شناسهٔ خبر: 64388955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نخستین رویداد فرهنگی ادبی «آیینه‌ها» در شیراز برگزار شد

نخستین رویداد فرهنگی ادبی آیینه‌ها با رویکرد آشنایی با شاعران فارس از سده نهم تاکنون و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن آثار و مفاخرفرهنگی استان و مؤسسه فرهنگی هنری مهر صبا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،  در این رویداد که نخستین نشست آن به انگیزه آشنایی با سید کمال‌الدین غیاث شیرازی، شاعر آیینی امامیه سده هشتم و نهم، در شیراز برگزار شد، دکتر مهدی فاموری مجری و کارشناس و دکتر محمد مرادی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز به وجوه مختلف ابعاد فکری این شاعر پرداختند.

غلامرضا خوش‌اقبال معاون فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  در این نشست با بیان اینکه این رویداد در بستر فضای مجازی طراحی شده، افزود: این برنامه با ویژگی‌های مشخص خود از سده نهم آغاز شده و در گام نخست به سراغ شاعران رفته‌ایم و در ادامه دیگر ادیبان فارس را معرفی خواهیم کرد.

خوش اقبال با اشاره به اینکه این رویداد به شاعرانی که پس از حافظ قرار دارند و به آنها کمتر پرداخته شده است اشاره دارد، گفت: این شاعران از سویی جریان‌ساز بن‌مایه‌های ادبی در استان فارس بودند و از سویی آن چنان تأثیرگذار بوده‌اند که بتوانند جریان‌های ادبی ایران را در دست بگیرند و یا بعنوان کنشگر مهم در حوزه ادبیات باقی بمانند.

معاون فرهنگی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: از ابتدای قرن نهم به این سو به شاعران پرداختیم و در آینده به نویسندگان این حوزه خواهیم رسید؛ در ابتدای این برنامه با «کمال غیاث شیرازی» آغاز کردیم.

خوش اقبال با بیان اینکه عنوان برنامه «آیینه‌ها» است و این رویداد پرداخت ویژه‌ای به دیار و خطه فارس دارد، گفت: اولین برنامه به یک شاعر شیعه استان فارس اختصاص دارد که شاعری توانا و پرکار بوده که قصیده‌ها و غزل های زیبایی از او باقی است.

وی یادآور شد: از آنجا که او ارتباطی با فرمانروایان سیاسی زمانه خویش داشته توانسته است تأثیری ویژه بر شخصیت‌پردازی کمال غیاث شیرازی داشته باشد که در اشعار او مشهود و قابل تأمل است.

معاون فرهنگی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام کرد: قصد این است در برنامه‌های بعدی این رویداد به شاعرانی مانند بابافغانی، عرفی شیرازی، لسانی شیرازی و اهلی شیرازی بپردازیم تا دوره سده دوازدهم و دوره معاصر را شکل دهد، امید داریم نگاه مخاطب هدفمند و تخصص گرا را با خودمان همسو کنیم.

پایان پیام/پ

نظر شما