شناسهٔ خبر: 64471246 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه آمریکا وارد ترکیه شد
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اولین مرحله از سفر خاورمیانه‌ای خود وارد ترکیه شد.این چهارمین سفر وزیر خارجه ایالات متحده به منطقه از زمان آغاز جنگ اسرائیل با حماس است. او قرار است روز شنبه در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری و هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه دیدار کند. گفته می‌شود موضوعات مرتبط با ناتو از جمله بررسی آخرین مراحل عضویت سوئد در این پیمان نظامی محور مذاکرات آنتونی بلینکن با مقام‌های ترکیه خواهد بود. به گزارش رسانه‌های اسرائیل وزیر خارجه آمریکا قرار است روز دوشنبه وارد تل‌آویو شود. انتظار می‌رود جلوگیری از گسترش جنگ غزه هدف اصلی سفر آنتونی بلینکن به منطقه باشد.

غزه «غیرقابل سکونت» شده است
مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، روز جمعه گفت که در پی بمباران‌های بی‌وقفه اسرائیل غزه به یک منطقه «غیرقابل سکونت» تبدیل شده است.وی با بیان اینکه سه ماه پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، غزه تبدیل به محل «مرگ و ناامیدی» شده، گفت: «غزه به سادگی غیرقابل سکونت شده است. مردم آن هر روز شاهد تهدیداتی هستند که موجودیتشان را تهدید می‌کند در حالی که جهان نظاره‌گر این وضعیت است.»

رایزنی برای تبادل اسرا در قاهره
طبق آنچه شبکه 12 اسرائیل در روز جمعه گزارش داد، یک هیئت از شین بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی) این هفته برای یک سفر کاری وارد قاهره، پایتخت مصر شد.به گزارش «النهار» در این سفر نیروهای متخصص شین بت با همتایان خود در اطلاعات مصر دیدار کردند.کانال 12 اسرائیل  افزود که موضوعات مربوط به مذاکرات درباره تبادل اسرا و مسائل بشردوستانه مربوط به نوار غزه و آینده منطقه رفح در دستور کار این هیئت است.اسرائیل متعهد شده که جنبش حماس را پس از حمله بی‌سابقه‌ای که این جنبش در 7 اکتبر آغاز کرد (طوفان الاقصی) از بین ببرد.در این حمله حماس حدود 250 نفر به اسارت گرفته شدند که 132 نفر از آنها هنوز در داخل نوار غزه بازداشت هستند.

نخستین پاسخ حزب الله لبنان 
به ترور صالح العاروری
حزب االله لبنان اعلام کرد که 62 راکت به سمت پایگاه مراقبت پرواز میرون در اسرائیل شلیک کرده است.به گزارش الجزیره، بنابر اعلام حزب الله، این نخستین پاسخ به جنایت ترور صالح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس و همراهان او بودحزب الله توضیح داد که پایگاه میرون، تنها مرکز مدیریت و نظارت و کنترل پرواز در شمال اسرائیل است که جایگزین اصلی ندارد.صالح العاروری در حمله پهپادی اسرائیل در جنوب بیروت در هفته گذشته به شهادت رسید.العاروری و همراهانش پنجشنبه در بیروت با حضور هزاران نفر تشییع و در مقبره الشهداء به خاک سپرده شدند.

جایزه 10 میلیون دلاری امریکا برای کشف شبکه‌های مالی حماس
وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که در پی اطلاعاتی درباره واسطه های مالی تسهیل کننده برای حماس یعنی عبدالباسط حمزه الحسن محمد خیر، عامر کمال شریف الشوا، احمد سدو جهلب، ولید محمد مصطفی جاد الله و محمد احمد عبدالدایم نصر الله است.به گزارش سی ان ان، برنامه جوایز برای عدالت وزارت خارجه امریکا در این راستا، جائزه ای تا 10 میلیون دلار در مقابل اطلاعاتی برای مختل کردن سازوکارهای مالی حماس ارائه می دهد.وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که بسیاری از واسطه های مالی حماس در ترکیه اقامت دارند.این جائزه در حالی اعلام می شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به استانبول رفته است.

هشدار نخست وزیر لبنان
 درباره کشیده شدن پای لبنان به جنگ
به گزارش «آناتولی» طبق بیانیه دفتر اطلاع رسانی میقاتی، دو طرف در این تماس تلفنی درباره وضعیت لبنان و آخرین تحولات نوار غزه و اسرائیل گفت و گو کردند.در این تماس، میقاتی بر لزوم اقدام فوری جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل تاکید کرد.وی همچنین خطر تلاش برای کشاندن لبنان به یک جنگ منطقه ای را گوشزد کرد.نخست وزیر لبنان گفت: گسترش خشونت و دایره جنگ در منطقه عواقب جدی به ویژه برای لبنان و کشورهای همسایه خواهد داشت.گفتنی است اسرائیل سه‌شنبه گذشته حمله ای هوایی به حومه جنوبی بیروت انجام داد که در آن صالح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس و شش تن از همراهانش ترور شدند.به گزارش خبرگزاری رسمی قطر، نخست وزیر قطر نیز در این تماس تلفنی نسبت به خطر تلاش برای کشاندن لبنان به یک جنگ منطقه ای هشدار داد.وی همچنین بر لزوم اقدام فوری جامعه بین المللی برای جلوگیری از نقض قوانین بین المللی توسط اسرائیل تاکید کرد.

نظر شما