شناسهٔ خبر: 64357634 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ماموریت خورشیدی پارکر «چیزی معادل فرود بر ماه است»

ماوریت پارکر ناسا نوید لحظه‌ای مهم در تاریخ اکتشافات منظومه شمسی را می‌دهد. یک سال دیگر در روز ۲۴ دسامبر، کاوشگر خورشیدی ناسا، با سرعت حیرت‌انگیز ۱۹۵ کیلومتر در ثانیه یا ۷۰۰ هزار کیلومتر در ساعت از کنار خورشید عبور خواهد کرد. فاصله کاوشگر در آن مقطع از سطح خورشید ۶.۱ میلیون کیلومتر خواهد بود. تاکنون هیچ یک از مصنوعات دست بشر با این سرعت حرکت نکرده یا تا این اندازه به خورشید نزدیک نشده است. دکتر نور رئوفی، دانشمند پروژه پارکر، از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز به بی‌بی‌سی گفت: «در واقع تقریبا روی یک ستاره فرود می‌آییم. این یک دستاورد عظیم برای کل بشریت است. این معادل فرود سال ۱۹۶۹ بر ماه است.»

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماوریت پارکر ناسا نوید لحظه‌ای مهم در تاریخ اکتشافات منظومه شمسی را می‌دهد.
 
یک سال دیگر در روز ۲۴ دسامبر، کاوشگر خورشیدی ناسا، با سرعت حیرت‌انگیز ۱۹۵ کیلومتر در ثانیه یا ۷۰۰ هزار کیلومتر در ساعت از کنار خورشید عبور خواهد کرد.
 
فاصله کاوشگر در آن مقطع از سطح خورشید ۶.۱ میلیون کیلومتر خواهد بود.
 
تاکنون هیچ یک از مصنوعات دست بشر با این سرعت حرکت نکرده یا تا این اندازه به خورشید نزدیک نشده است.
 
دکتر نور رئوفی، دانشمند پروژه پارکر، از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز به بی‌بی‌سی گفت: «در واقع تقریبا روی یک ستاره فرود می‌آییم. این یک دستاورد عظیم برای کل بشریت است. این معادل فرود سال ۱۹۶۹ بر ماه است.»
 
سرعت پارکر ناشی از قوه گرانش عظیمی است که هنگام حرکت دور خورشید احساس می‌کند. مثل این است که در کمتر از ۳۰ ثانیه از نیویورک به لندن پرواز کنید.
 
کاوشگر پارکر یکی از جسورانه‌ترین ماموریت‌هایی است که تاکنون ترتیب داده شده است.
 
هدف ماموریت که در سال ۲۰۱۸ پرتاب شد عبورهای مکرر از کنار خورشید برای کمتر کردن فاصله از این ستاره است.
 
مانور اواخر سال ۲۰۲۴ پارکر را به جایی که فقط ۴ درصد فاصله زمین از خورشید (۱۴۹ میلیون کیلومتر) است می‌رساند.
 
ماموریت خورشیدی پارکر «چیزی معادل فرود بر ماه است»تصاویر با وضوح بالا از سطح خورشید یا همان فتوسفر. پارکر به نزدیکترین فاصله از خورشید خواهد رسید
 
چالشی که پارکر برای انجام این کار با آن روبروست بسیار بزرگ خواهد بود.
 
در حضیض، یعنی نزدیکترین نقطه‌ای که از کنار خورشید می‌گذرد، دمای بخش جلوی فضاپیما احتمالا به ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید.
 
استراتژی پارکر این است که سریع وارد و خارج شود و محیط خورشید را با مجموعه‌ای از ابزارهایی که در پشت یک سپر حرارتی ضخیم تعبیه شده‌اند اندازه بگیرد.
 
محققین امیدوارند که دستاورد آن، جهش بزرگی در زمینه درک برخی از فرآیندهای مهم خورشیدی باشد.
 
مهمترین آنها درک بهتری از سازوکار تاج، یا همان جو بیرونی خورشید است.
 
کاوشگر سعی دارد به درک چیزی کمک کند که غیرشهودی به نظر می‌رسد. دمای خورشید در فتوسفر، یعنی سطح، تقریبا شش هزار درجه سانتیگراد است، اما در داخل تاج می‌تواند به رقم خیره‌کننده یک میلیون درجه یا بیشتر برسد.
 
این درحالی است که انتظار داریم با دور شدن از هسته ستاره دما کاهش پیدا کند.
 
همچنین در منطقه تاج خورشیدی است که جریان رو به بیرونِ ذرات باردار - الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های سنگین - ناگهان شتاب می‌گیرد و سرعت آن به ۴۰۰ کیلومتر در ثانیه می‌رسد. اینها همان بادهای مافوق صوت خورشیدی هستند.
 
پارکر همچنین به دوربینی با نگاه جانبی مجهز است تا نور پراکنده شده از ذرات در تاج خورشید را ردیابی کند.
 
دانشمندان هنوز نمی‌توانند این موضوع را به طور کامل توضیح دهند. اما برای بهبود پیش‌بینی‌های رفتار بادهای خورشید و پدیده «آب و هوای فضایی» بسیار مهم است.
 
«آب و هوای فضایی» به فوران‌های قدرتمند ذرات و میدان‌های مغناطیسی خورشید اشاره دارد که می‌توانند ارتباطات روی زمین را مختل کنند و حتی شبکه‌های برق را از کار بیاندازند. این تشعشعات همچنین خطراتی برای سلامتی فضانوردان به همراه دارد.
 
ماموریت خورشیدی پارکر «چیزی معادل فرود بر ماه است»پارکر تاج خورشید را لمس خواهد کرد که فقط هنگام کسوف کامل از زمین پیداست
 
دکتر رئوفی گفت: «این بُعد تازه‌ای به خود می‌گیرد، به‌ ویژه که حالا به فکر بازگرداندن زنان و مردان به ماه و حتی ایجاد حضور دائمی در سطح ماه هستیم.»
 
پارکر روز جمعه یکی از نزدیک‌ترین عبورها را انجام داد. سه عبور مشابه دیگر برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است تا سپس در روز ۶ نوامبر با عبور از کنار زهره مدارش تنگ‌تر شود تا نهایتا در ۲۴ دسامبر در یک موقعیت تاریخی قرار گیرد.
 
دکتر نیکی فاکس رئیس علوم ناسا است. او قبل از این پست، دانشمند ارشد ماموریت پارکر بود.
 
او گفت مزیت اصلی پرواز ۲۴ دسامبر، مدت زمانی است که کاوشگر در کرونا یا همان تاج قرار می‌گیرد، که بسیار بیشتر از هر عبور قبلی است.
 
او به بی‌بی‌سی گفت: «ما نمی‌دانیم چه چیزی خواهیم یافت، اما به دنبال امواجی در باد خورشیدی هستیم که به داغ شدن آن مرتبط است.»
 
«من گمان می‌کنم که ما انواع مختلفی از امواج را حس خواهیم کرد که به ترکیبی از فرآیندهایی اشاره دارد که کارشناسان سال‌ها در مورد آنها بحث کرده‌اند.»
 
سال آینده اوج ماموریت پارکر خواهد بود. کاوشگر بعد از عبور ماه دسامبر نمی‌تواند به خورشید نزدیک‌تر شود، از جمله به این دلیل که دیگر امکان عبور از کنار زهره برای تنگ‌تر شدن مدارش را ندارد.
 
نزدیک‌تر شدن به خورشید همچنین برای کاوشگر خطرناک است چون سایه‌ای که سپر بزرگ پارکر ایجاد می‌کند را کوتاه‌تر خواهد کرد که پشت فضاپیما را در معرض دمای غیرقابل تحمل قرار می‌دهد.
 
منبع: بی بی سی
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما