شناسهٔ خبر: 64511093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

کنعانی:

علت تعویق حج عمره فنی است و حل می‌شود

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه حادثه کرمان نشان داد که تروریسم خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت‌هاست، گفت: «آنهایی که تروریسم را ابزاری برای اهداف خود قرار دادند، مسئولیت ناشی از حمایت‌ جریانهای تروریستی متوجه آنان است.»ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.
کنعانی در ابتدا درباره حادثه تروریستی کرمان گفت: «این حادثه نشان داد که تروریسم خطر فراگیر برای همه دولت ها و ملت هاست و آنهایی که تروریسم را ابزاری برای اهداف خود قرار دادند، مسئولیت ناشی از حمایت های جریان های تروریستی متوجه آنان است و باید پاسخگو باشند.»

فرانسه رسماً موضع خود درباره فلسطین را به ایران اعلام کرده است
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تماس وزرای خارجه ایران و فرانسه گفت: «در گفتگو با طرف های غربی این موضوع را گوشزد کردیم که تروریسم تهدید فراگیر است و تروریسم خوب و بد نداریم. در گفتگو با وزیر خارجه فرانسه در این زمینه گفتگو شد و دولت فرانسه رسماً موضع خودش را به طرف ایرانی اعلام کرد.»

غرب باید از حمایت از رژیم صهیونیستی دست بردارد
کنعانی با بیان این که در این گفتگو درباره مسائل مورد اهتمام مشترک منطقه ای از جمله فلسطین رایزنی شد، گفت: «دیدگاه طرف فرانسوی شنیده شد و مواضع ایران در ارتباط با مسئله فلسطین و ضرورت پایان بخشیدن به جنایات ظالمانه مورد تاکید ایران قرار گرفت. در ارتباط با فلسطین موضع روشنی داریم. در ورای موضع گیری های انجام شده، معتقدیم که در حوزه عمل متناسب با آنچه گفته می شود، اقدام وجود ندارد. اول غربی ها باید از حمایت سیاسی و امنیتی رژیم دست بردارند.  همچنین از ظرفیت های سازوکارهای بین المللی و شورای امنیت استفاده شود.»

مسئله پیش آمده برای حج فنی بود
وی در خصوص پروازهای عمره به عربستان گفت: «مقامات ذی ربط ایران مسئولان حج و زیارت و وزارت راه در این زمینه اطلاع رسانی کردند. صرفاً یک مشکل فنی است. هیچ زیرساخت سیاسی در این وضعیت وجود ندارد. توافق دو کشور برای حج عمره شکل گرفته و طرف عربستان خودش را متعهد می داند.»
سخنگو وجود هرگونه زیرساخت سیاسی درباره سفر حج را نفی کرده و افزود: «گفتگوها برای رفع و رجوع مشکلات فنی در حال انجام است. رئیس حج و زیارت به همراه تیم کارشناسی در عربستان به سر می برد و خوش بینیم این معضل فنی برطرف شود.»

درباره حادثه هواپیمای اوکراینی از ابتدا مسئولانه عمل کردیم
وی در خصوص روند پیگیری حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: «ما به عنوان ایران ضمن اینکه نسبت به این حادثه دلخراش، همچنان بار دیگر با خانواده های قربانیان ابراز همدردی می کنیم، در چارچوب مقصرات ملی و قانونی حداکثر تلاش را انجام دادیم که بتوانیم بخشی از آلام خانواده های قربانیان را جبران کنیم. ایران از ابتدا مسئولانه عمل کرد و به تلاش های خود ادامه می دهد، اما در عین حال استفاده ابزاری را نمی پذیریم و سیاسی کردن این موضوع را رد می کنیم.»

رژیم صهیونیستی به شکست های خود افزود
وی در خصوص اظهارات متناقض مقامات رژیم صهیونیستی و غربی درباره اداره غزه پس از آتش بس گفت: من مایل به گمانه زنی نیستم، ولی یک نکته مهم است. اینکه رژیم به رغم بیش از 3 ماه تحمیل جنگ علیه ملت فلسطین به هیچ یک از اهداف خود نرسید. اینکه رژیم صهیونیستی نه تنها در طوفان الاقصی به شکست رسید بلکه به شکست های خود، یکی از پس از دیگری افزود. اینکه 3 ماه جنگ هم هیمنه پوشالی رژیم را اثبات کرد و نشان داد هیچ مشروعیت اخلاقی ندارد و به اصول و قوانین بین المللی پایبند نیست.

تحولات در دریای سرخ، معلول جنگ در غزه است
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر آینده بورل به عربستان و احتمال گفتگو درباره تحولات دریای سرخ گفت: «مسئله دریای سرخ معلول است و علت نیست. علت در اشغالگری است و در جنگی است که تحت حمایت آمریکا در طول 3 ماه گذشته علیه مردم مظلوم غزه در حال انجام است و این جنگ پیامدهایی در منطقه داشته و در صورت استمرار، پیامدها ادامه پیدا خواهد کرد. اوضاع در دریای سرخ معلول شرایط در فلسطین است و اگر می خواهند آرامش پیدا کند، باید جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی را بگیرند و به ریشه های اصلی توجه کنند.»

 

نظر شما