شناسهٔ خبر: 64365696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل ثبت احوال استان:

تمایل خانواده‌های خراسان جنوبی به فرزند سوم بیشتر شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: سال ۱۳۹۷ تولد فرزند سوم ۱۴.۶ درصد آمار ولادت استان را به خود اختصاص داده که در ۹ ماه امسال این عدد به ۲۶.۲ درصد رسیده و تمایل خانواده‌ها به فرزند سوم و بیشتر افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی امیرآبادی زاده روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۱۱ هزار و ۴۲۶ واقعه ولادت از ابتدای امسال تا پایان آذر در استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد رشد داشته و در هفت سال اخیر بی سابقه است.

وی افزود: براساس آمارهای سال ۱۴۰۱ رتبه خراسان جنوبی در ثبت موالید دوم کشوری است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی عنوان کرد: بیشترین ثبت ولادت مربوط به مهر امسال و بیشترین ثبت وفات مربوط به فروردین ماه است.

وی گفت: نرخ رشد طبیعی جمعیت در استان ۱.۳ درصد است که نسبت به ۱۰ سال قبل کاهشی بوده است.

امیرآبادی زاده بیان کرد: فراوانی نام در ۹ ماه امسال برای دختران فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، ریحانه و زهرا و برای پسران امیر حسین، امیر علی، حسین، ابوالفضل و علی است.

وی با اشاره به آمار ثبت وفات در ۹ ماه گذشته از سال جاری افزود: از ابتدای امسال سه هزار و ۱۷۶ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی درباره آخرین آمار رخدادهای ازدواج و طلاق گفت: امسال سه هزار و ۳۳۵ واقعه ازدواج و ۸۰۳ واقعه طلاق در استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۷ درصد کاهش ازدواج و ۴.۹ درصد کاهش طلاق را شاهد هستیم.

تمایل خانواده‌های خراسان جنوبی به فرزند سوم و بیشتر افزایش یافت

وی بیان کرد: میانگین سن اولین ازدواج برای مردان ۲۵.۲ و زنان ۲۱.۴ سال بوده و بیشترین سن طلاق مردان ۲۵ تا ۲۹ سالگی و زنان ۲۰ تا ۲۴ سال است.

امیرآبادی زاده افزود: سامانه‌های ثبت نشانی، سهیم (هویت یکتای ملی ایرانیان)، هدا (هویت دیجیتالی ایرانیان) و مدیریت نشانی اشخاص حقیقی در سازمان ثبت احوال کشور راه اندازی شده ولی استقبال مردم استان از این خدمات الکترونیکی پایین است.

وی گفت: درخواست گواهی فوت هم برای سهام عدالت در استان افزایش یافته و حجم زیادی از مراجعه به ثبت احوال را در بر می‌گیرد در صورتی که زمینه ارایه خدمات الکترونیکی مربوطه فراهم است و به برخی درخواست‌ها که به استان تفویض شده تا ۷۲ ساعت پاسخ داده می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی همچنین به برگزاری طرح آزمایشی «سرشماری نفوس و مسکن ثبتی مبنا» اشاره کرد و گفت: این طرح به طور آزمایشی در سطح کشور سال گذشته اجرا شد که شهرستان سربیشه در خراسان جنوبی نیز مجری آن بود و دستاوردهای خوبی از اجرای این طرح حاصل شده است.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات این سرشماری سکونت حقیقی افراد و میزان مهاجرت فرستی یا مهاجرپذیری هر شهر مشخص می‌شود که این آمار دقیق برای تصمیم سازی درست کاربردی است و طرح سرشماری سال ۱۴۰۵ در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

امیرآبادی زاده با بیان اینکه ۶۰ درصد پروژه پایگاه خانواده و خانوار در خراسان جنوبی اجرایی شده، افزود: از سال ۱۳۰۷ تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار سند هویتی در استان صادر و ۶۰ درصد روابط سببی و نسبی این افراد به هم وصل شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح پایگاه خانواده و خانوار به شناسایی دقیق‌تر خانواده‌ها کمک می‌کند گفت: همچنین امسال طرح الکترونیکی کردن گواهی‌های ولادت و وفات رونمایی خواهد شد.

نظر شما