شناسهٔ خبر: 64377103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمادگی استان‌ها برای برپایی باشکوه انتخابات ۱۱ اسفند

استانداران مازندران، خراسان شمالی و فارس آمادگی کامل خود را برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با تاکید بر چهار اصل رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

آمادگی استان‌ها برای برپایی باشکوه انتخابات ۱۱ اسفند

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با آقایان محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی، سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران  و محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس موضوع اقدامات استانداران برای برگزاری انتخابات رقابتی را بررسی کرد.

سوال: آقای حسین نژاد با توجه به جلسه ای که با آقای رئیس جمهور داشتید فکر می‌کنید در استان خراسان شمالی در مدت باقی مانده تا انتخابات فضا فراهم هست برای حضور پرشور احزاب و جریان‌های سیاسی و عموم مردم؟
حسین نژاد: الحمدالله در استان خراسان شمالی با داشتن ده شهرستان فضا طوری است که از ابتدا سعی شده است با اعضا و گروه‌های مختلف نشست‌هایی داشته باشیم و فصل مشترک صحبت‌های ما این باشد که با حضور پرشور و حداکثری در پای صندوق‌های رای این زمینه به وجود بیاید که با آرای بسیار بالایی که مردم شرکت می‌کنند و پای صندوق‌های رای می‌آیند نابودی دشمنان را ببینیم و این نشست‌ها ادامه داشته با گروه‌های مختلف و قاعدتا با ثبت نام‌هایی که صورت گرفت و هیئت اجرایی و نظارت به صلاحیت‌ها رسیدگی کردند شور انتخابات در بین فضا‌های شهری بیشتر شده است و امیدوار هستیم که ان شاءالله در زمان خودش در یازده اسفند یک مشارکت قوی را داشته باشیم و تاکیدات رئیس جمهور محترم در جلسه بر اساس منویات مقام معظم رهبری که بحث رقابت، بحث سلامت و بحث امنیت و بحث مشارکت است تا فضایی را استانداران در استان به وجود بیاورند که این چهار رکن برقرار باشد.
بر همین اساس در بحث جهاد تبیین و این که ما بتوانیم اقداماتی که دولت سیزدهم در سطح استان‌ها داشته است به اطلاع مردم برسانیم و این دلگرمی را به وجود بیاورد که دولت و مسئولین در خدمت مردم هستند و در ابعاد مختلف تلاش می‌کنند، همین اطمینان سبب مشارکت می‌شود و این بستر در سطح استان فراهم شده و سعی شده است به مناسبت‌هایی گزارش کار‌ها به مردم داده شود و این گزارش کار‌ها و بعضا حتی پرسش و پاسخ بین دانشجویان و بین اعضا باعث می‌شود بعضی از ابهاماتی که وجود داشته است رفع شود و نهایتا این اطمینان را بین مردم ایجاد کنیم، در صحبت‌هایی که با فرمانداران و با بخشداران داشتیم و گزارش به مردم دادیم، گفتیم همه ما یک رای داریم و خدای ناکرده هیچ جانبداری از هیچ نامزدی مدنظر نیست و صیانت از رای مردم به عنوان یک اصل برای ما در استان حاکم است و خود این باعث می‌شود که آن چهار رکن رعایت بشود و دستگاه‌های انتظامی آن اطمینان را دارند که می‌توانند بحث امنیت را برقرار کنند و نهایتا امیدوار هستیم که ان شاءالله یازده اسفند یک کارنامه درخشانی استان خراسان شمالی در حضور پرشور و حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای داشته باشد و معاندین را ناامید کنیم.
سوال:  آقای حسینی پور حال و هوای انتخابات الان در مازندران چگونه است ؟

حسینی پور: امروز جلسه ای  مشترک بین دولت و استانداران برگزار شد. در این جلسه گزارش‌های خوبی را استانداران از وضعیت کلی کشور محضر جناب آقای رئیس جمهور ارائه دادند و آقای رئیس جمهور نیز رهنمود‌های مهمی را برای برگزاری انتخابات با سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری مبنی بر امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت فرمودند، بیان کرد.
ما در استان مازندران خوشبختانه از مدت‌ها قبل براساس زمان‌بندی که ستاد انتخابات کشور تعیین کرده و روز شمار انتخاباتی که در این استان‌ها تعیین شد، تا الان براساس روزشمار همه برنامه‌های پیش روی انتخابات را به نحو احسن انجام داده ایم.
سوال: از کی کار را شروع کردید؟
حسینی پور: تقریبا ما از دو ماه گذشته فعالیت رسمی را شروع کردیم و اکنون هم در مرحله تایید نهایی شورای نگهبان قرار دارد که ان شاءالله امیدوار هستیم که هر چه زودتر اعلام بشود نتیجه برابر روزشمار.
استان مازندران در دو سال گذشته شاهد تحولات بزرگی بود، در دولت مردمی سیزدهم براساس سیاست‌های کلانی که آقای رئیس جمهور ابلاغ کردند، اقدامات متحولانه در حوزه معیشت مردم و در حوزه سازندگی استان شروع شد.
شما می‌دانید که امروز دشمنان ما بیشترین تهاجم شناختی را علیه ملت بزرگ ایران شروع کرده اند و یکی از علل این تهاجم اقدامات موثری است که در دولت مردمی سیزدهم انجام شد و ما شاهد این هستیم که مردم ما با توجه به شرایطی که در کشور می‌بینند و شرایطی که در منطقه می‌بینند به سرعت الان خودشان را آماده می‌کنند برای شرکت در انتخابات. مردم مازندران نیز همیشه در انتخابات زبانزد و جزو اولویت‌های انتخاباتی کشور از منظر مشارکت بوده اند.
چون دیار علویان است و مردم شهید پرور استان مازندران خودشان را عجین کرده اند با ارزش‌های انقلاب اسلامی و تکلیف شرعی می‌دانند براساس برنامه ریزی‌های مقام معظم رهبری ما هم امیدوار هستیم که با بی طرفی که جناب آقای رئیس جمهور فرمودند که تا الان هم این بی طرفی را اعلام کرده ایم، حضور همه احزاب و گروه‌هایی که رسمی هستند و براساس قوانین وزارت کشور می‌توانند فعالیت بکنند، به همه این گروه‌ها اعلام آمادگی کردیم که بیایند و نشست‌های خوبی در استان با حضور همه این گروه‌ها برگزار شد و ان شاءالله امیدوار هستیم که انتخابات پرشوری داشته باشیم.
سوال: آقای حسین نژاد، آقای حسینی پور اشاره کردند که یکی از ارکان اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی مردم و به دنبال رضایت، دلگرمی و رسیدگی به درخواست مردم است. فضا در استان خراسان شمالی آماده و مهیاست برای برگزاری یک انتخابات پرشور و یکی از این موضوعات که میزان مشارکت را افزایش می‌دهد، شنیدن صدای مردم در استان شماست، رسیدگی به درخواست‌هایشان و آن چیزی که مطرح می‌کنند. الان استانداری خراسان شمالی برای این موضوع چه کرده است که بتواند مشارکت را در استان بالا ببرد؟
حسین نژاد: یکی از موضوعاتی که مورد تقاضای مردم بود، خوب بحث آب شُرب بود، ما موقعی که ورود به استان داشتیم، سد‌ها دیگه کم کم در پشتشان آب‌ ناچیزی باقی مانده بود و آن هم قابلیت استفاده برای شُرب را نداشت، بخش اعظمی از آب شُرب مرکز استان، بجنورد در سطح شیرین دره تامین می‌شد و آن هم بخش اعظمش را رسوب گرفته و آن باقی مانده هم آن قدر طولانی است که بوی جلبک داشت؛ لذا در سفر رئیس جمهور محترم یکی از خواسته‌های مهم مردم استان بحث آب بود که به ایشان اعلام کردیم و ایشان دستور دادند به وزیر  نیرو و بحث انتقال آب از شمال استان به داخل استان به عنوان یکی از مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به سمع و نظر مردم رسید.
قسمت بعدی بحث پساب خود شهر بجنورد بود که رها می‌شد به داخل رودخانه، این پساب هم آقای رئیس جمهور دستور دادند که باید به پتروشیمی منتقل بشود و آن هشت حلقه چاه آب شربی که مورد استفاده پتروشیمی برای تولید بود، در اختیار مردم قرار بگیرد.
خوب این فرمان رئیس جمهور هم عملیاتی شد و یک ماه دیگر ان شاءالله این پروژه با هزار و سیصد میلیارد تومان اعتبار به اتمام می‌رسد و آن هشت حلقه چاه آزاد می‌شود که آبخوان مشترک با منطقه پلنگ دره بجنورد را دارد و به اطلاع مردم رسید که در همین منطقه چاه حفر شده است برای تامین آب پایدار شهر بجنورد.
سوال: پس پا به پای مردم دارید پیش می‌روید در استان؟
 حسین نژاد: بله، ببینید سد دیرباز اسفراین که بخش اعظمی از آب شرب و کشاورزی را تامین می‌کند، ۱۰ درصد پیشرفت داشت ، سد گلمن دره که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۱ بود با بیست درصد پیشرفت اعتباری، الحمدالله در دولت سیزدهم به مرحله آبگیری رسید که برای نمونه همین سد باعث شده است که از سیلابی که اخیرا داشتیم و مثل حادثه چند سال قبل جاده بجنورد – گلستان را سیل برد، این سد از آن سیل بردگی جلوگیری کرد که گزارش هم به دفتر آقا دادیم.
این‌ اقدامات عمرانی را وقتی به سمع و نظر مردم می‌رسانیم و اقداماتی که در جهت احداث مدارس است چه از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، چه از محل اعتباراتی که در سفر رئیس جمهوری داشتیم، راه‌های روستایی که در سطح استان هم جدید احداث و روکش داده شد، بیش از سیصد و خرده‌ای کیلومتر که در نوع خودش بی نظیر بود.
ما از میانگین آسفالت راه‌های روستایی در کشور دوازده درصد عقب بودیم که با اعتبارات سفر رئیس جمهور چهار درصد این وضع بهتر شد و االان هشت درصد عقب هستیم.
خوب این‌ها وقتی گزارشش به مردم ارائه می‌شود و مردم متوجه می‌شوند که مسئولین پیگیر زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت استان هستند یا صنایعی که راکد بود، تعطیل بود، ما در این بخش توانستیم که هفتاد درصد این صنایع را راه اندازی کنیم.
وقتی این گزارش‌ها را به مردم بدهیم آن امیدبخشی و امید آفرینی بالا می‌رود و باعث می‌شود بستر برای حضور حداکثری به وجود بیاید و البته در کنار آن هم باید مردم اطمینان خاطر داشته باشند که امانتداری فرمانداران، امانتداری بخشداران، امانتداری آقای استاندار در برگزاری انتخابات به عنوان مجری وجود داشته باشد.
نشست‌های مشترکی با عزیزمان در هیئت نظارت شورای نگهبان داشتیم که بتوانیم به صورت هم افزا ان شاءالله صیانت از آرای مردم را داشته باشیم.
سوال : با آقای  محمدهادی ایمانیه، استاندار  فارس تلفنی گفتگو می کنیم. آقای ایمانیه با توجه به  تأکیدات رئیس جمهور به استانداران کشور ، برنامه ریزی‌های شما در استان فارس چیست ؟
ایمانیه: آقای رئیس جمهور مثل همیشه طرفدار تفویض اختیار به استان‌ها و مدیران استانی هستند، امروز هم مکرراً تأکید داشتند به وزرای محترم و اعضای محترم هیئت دولت که امور را حتی المقدور تفویض کنید به  استانداران. ایشان می‌گفتند که بالاخره رئیس جمهور استان، آقایان استانداران هستند و مکرراً هم از طرف خود استانداران این درخواست مطرح می‌شود. حوزه دیگر در رابطه با انتخابات بود، آقای رئیس جمهور مجدداً فرمودند که ما طرفدار هیچ داوطلبی نیستیم، هیچ سوگیری و هیچ جناح بندی برای خودمان نداریم، منتظر انتخاب هیچ کسی نیستیم، مگر اینکه افرادی باشند کارآمد، افرادی باشند در راستای منافع نظام و منافع مردم کار کنند ما با همه آن‌ها می‌توانیم کار کنیم.
سؤال: شما برای مدیریت زمانی در استان چه کردید؟
ایمانیه: ما در استان تعداد میزهای خدمت‌ را سعی کردیم که افزایش بدهیم، برای بررسی مشکلات مزمن شده مردم ، بنده خودم تا به حال ۸۲ سفر شهرستانی رفته ام به شهرستان‌های استان و سعی کردیم در سفر دور دوم میز خدمت هم برای مردم بگذاریم و هم برای سرمایه گذاران، ما تلاش می‌کنیم که بعد از ۱۰ سال، ۱۵ سال، ۲۰ سال و حتی تا ۵ سال، ۷ سال مسائلی را که باقی مانده است، برطرف کنیم، برای مثال آزادراه شیراز اصفهان که راه اندازی شد، داریم تلاش می‌کنیم با توجه به دستور رئیس جمهور محترم که آزادراه را تا بوشهر و عسلویه و یک راه آزادراهی از شمال کشور تا جنوب کشور باشد، سرعت احداث قطار شیراز-بوشهر را افزایش دادیم، موافقت گرفتیم برای احداث راه آهن شیراز به طرف اهواز و شلمچه و از یک طرف در ارتباط با مسائل اجتماعی سعی کردیم که معتادین متجاهر را که منظره بدی برای شیراز عزیز ایجاد کرده بودند، جمع آوری کنیم، ساماندهی اتباع غیرایرانی، احداث آبخیزداری‌ها، با توجه به اینکه استان فارس که متأسفانه هفت هشت سال است که دچار کمبود آب شده است، سرعت دادن به احداث آبی که از خلیج فارس می‌آید و تا شمال استان فارس ادامه پیدا می‌کند، نهضتی از آب‌رسانی به روستا‌های استان فارس که متأسفانه هزار روستای ما دچار تنش آبی بودند و خوشبختانه توانستیم در این فاصله مشکلات چهارصدتای آن را  برطرف کنیم، قرار چهارصدتای دیگر را هم گذاشته ایم.
سؤال: آقای ایمانیه، برای  سلامت و امنیت انتخابات، چه می‌کنید و چه برنامه ریزی دارید برای تحقق آن در استان؟
ایمانیه: ما به جدیت هشدار دادیم به همه فرمانداران، به همه بخشداران که صندوق رأی، امانت مردم در نزد ماست، هیچ کس حق ندارد که خدایی ناخواسته جانبداری کند و دو نفر را هم که جانبداری کرده بودند از کار برکنار کردیم، به این علت که رعایت کنیم مسئله امانتداری را، سلامت انتخابات را، امیدواریم که با اعتمادی که مردم به ما می کنند، مشارکت  درحد شایسته مردم عزیز استان فارس باشد، در بحث‌های مرتبط با امنیت انتخابات، آن هم داریم دقت می‌کنیم که صندوق‌های رأی و محل استقرار آن‌ها با توجه به وسایل سخت افزاری و نرم افزاری انشاالله امنیت صندوق‌ها را هم بتوانیم حفظ کنیم.
سؤال: آقای دکتر حسینی پور، بپردازیم به سلامت و امنیت انتخابات که بسیار مهم است برای مردم و گروه‌های سیاسی.
حسینی پور: امنیت سرآمد همه مؤلفه‌هاست. تا امنیت نباشد هیچ کاری حتی کار‌های سازندگی میسر نخواهد شد. الحمدالله  استان مازندران به واسطه مردمی کردن مؤلفه‌های امنیت، از امنیت بالایی برخوردار است، شما می‌دانید که سالانه میلیون‌ها نفر از داخل کشور و حتی هزاران نفر از خارج از کشور در استان مازندران حضور پیدا می‌کنند و در امنیت کامل این بحث گردشگری در استان مازندران جاری است. در سایه همین امنیت بود که در دو سال گذشته، رشد اقتصادی ما در پایان سال ۱۴۰۱ با اینکه چند سال گذشته رشد اقتصادی ما منفی بود در استان، در همین دولت در پایان ۱۴۰۱ به ۴ و ۱ دهم درصد رشد اقتصادی رسیده است، امسال هم رشد ۸ درصد را هدفگذاری کرده ایم، در سایه همین امنیت بود که ما ۲۲۱ واحد تولیدی را که راکد شده بود، در طول سال‌های گذشته در همین دو سال راه اندازی کردیم. میزان بیکاری ما در استان ۲ درصد پایین تر از متوسط کشور آمده است،  همیشه در استان مازندران ۳ تا ۴ درصد نرخ تورم ما بالاتر از میانگین کشور بود، ما الان یک و نیم درصد تورم ما پایین میانگین کشور شده است. برای انتخابات یکی از مؤلفه‌های مهم امنیت، بی طرفی دستگاه اجرایی است، دستگاه اجرایی باید امانتداری کند، حسب سیاست‌های بالادستی نظام.
سؤال: آقای حسینی پور، آموزش و آمادگی داده اید؟
حسینی پور: در طول این مدت از وزارت کشور، ستاد انتخابات کشور، به طور دائم همه دست اندرکاران انتخابات مورد آموزش قرار گرفته اند، اردو‌های آموزشی تشکیل شده. با توجه به تغییراتی که در قوانین انتخابات انجام شد، با اجرای آموزش‌های حرفه‌ای قانون جدید انتخابات به همه دست اندرکاران انتخابات ابلاغ شد، آموزش داده شد. مهم‌ترین مؤلفه امنیت، این است که مردم احساس بی طرفی کنند از حوزه‌های اجرایی. ، شما دستورات  و تأکیدات رئیس جمهور را دیدید. خیلی قاطع ایشان فرمودند که دولت کاملاً بی طرف است در این انتخابات، حتی فرمودند که ما به هیچ عنوان نه نسبت به گروهی و نه نسبت به فردی طرفیت نداریم، این مهم‌ترین دستوری بود که آقای رئیس جمهور دادند، همه دستگاه‌های امنیتی در استان و همه دستگاه‌های انتظامی دارند خودشان را آماده می‌کنند برای برگزاری انتخابات پرشور با امینت بالا.  از حدود دو سه ماه گذشته بزرگ‌ترین جنگ شناختی را دشمنان ما شروع کرده اند، هدفشان هم برهم زدن امنیت انتخابات است، شما ببینید بیشترین جنگ سایبری الان در حوزه انتخابات تعریف شده است، دشمن چرا این کار را می‌کند، چون می‌داند که انتخابات مظهر و تبلور اقتدار ملی کشور ماست، یکی از افتخارات ما این است که از اول انقلاب تا الان میانگین، سالانه یک انتخابات برگزار کرده ایم و چون دشمن به این امر مهم واقف است، همه تلاشش را می‌کند که امنیت انتخابات را برهم بزند، ولی  با توجه به بصیرت مردم  ایران، که در همه عرصه‌ها پای کار بوده اند، این انتخابات هم در آرام‌ترین فضای پرشور برگزار خواهد شد 
سؤال: آقای حسین نژاد، در بحث بانوان، مشارکتشان در نامزدی برای  انتخابات مجلس شورای اسلامی  در استان شما چقدر است و چقدر الان خود شما برای مشارکت بانوان در شهرستان‌های مختلف این فضا را فراهم کرده اید؟
حسین نژاد: با توجه به فضایی که در استان وجود دارد و اهمیتی که حضور بانوان در مناسبت‌های مختلف دارد، حتی در خود مدیریت‌های استانداری در این دوره، ما سعی کرده ایم که حضور بانوان قوی‌تر و پررنگ‌تر باشد و بر همین اساس امسال آمار ثبت نامی که بانوان در بحث داوطلب شدن داشتند، نسبت به دوره‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است.  این نشان دهنده این است که این اعتماد وجود دارد که در استان اهمیت داده می‌شود به بحث بانوان در عرصه‌های انتخابات و عرصه‌های اجتماعی و توجهی هم که در جلسات مختلف بوده است در بحث مربوط به امور بانوان این موضوع را خیلی پررنگ‌تر کرده است که امیدواریم با انتخاب درست این عرصه و این فعالیت برای بانوان در مجلس شورای اسلامی به وجود بیاید. سه دوره یا حتی چهار دوره در بحث انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان وجود دارد، دوره اول همین بسترسازی است که الان صورت می‌گیرد، تشویقی که به مردم صورت می‌گیرد برای حضورشان، البته این تشویق باید با عمل توأم باشد یعنی اینکه گزارش دهی ها طوری باشد که مردم این اطمینان را داشته باشند که نسبت به وظیفه خودمان پیگیر هستیم. همینطور که آقای دکتر حسینی پور هم اشاره داشتند در بحث‌های اقتصادی، بعضاً استان ما همواره رتبه چهارم تورم بوده است در کشور، ولی با اقدامات صورت گرفته الان به رتبه دهم آمده، یعنی شش رتبه وضع تورم بهتر شده است و این باید ادامه داشته باشد. مثلاً خرید گندم در سال‌های ماضی اگر ۱۹ هزار تن بود، پارسال ۱۱۱ هزار تن و امسال هم ۱۰۰ هزار تن شده است. این اقدامات باید توأم با این اطمینان بخشی باشد.
سؤال: آقای حسین نژاد راجع به تبلیغات و برنامه ریزی بفرمایید.
حسین نژاد: بر همین اساس بحث کمیته تبلیغات، استفاده از صداوسیما، موضوعات مختلف را مدنظر داریم که این امنیت خاطر به وجود بیاید، نیرو‌های انتظامی ما تقریباً در محل صندوق‌ها توجیه هستند و برای حضورشان هم در پای صندوق‌ها توجیه هستند که چگونه برخورد شود، دوره‌های آموزشی مشترک است همانطور که اشاره کردند استاندار محترم مازندران، همه این‌ها مقدمه را آماده می‌کند که در استان خراسان شمالی با همان چهار رکنی که اشاره شد، یک انتخابات پرشور و سالمی را داشته باشیم.
سؤال: آقای حسینی پور، راجع به تبلیغات و برنامه ریزی بفرمایید.
حسینی پور: یکی از آسیب‌های تبلیغاتی انتخابات ما  که متأسفانه  در طول سال‌های گذشته یک مقداری احساس می‌کنم که رواج  یافته، هزینه‌هایی است که بی ضابطه برخی از نامزدها در انتخابات انجام می دهند.
سؤال: آقای حسینی پور، قانون شفافیت مالی نامزدها؟
حسینی پور:  دیدگاه ما این است که با توجه به ارزش‌های بالای انقلاب اسلامی، داوطلبان محترم باید پاسخگو باشند در مقابل قانون و  مردم، تشکر می‌کنم از صداوسیما به ویژه با توجه به فرصت بسیار مهمی که در اختیار نامزدها گذاشته اند، یعنی در ایجاد شبکه‌های استانی و فرصت مساوی تبلیغات برای همه نامزد‌ها که البته من باید عرض کنم،  چون انتخابات خبرگان رهبری را هم داریم، این قطعاً به شور و هیجان انتخابات ما خواهد افزود و در حوزه تبلیغات انتخاباتی با توجه به شخصیت‌های مهمی که در حوزه خبرگان حضور پیدا خواهند کرد، ما شور و هیجان انتخاباتی ویژه‌ای خواهیم داشت.

نظر شما