندار اصلی اتفاقات است.
قسمت اول «اسکار» چگونه بود؟
هر چند مهران مدیری تلاش کرد بخشی از آشفتگیهای قسمت اول برنامه «اسکار» را تبدیل به یک بازی برای مفرحتر شدن فضای اجرای خود کند، اما بهطرز مشهودی، بلاتکلیفی در طراحی بخشهای مختلف، در گام اول مشخص بود و حتما برنامه در قسمتهای بعد نیاز به بازنگری جدی برای ریتم بهتر و چیدمان هدفمندتر اتفاقات دارد.
مهمانان قسمت اول شامل الیکا عبدالرزاقی ، غلامرضا نیکخواه، سحر ولدبیگی و نصراله رادش، قابل پیشبینیترین مهمانان برای برنامهای با اجرای مهران مدیری بودند و لااقل از منظر ترکیب مهمان، قسمت اول «اسکار» هیچ شگفتی به همراه نداشت.
البته هر چهار مهمان حضوری پرانرژی در برنامه داشتند اما در یک نمای کلی، بازهم شاهد حضور چهرههای تکراری در تولیدات سرگرمیمحور شبکه خانگی بودیم و فقدان ایدهپردازی برای استفاده از ظرفیت چهرههای تازهتر در این برنامه هم نمود داشت.
یکی دیگر از نکات فرامتنی در قسمت اول «اسکار» که یادآور برخی تجربههای گذشته مهران مدیری است، حضور پررنگ اسپانسر در بخشهای مختلف برنامه است. این برنامه با حمایت «اسنوا» به تولید رسیده و فراتر از بهرهگیری از تلویزیون بزرگی که برند این شرکت را بر خود دارد، در دو فراز نسبتا طولانی، نیما شعباننژاد به تبلیغ مستقیم ویژگیهای محصولات این شرکت میپردازد که در صورت استمرار این رویکرد به بحث اسپانسرینگ برنامه، همین بخش میتواند تبدیل به اصلیترین پاشنه آشیل «اسکار» شود.
«اسکار» در قسمت اول، میتواند مخاطب را با خود همراه کند، اما قطعا برای تبدیل شدن به یک برند فراگیر و پرمخاطب، راه پردستاندازی پیش روی خود دارد.
∎