شناسهٔ خبر: 64397684 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عقب‌نشینی صهیونیست‌ها در پوشش تغییر تاکتیک

روزنامه جوان

گزارش‌های میدانی چه بنابر اعلام منابع مقاومت و چه بنابر اعلام منابع صهیونیست از تزلزل در مواضع رژیم صهیونیستی حکایت دارد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: با علنی شدن دومین عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از بخش‌هایی از نوار غزه، مقامات رژیم تل‌آویو به، اما و اگر‌هایی متوسل شده‌اند تا این اقدام را موجه جلوه دهند که تغییر تاکتیک یکی از آنهاست. همزمان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تأکید دارد که پیروزی در غزه، زمینه‌ساز بقای آن‌ها در منطقه غرب آسیاست.

گزارش‌های میدانی چه بنابر اعلام منابع مقاومت و چه بنابر اعلام منابع صهیونیست از تزلزل در مواضع رژیم صهیونیستی حکایت دارد. دیروز رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ نظامی دیگر ارتش اسرائیل در نوار غزه زخمی شدند که حال ۱۸ نفر از آن‌ها وخیم است. همچنین قسام اعلام کرد که نیرو‌های این گردان‌ها با پنج نفر از نیرو‌های پیاده دشمن در شرق اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه از فاصله صفر با تیربار و بمب‌های دستی درگیر شده و آن‌ها را به قتل رساندند. ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام (شاخه نظامی حماس) هم گفت که این گردان‌ها در چهار روز گذشته نه تنها ۷۱ خودروی زرهی اشغالگران اسرائیلی را به طور کامل یا جزئی منهدم کردند بلکه ۱۶ نظامی اسرائیلی را هم به قتل رسانده و ده‌ها نفر دیگر را مجروح کردند. با وجود تشدید بمباران هوایی نوار غزه و حملات توپخانه‌ای متعدد برای هشتادوهشتمین روز جنگ غزه، مقاومت فلسطین موفق شد کنترل چند محور غزه را به دست گیرد. شمال اردوگاه المغازی در وسط نوار غزه تحت حملات شدید و متمرکز توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی بود و قایق‌های نظامی اسرائیلی نیز استان «الوسطی» در نوار غزه را هدف قرار داد. جنگنده‌های اسرائیلی نیز مرکز و شرق شهر خان‌یونس را هدف قرار دادند و توپخانه‌های اسرائیلی محله‌های شمالی در شهر جنوبی نوار غزه را هدف قرار دادند. در مقابل، نیرو‌های مقاومت فلسطین نیز در چندین محور از جمله منطقه التوام در شمال نوار غزه، مناطق شرقی و مرکزی خان‌یونس، محله‌های الدرج و التفاح در شرق شهر غزه با اشغالگران درگیر شدند. شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی «سرایا القدس» اعلام کرد که نظامیان اسرائیل را در چندین محور در هنگام پیشروی در اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه، هدف قرار داده است و در منطقه المحطه در خان‌یونس نیز اشغالگران را با خمپاره‌های خود نشانه گرفته است.

عقب‌نشینی در جهت خواسته امریکا
یوآو گالانت تأکید دارد که چنانچه نیرو‌های اسرائیلی در غزه پیروز نشوند، دیگر نمی‌توانند در منطقه باقی بمانند. گالانت که در ملاقات با سربازان اسرائیلی در غزه صحبت می‌کرد، گفت: «یک نیاز مبرم برای پیروزی در جنگ وجود دارد... اگر جنگ با تصمیمی آشکار تمام نشود نخواهیم توانست در خاورمیانه زندگی کنیم.» تحولات به گونه‌ای پیش رفته که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بخشی از نیروهایش به‌خصوص نیرو‌های ذخیره را از نوار غزه خارج می‌کند و بنابر شدت درگیری، برای عقب‌نشینی نیرو‌های بیشتری برنامه‌ریزی خواهد کرد. پیش‌تر ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که می‌خواهد با تغییر تاکتیک جنگی خود، تعداد نیروهایش را در این جنگ کاهش دهد. درباره تحولات اخیر، یک مسئول امریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که این عقب‌نشینی آغاز تحول تدریجی در کاهش روند عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه است که واشینگتن خواهان آن شده بود. طبق آنچه شاهدان گفته‌اند، نظامیان رژیم صهیونیستی از چندین محله در شمال غربی غزه خارج شدند. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که ارتش به عقب‌نشینی از شمال نوار غزه ادامه می‌دهد. خبرگزاری رویترز هم اعلام کرد که ارتش اسرائیل روز دوشنبه تانک‌های خود را از برخی مناطق باریکه غزه بیرون برده است. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به برنامه این رژیم در سال نو میلادی تأکید کرد عملیات ارتش اسرائیل برای نابودی حماس در تمام سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

پافشاری صهیونیست‌ها بر کوچاندن فلسطینی‌ها
وبگاه آکسیوس دیروز گزارش کرد که جنبش مقاومت حماس از طریق میانجیگران قطری و مصری پیشنهادی برای توافق جدید تبادل اسرا به تل‌آویو ارسال کرده است. آکسیوس به نقل از دو مقام صهیونیست نوشت: «اسرائیل این توافق را رد کرد، اما این نشان می‌دهد که حماس آماده مشارکت در مذاکرات بر سر توافق جدید مبادله اسرا است.» بر این اساس، پیشنهاد حماس شامل فرآیند سه‌مرحله‌ای است که در هر مرحله جنگ برای بیش از یک ماه باید متوقف بشود تا تبادل اسرا انجام بگیرد. این پیشنهاد همچنین به جنگ پس از اجرای آخرین مرحله از توافق پایان می‌دهد که شامل آزادی نظامیان صهیونیستی است که در غزه بازداشت هستند. پیش‌تر منابع خبری از سفر هیئت امنیتی رژیم صهیونیستی به قاهره خبر داده بودند. منابع نزدیک به این مذاکرات به سایت الشرق گفتند، بخشی از مذاکرات بر این متمرکز است که جنبش حماس ۴۰ اسیر اسرائیلی را آزاد کند و در مقابل چند صد اسیر فلسطینی آزاد شوند و آتش‌بس به صورت کامل در نوار غزه برای مقطع زمانی ۲۱ تا ۳۰ روز برقرار شود. با این حال، اشغالگران همچنان بر طبل پاکسازی قومی غزه می‌کوبند. بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی یک‌شنبه خواستار تشویق فلسطینی‌های نوار غزه برای مهاجرت به کشور‌های دیگر شده بود. اگرچه حماس و جهاد اسلامی به‌شدت به این اظهارات واکنش نشان دادند، اما ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جلسه حزبش گفت: «تبلیغ راه‌حلی که ساکنان غزه را به کوچ تشویق کند، ضروری است و این راه‌حلی درست، عادلانه، اخلاقی و انسانی است.» این چهره تندرو کابینه نتانیاهو گفت: «از نخست وزیر و وزیر خارجه درخواست می‌کنم، این فرصت مناسبی برای توسعه طرحی با هدف تشویق ساکنان غزه به مهاجرت به مقصد سایر کشور‌های جهان است.»

نظر شما