شناسهٔ خبر: 64396041 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس ستاد انتخابات کشور:

برای انتخابات ۷۱ میلیون تعرفه چاپ کردیم

شاهچراغی گفت: اگر همین الآن به ما بگویند ۴۸ ساعت بعد انتخابات را برگزار کنید، ما آمادگی برگزاری را داریم.

صاحب‌خبر -

سیدمحمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور با حضور در برنامه صف اول اظهار کرد: در بخش پیش‌ثبت‌نام‌ها و ثبت‌نام و بررسی توسط هیأت‌های اجرایی و نظارت، کار‌ها انجام و قرار شده در روز پنجشنبه نتایج بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان اعلام شود و فرمانداری‌ها این موضوع را به کاندیدا‌ها در شهرستان‌ها اعلام خواهند کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه خاطرنشان کرد: دو روز فرصت هست تا داوطلبانی که از موضع هیأت نظارت، عدم احراز یا عدم تأیید صلاحیت اخذ کرده‌اند، نسبت به این رأی هیأت‌های نظارت شکایت کنند.

شاهچراغی تصریح کرد: پیش‌ثبت‌نام‌ها الکترونیکی و ثبت‌نام‌ها هم الکترونیکی بود و در شعب نیز کار‌های الکترونیکی شدن آن‌ها انجام شده است.

وی در ادامه گفت: بعضی از شعبه‌های ما که بیش از یک دهه ثابت بوده و تمام شعبی که تا الآن قریب به ۵۹ هزار شعبه در سامانه وزارت کشور ثبت شده، قرار است شرایط را برایشان تسهیل کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود:بعضی جا‌ها مثل بیمارستان و پالایشگاه و سربازخانه‌ها که محل تجمع هستند، برنامه‌ریزی‌های آن‌ها انجام شده و هیأت‌های اجرایی موظفند وضعیت‌ها را در شهرستان‌ها بررسی و به ستاد انتخابات استان گزارش داده و بعد آن را به تهران منتقل کنند.

شاهچراغی گفت: نیرو‌های مسلح هم قرار است مباحث امنیتی انتخابات را پیگیری کنند و بحث معرفی ناظر‌ها از نهاد‌های مختلف در حال انجام است.

وی افزود: برای انتخابات ۷۱ میلیون تعرفه چاپ کردیم و تمام کد‌های امنیتی در آن چاپ و دستگاه‌های احراز هویت به استان‌ها ارسال شده و کدگذاری شده و نرم‌افزار ثبت احوال هم بارگذاری شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: اگر همین الآن از ۴۸ ساعت قبل به ما بگویند انتخابات را برگزار کنید، ما آمادگی برگزاری را داریم.

وی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: برابر قانون دستگاه‌های ارائه هویت ما الکترونیکی است. درباره انتخابات صندوق های الکترونیک پیشنهاد‌ها در حال بررسی است  و در این  فرصت درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

وی گفت: ما به دنبال آن هستیم که مردم در زمان رای گیری معطل نشوند و نسبت به دوره قبل انتخابات مجلس بیش از ۴ هزار شعبه ثابت و سیار در نظر گرفته ایم.

وی درباره امنیت برگزاری انتخابات گفت: در مجموع در حوزه امنیت همه اقدامات مد نظر انجام شده و پیش بینی‌ها صورت گرفته است و در همه حوزه مردم ایران کار را تمام می‌کنند. ان‌شاءالله همه تلاش‌ها مورد عنایت خدا باشد و شاهد انتخابات پر شوری باشیم.

شاهچراغی گفت: شورای نگهبان و دیگر نهادها، همه و همه به وظایف خود عمل می‌کنند و ان‌شاءالله شرایط برای یک مشارکت حداکثری در انتخابات فراهم خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر کشور، اظهار کرد: در ثبت‌نام این دوره به نسبت سال ۹۸، سه درصد رشد داشتیم و در بحث بانوان هم شاهد افزایش حضور بانوان بودیم و بخش عمده‌ای از بانوان جوان‌تر هم حضور پیدا کردند.

رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: در قانون جدید عدم تأیید و عدم احراز هم اضافه شده و جدای از مراکز پنج‌گانه، تحقیقات محلی هم اضافه شده است و از ۲۰۸ حوزه انتخابیه تقریبا از ۳۲ حوزه فقط  گلایه‌هایی مطرح شده است.

شاهچراغی در ادامه، خاطرنشان کرد: یکی از شرایط داوطلبان برای تأیید این بوده که کاندیداها حداقل پنج سال سابقه مدیریت داشته باشند و این یکی از موضوعات مهم است، کسی که در هیأت اجرایی رد شده می‌تواند در هیأت نظارت مورد تأیید قرار گیرد.

وی ادامه داد: عمده تفاوت‌های قانون فعلی انتخابات با قانون قبلی در بحث ثبت‌نام است، به‌طوری که قبلاً حضوری بوده، اما در قانون جدید مجازی شده و پیش‌ثبت‌نام را قبلا نداشتیم که الآن قانون پیش‌ثبت‌نام تعریف کرده است.

وی افزود: ما هیأت مرکزی را هم قبلا نداشتیم، اما الان داریم، در قانون قبل شناسنامه رأی‌دهندگان هنگام رأی‌دهی ممهور به مهر می‌شد، اما الآن افراد با گذرنامه، گواهینامه، شناسنامه، کارت ملی و با هر مدرک هویتی می‌توانند رأی دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در مباحث عدالت انتخاباتی کار خوبی که صداوسیما برنامه‌ریزی کرده، برای همه حوزه‌های انتخابیه پهنای باند تلویزیونی در نظر گرفته که جای قدردانی دارد و در این مورد با پیام‌رسان‌های داخلی توافقاتی صورت گرفته که پای کار بیایند و این‌ها موارد عمده‌ای است که در قانون دیده شده است.

شاهچراغی افزود: به داوطلبانی که در مرحله آخر قطعی می‌شود که تأیید شده‌اند می‌گویند که شماره حساب اعلام کنند تا معلوم شود از کجا موارد مالی به یک داوطلب داده می‌شود.

نظر شما