شناسهٔ خبر: 6437898 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کارشناسان پنج عضو دائم شوراي امنيت پيش نويس قطعنامه ايران را بررسي کردند

صاحب‌خبر - نیویورک/ واحد مرکزی خبر/ سیاسی 94/4/26

رئیس شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: کارشناسان پنج عضو دائم این شورا عصر پنجشنبه در نشستی مشورتی، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی درباره موضوع هسته ای ایران را بررسی کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، منابع دیپلماتیک تائید کردند در این نشست آخرین رایزنی ها درباره متن هفت صفحه ای قطعنامه صورت گرفته است.
به گفته این منابع، فردی که در نشست وین، قطعنامه یادشده را تنظیم کرده بود، در نشست عصر پنجشنبه کارشناسان هم حضور یافت و ابعاد آن را تشریح کرد.
قطعنامه یادشده، علاوه بر هفت صفحه اصلی، دو ضمیمه دارد که ضمیمه نخست آن همان متن صد و پنجاه و نه صفحه ای برجام و ماحصل مذاکرات و جمع بندی وین است.
ضمیمه دوم قطعنامه ایران نیز با نام بیانیه در شش صفحه اما خارج از متن قطعنامه و متن مورد توافق میان ایران و پنج بعلاوه در مذاکرات وین است.
پیش نویس قطعنامه یاد شده اکنون در سازوکار شورای امنیت به وضع ثابت و آماده تصویب رسیده است که در صورت نبود مخالفت، صبح دوشنبه هفته آینده به رای گذاشته خواهد شد.
در این حال شنیده شد که فرانسوی ها با فشار بر دیگر اعضای دائم شورای امنیت، خواستار تصویب این قطعنامه در روز یکشنبه بودند که ماحصل آن به نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا برسد. اما بعلت متن هفت صفحه ای و ضمائم آن که مجموعا قطعنامه ایران را به صد و هفتاد و دو صفحه می رساند، امکان اجرائی در فاصله زمانی جمعه تا یکشنبه نبود و نهایتاً جلسه یادشده به صبح دوشنبه اما احتمالاً یکساعت زودتر از جلسات علنی شورای امنیت موکول شده است.
جلسات علنی شورای امنیت بیشتر ساعت ده صبح به وقت نیویورک آغاز می شود که احتمال می رود نشست دوشنبه ساعت نه صبح آغاز شود.
سازمان ملل همچنین روز پنجشنبه اعلام کرد به علت فرارسیدن عید سعید فطر، روز جمعه به طور رسمی تعطیل خواهد بود.

نظر شما