شناسهٔ خبر: 64357155 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تبادل آتش بین امریکایی‌ها و ارتش یمن در دریای سرخ

روزنامه جوان

به رغم ادعای مقامات امریکا به موفقیت خود در خنثی‌سازی عملیات ارتش یمن در هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ، نیرو‌های یمنی کماکان این مسیر دریایی را برای کشتی‌های صهیونیستی ناامن کرده‌اند. روز یک‌شنبه اخباری مبنی بر حملات نیرو‌های ارتش یمن به یک کشتی تجاری در دریای سرخ منتشر شد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: همزمان با تداوم حملات رژیم صهیونیستی در غزه، جبهه دریای سرخ هم ملتهب است و در تازه‌ترین اقدام دیروز پنتاگون مدعی شد که نیرو‌های ارتش یمن به کشتی «مرسک» در دریای سرخ حمله کردند که با مداخله به‌موقع بالگرد‌های امریکایی این عملیات ناکام ماند؛ عملیاتی که هر چند رهبران صنعا آن را تأیید نکرده‌اند، اما دستور توقف ۴۸ ساعته عبور کشتی مرسک از تنگه باب‌المندب، نشان می‌دهد غربی‌ها از حملات یمنی‌ها دچار وحشت شده‌اند.

به گزارش «جوان»، به رغم ادعای مقامات امریکا به موفقیت خود در خنثی‌سازی عملیات ارتش یمن در هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ، نیرو‌های یمنی کماکان این مسیر دریایی را برای کشتی‌های صهیونیستی ناامن کرده‌اند. روز یک‌شنبه اخباری مبنی بر حملات نیرو‌های ارتش یمن به یک کشتی تجاری در دریای سرخ منتشر شد. ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: کشتی کانتینری «مرسک» هنگام عبور از دریای سرخ مورد حمله موشکی قرار گرفت. بر اساس گزارش رویترز، سنتکام همچنین اعلام کرد: گزارشی مبنی بر وقوع تلفات یا زخمی شدن افراد در نتیجه حمله به کشتی کانتینری مرسک وجود ندارد. در بیانیه سنتکام همچنین ادعا شده است: «ناوشکن امریکایی دو موشک شلیک شده از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها (جنبش انصارالله) در یمن را رهگیری و سرنگون کرد.» سنتکام در ادامه ادعا کرد: «قایق‌های متعلق به حوثی‌های یمن به سمت کشتی مرسک آتش گشودند و به آن نزدیک شدند و سعی کردند سوار آن شوند. هلیکوپتر‌های امریکایی به تماس فوری پاسخ دادند و قایق‌های یمنی به سمت آن‌ها آتش گشودند. هلیکوپتر‌های امریکایی در دفاع از خود به این آتش پاسخ دادند و سه قایق را غرق کردند و خدمه آن‌ها را کشتند.»
با وجود ادعای امریکایی‌ها، حساب کاربری عملیات‌های تجاری دریایی انگلیس با اینکه خبر حمله یمنی‌ها به یک کشتی در نزدیکی بندر الحدیده در سواحل یمن را تأیید کرده، اما روایت متفاوتی از کشته شدن سرنشینان و انهدام قایق‌ها خبری منتشر نکرده است. عملیات‌های تجاری انگلیس در این باره اعلام کرد، نیرو‌های ائتلاف وارد عمل شدند و قایق‌های مهاجم از کشتی موردنظر دور شدند. این سازمان به همه کشتی‌هایی که در این منطقه تردد می‌کنند توصیه کرده است که محتاط باشند و هرگونه فعالیت مشکوک را فوراً گزارش کنند. رویترز دیروز گزارش داد که شرکت کشتیرانی مرسک پس از اینکه یکی از کشتی‌های این شرکت هنگام عبور از تنگه باب‌المندب دچار سانحه شد، تصمیم گرفت عملیات دریانوردی از طریق دریای سرخ را به مدت ۴۸ ساعت متوقف کند.
جزئیات بیشتری درباره نوع این کشتی و مالکیت آن منتشر نشده است و ارتش یمن تا لحظه نگارش این گزارش انجام چنین حمله‌ای را تأیید نکرده است. از آنجا که ارتش یمن فقط کشتی‌ها به مقصد سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار می‌دهد، احتمالاً محموله آن متعلق به صهیونیست‌ها بود. در هفته‌های اخیر، به موازات شدت گرفتن حملات اسرائیل در غزه، ارتش یمن نیز عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که مقصدشان اراضی اشغالی است و قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ را دارند، تنگ کرده است.
عملیات ارتش یمن سبب شده بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی، برای در امان ماندن از تهدیدات دریای سرخ، مسیر دیگری را برای انتقال کالا به اروپا و سرزمین‌های اشغالی انتخاب کنند که به دلیل طولانی شدن مسیر، هزینه‌های زیادی را برای آن‌ها به همراه داشته است. مدیر بندر ایلات اخیراً اذعان کرد که فعالیت این بندر از آغاز درگیری‌ها در دریای سرخ ۸۵ درصد کاهش یافته است و حتی تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد این بندر پرترافیک این روز‌ها از کشتی‌های تجاری خالی شده است.
عملیات ارتش یمن در دریای سرخ، کشور‌های غربی را نگران کرده است و دست به دامن جمهوری اسلامی شده‌اند تا شاید بتوانند از این گرداب خود ساخته خارج شوند. دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز یک‌شنبه از گفتگو با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی درباره وقایع اخیر در دریای سرخ خبر داد. کامرون در پیامی در شبکه ایکس درباره جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی مدعی شد: «حملات در دریای سرخ جان بی‌گناهان و اقتصاد جهان را تهدید می‌کند و من به صراحت اعلام کردم ایران با توجه به حمایت طولانی از حوثی‌ها در جلوگیری از این حملات مسئولیت برعهده دارد.» ادعای کامرون درحالی است که انگلیس در سه ماه گذشته بیشترین حمایت‌ها را از رژیم صهیونیستی انجام داده است و یکی از مسببان اصلی گسترش تنش در منطقه به شمار می‌رود ولی با این حال ایران و گروه‌های مقاومت را به جنگ‌افروزی در دریای سرخ متهم می‌کند.

پایگاه‌های امریکا زیر آتش مقاومت
گروه‌های مقاومت عراق در ادامه حملات خود به مواضع اشغالگران امریکایی، چندین پایگاه این کشور را در سوریه هدف قرار دادند. مقاومت اسلامی عراق دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه «الرمیلان» امریکا در شمال شرق سوریه را هدف قرار داده است. بر اساس گزارش شبکه روسیا الیوم، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که در این حمله از چند پهپاد استفاده کرده و اهداف مورد نظر به دقت هدف قرار گرفتند. همزمان منابع رسانه‌ای اعلام کردند که پایگاه امریکا در میدان گازی «کونیکو» در شرق سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. برخی منابع رسانه‌ای عراق نیز اعلام کردند که پایگاه امریکا در فرودگاه «خراب‌الجیر» در منطقه «الیعربیه» واقع در استان حسکه سوریه هدف حمله قرار گرفته است. رسانه‌های صهیونیستی نیز خبر دادند که حدود ۱۵ فروند راکت و موشک نیز پایگاه امریکایی‌ها در میدان نفتی «العمر» را هدف قرار دادند. از سوی دیگر، منابع محلی گزارش دادند که هواپیما‌های جنگی امریکا در واکنش به حملات علیه پایگاه‌های خود در شرق سوریه، به نقاط خالی در اطراف شهر دیرالزور حمله کردند، اما تلفاتی از این حمله گزارش نشده است.

نظر شما