شناسهٔ خبر: 64474496 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همبستگی قوی ترکیه با ایران در محکومیت جنایت تروریستی در کرمان

تهران- ایرنا- ترکیه که قرار بود در پایان هفته گذشته میزبان رئیس جمهوری اسلامی ایران باشد حق همسایگی را رعایت کرده و در کنار مردم و دولت ایران و در برابر تروریست‌ها موضع قابل قبولی در خصوص حادثه تروریستی کرمان گرفته است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا؛ اقدام تروریستی در کرمان و در مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی واکنش‌ها و همدردی‌های بسیاری از کشورها را برانگیخت.

این جنایت تروریستی که روز چهارشنبه (۱۳ دیماه) انجام شد و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت باعث شد سفر رئیس جمهور کشورمان آیت الله رئیسی به ترکیه که قرار بود پنج شنبه (۱۴ دیماه) انجام گیرد به تعلیق افتاده و به زمان دیگری موکول شود.

بلافاصله بعد از حادثه تروریستی کرمان رئیس جمهور ترکیه در پیامی که در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی منتشر کرد نوشت: «ما از حادثه تروریستی و منزجرکننده در استان کرمان بسیار متاسفیم. خداوند کسانی را که در این حملات جان خود را از دست دادند رحمت کند و برای مجروحان نیز شفای عاجل آرزومندم. من به مردم دوست و برادر ایران تسلیت می گویم.»

ساعاتی بعد از این پیام تسلیت «رجب طیب اردوغان» در تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: لازم دیدم شخصا نیز اظهار همدردی و تسلیت خود را نسبت به این حمله شنیع تروریستی خدمت شما ابراز کنم.

همبستگی قوی ترکیه با ایران در محکومیت جنایت تروریستی در کرمان

وی با محکومیت حمله تروریستی به عزاداران سالروز شهادت سردار سلیمانی گفت: این حمله بار دیگر نیاز به مبارزه قاطعانه با همه اشکال تروریسم را به وضوح نشان داد و ترکیه در مبارزه با همه اشکال تروریسم در کنار جمهوری اسلامی ایران است.

اردوغان اظهار داشت: درد و رنج ملت ایران، درد و رنج ملت ترکیه است و از صمیم قلب به شما و مردم برادر و دوست ایران تسلیت می‌گویم و برای شهدای حادثه از خداوند متعال آمرزش و برای مجروحین سلامتی مسئلت می‌کنم.

علاوه بر رئیس جمهور ترکیه، مقامات عالیرتبه دیگری از این کشور همچون رییس مجلس، وزیر خارجه، معاون رییس جمهور، برخی وزرا، رهبران احزاب و فعالان مدنی و دینی به محکومیت تروریسم و ابراز تسلیت و همبستگی با ملت و دولت ایران پرداختند.

تماس تلفنی فیدان با امیرعبداللهیان

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه پنج شنبه در تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، مراتب تسلیت و همبستگی دولت و مردم ترکیه با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمله تروریستی روز چهارشنبه در شهر کرمان را ابراز نمود.

همبستگی قوی ترکیه با ایران در محکومیت جنایت تروریستی در کرمان

علاوه بر این وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای اقدام تروریستی در کرمان را محکوم کرد.

همدردی رئیس مجلس ترکیه با ایران

رئیس مجلس ترکیه در تماس تلفنی با محمدباقر قالیباف مراتب همدردی مسئولان عالی ترکیه با ایران را اعلام کرد.

در خبری که مجلس ترکیه از جزئیات این مکالمه تلفنی منتشر کرده آمده است: «نعمان کورتولموش رئیس مجلس کبیر ملی ترکیه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تلفنی گفتگو کرد. کورتولموش، رئیس مجلس کبیر ملی ترکیه به دلیل حملات تروریستی در استان کرمان به جناب آقای قالیباف تسلیت گفت. در این گفت و گو که حملات غیرانسانی اسرائیل به غزه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، کورتولموش رئیس مجلس کبیر ملی ترکیه بر اهمیت اتحاد و همبستگی در میان کشورهای منطقه تاکید کرد.»

پیام تسلیت معاون رئیس جمهور ترکیه

جودت ییلماز معاون رئیس جمهور ترکیه جان باختن تعداد زیادی از شهروندان ایرانی در حملات تروریستی در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در کرمان را تسلیت گفت.

ییلماز در این پیام که در شبکه اجتماعی منتشر کرده است، نوشت: برای جان باختگان حملات تروریستی در استان کرمان از خداوند طلب رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسالت دارم و به مردم کشور دوست و برادر ایران تسلیت می‌گویم.

او افزود: همه ما به عنوان بشریت، باید زمینه مبارزه مشترک و مصمم برای برقراری صلح و آرامش و پایان دادن به تروریسم در سراسر جهان را ایجاد کنیم.

همدردی و همبستگی قوی آنکارا با تهران

وزیر دفاع ترکیه هم در پیامی به سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با دولت و مردم ایران ابراز همدردی کرد. علاوه بر اینها اسقف اعظم استانبول و مصطفی شنتوپ رئیس سابق مجلس ملی ترکیه نیز به صورت جدا گانه پیام‌های تسلیتی صادر کردند.

همبستگی قوی ترکیه با ایران در محکومیت جنایت تروریستی در کرمان

به اینها باید حضور ده‌ها مقامات ترکیه‌ای در سفارت کشورمان در آنکارا و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دیگر شهرهای ترکیه و امضای دفتر یادبود شهدای حادثه تروریستی کرمان را اضافه کرد. احمد ییلدیز معاون وزیر خارجه ترکیه، مصطفی دستیجی رهبر حزب ائتلاف بزرگ، معاون حزب هدی پار، تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت، نمایندگانی از حزب دوباره رفاه، معاون حزب وطن و... از جمله این افراد بودند.

سفارت و سرکنسولگری‌های ترکیه در ایران نیز در روز عزای عمومی مردم ایران با نیمه افراشته کردن پرچم ترکیه در غم مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران شریک شدند.

همبستگی قوی ترکیه با ایران در محکومیت جنایت تروریستی در کرمان

همه این موارد به خوبی نشان می‌دهد ترکیه که قرار بود در پایان هفته گذشته میزبان رئیس جمهوری اسلامی ایران باشد حق همسایگی را در این خصوص رعایت کرده و در کنار مردم و دولت ایران و در برابر تروریست‌ها موضع قابل قبولی گرفته است.

نظر شما