شناسهٔ خبر: 64411567 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پاسخ می‌دهد؛

چگونه پول‌مان را وقف کنیم؟

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: هر فردی در کشور می‌تواند حساب باز کند و بگوید مثلاً ماهی ۱۰۰ هزار تومان بابت ایتام فامیل نگهداری می‌کنم.

صاحب‌خبر -

نشست صمیمانه حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اصحاب رسانه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام خاموشی به ارائه توضیحاتی درباره رسیدگی به پرونده‌های موقوفه‌ای پرداخت و درباره وقف پول گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند منظور از وقف پول داشتن حساب مشخص است. ولی وقف پول مانند سایر وقف‌های کشور است. هر فردی در کشور می‌تواند حساب باز کند و بگوید مثلاً ماهی ۱۰۰ هزار تومان بابت ایتام فامیل نگهداری می‌کنم. متولی می‌گوید این حسابم وقفی است. هر وقت از دنیا رفتم، متولی آن‌ها بچه‌هایم هستند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: براساس ماده یک قانون اوقاف، موقوفات شخصیت مستقل دارند. بودجه عمومی نیستند و جزو نهاد عمومی هم محسوب نمی‌شوند. موقوفه موقوفه است، که تولیت دارد. در صورت فقدان یا مجهول‌التولیه بودن نظارتش با، ولی فقیه است. ولی فقیه هم نماینده مجاز برای تصرف در سیستم می‌گذارد. این نماینده باید از موقوفات حفاظت کند. 

به گفته وی، خوانش و رسیدگی به اسناد تاریخی از دیگر اهداف این سازمان است. ما باید مدام این خزانه‌ها را بازبینی کنیم و اگر سند قدیمی شده، بازیابی و مرمت‌شان کنیم تا از بین نروند. از طرفی، در طول زمان امور وقفی در حال اظهار است و ما به دنبال کشف امور وقفی نیستیم. ما این اظهارات را پیگیری می‌کنیم. چه بسا اظهارات عده‌ای درست نباشد و ما اعلام می‌کنیم، که این سند درست نیست. علاوه‌بر این، به صورت حضوری اموال وقفی را بررسی کردیم؛ مثلاً چرا به فلان زمین زراعی رسیدگی نمی‌شود و اگر ملکی مخروبه شده بازسازی کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه در طول ۹۷ ماه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اجرای نیات کردیم، توضیح داد:، ولی در طول سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۲۰۰ میلیارد تومان اجرای نیات کردیم؛ این نیات در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و ... بوده است. ما می‌خواهیم درآمد‌های ناشی از موقوفات را به بهینه‌سازی وقف معطوف کنیم. از طرفی، در اجرای نیت با دقت پیش می‌رویم.

رئیس سازمان اوقاف درباره بهینه‌سازی درآمد‌های به دست آمده از اموال وقفی گفت: ما می‌خواهیم درآمد‌های ناشی از وقف را به بهینه‌سازی وقف معطوف کنیم و قرار نیست صد درصد اجرای نیات صورت گیرد. چراکه وقتی اماکن وقفی قدیمی شد و از بین رفت، چه کسی آن‌ها را می‌سازد؟ الان در بازار تهران حوزه علمیه‌ای وجود دارد، که موقوفه است. اگر بخواهیم بازسازی‌اش کنیم ۱۲ میلیارد تومان هزینه دارد و هیچ پولی هم موجود نیست. باید بگذاریم خراب شود و بعد ببینیم باید پول آن را از کجا بیاوریم؟!

به گفته وی، باید تحقیق و توسعه را در امور وقفی درنظر بگیریم. اگر امروز بیمارستان نوساز را تحویل دادیم، باید ببینیم عمر مفید این ساختمان تا کی است، بعد درآمد‌ها را برای حفظ و بهینه‌سازی آن‌ها کنار بگذاریم. ما از شما اهالی رسانه می‌خواهیم معادنی که در اختیار سازمان اوقاف است، بهره‌برداری‌اش به عهده ما قرار گیرد. به ما می‌گویند شما فقط حق اجاره دادن این معادن را دارید، که ما می‌خواهیم بهره‌بردار این معادن باشیم.

نظر شما