شناسهٔ خبر: 64347314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مرعشی:

هدف کارگزاران تشکیل اقلیت قوی در مجلس آینده است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: هدف کارگزاران در انتخابات مجلس، تشکیل اقلیت قوی و برنامه ریزی برای نتیجه گیری در انتخابات ریاست جمهوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین مرعشی در نشست خبریش گفت: کشور با ابرچالش‌هایی روبرو است و مردم مشکلات را درک و تحمل می‌کنند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: این پنجمین سالی است که کشور تورم بالای ۴۰ درصد را تحمل می‌کند. کسری بودجه، ناترازی بانک ها، نبود تعادل میان منابع و مصارف در صندوق‌های بازنشستگی، کمبود گاز، ناترازی تولید و مصرف برق و به ناچار خاموش شدن چاه‌های کشاورزان از مشکلات کنونی است.
 
آقای مرعشی گفت: باید روی راه حل‌های متمرکز شد و از نظر کارگزاران، راه حل‌ها انقلابی نیست، بلکه راه حل‌ها اصلاحی است. کشور به اصلاحاتی نیاز دارد که ممکن است به ساختارها، مدیریت ها، سیاست‌ها و... معطوف باشد. سیاست زدایی از امور فنی و اجرایی کشور از اصلاحاتی است که باید انجام شود.

هدف کارگزاران تشکیل اقلیت قوی در مجلس آینده است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: دولت‌ها ظلم بزرگی به خودشان و کشور کردند که مسائل فنی را تحت تأثیر گرایش‌های سیاسی قرار دادند. سمت‌های سیاسی باید از سمت‌های فنی و اجرایی تفکیک شوند؛ وگرنه کشور در مسیر بهبودی قرار نمی‌گیرد.
 
اگر روحانی برای خبرگان تأیید صلاحیت شود، مورد توجه حزب کارگزاران خواهد بود
 
حسین مرعشی گفت: مردم هستند که انتخاب می‌کنند و ممکن است افرادی را انتخاب کنند که شایستگی اش از رقیبش کمتر باشد که عیبی هم ندارد. اما مسائلی مانند بهداشت، صنعت، نفت و... نباید با چوب سیاست متلاشی شوند. مسائل فنی و اجرایی باید پیرو نظام‌های خودش باشد.
 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: راه حل مسائل کشور قهر نیست، تن دادن به راهکار‌های انقلابی و خیابان نیست؛ بلکه اصلاحات است و این اصلاحات فقط در دایره جبهه اصلاحات تعریف نمی‌شود.
 
آقای مرعشی گفت: اگر آقای روحانی برای مجلس خبرگان تأیید صلاحیت شود، شخصیت مورد توجه کارگزاران اوست و در حدی که مقدور باشد، در استان‌ها هم برای انتخاب نامزد‌های همسو کمک می‌کنیم.
 
او گفت: برای دادن فهرست انتخابات مجلس شورای اسلامی هم منتظر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها هستیم و معمولا نظر هیئت‌های نظارت استانی تقریبا با نظری که شورای نگهبان اعلام می‌کند، یکسان است.
 
«نه» جبهه اصلاحات به تحریم انتخابات و مشارکت بدون شرط؛ کارگزاران: مشروط مشارکت می‌کنیم
 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: از امروز مجمع عمومی جبهه اصلاحات مجمع عمومی مربوط به انتخابات را شروع می‌کند. تاکنون تحریم انتخابات و مشارکت بدون قید و شرط رأی چندانی نداشته و مشارکت مشروط در دستور کار جبهه اصلاحات است؛ کارگزاران هم از مشارکت مشروط دفاع می‌کند.
 
حسین مرعشی گفت: مشارکت مشروط یعنی در هر حوزه انتخابیه داوطلبانی تأیید شوند که ما بتوانیم مسئولیت کارکرد آن‌ها را در برابر مردم بپذیریم. هدف ما گرفتن اکثریت مجلس دوازدهم نیست، بلکه تشکیل اقلیت قوی است و در نتیجه آن می‌توانیم دولت نیرومندی را برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری رقم بزنیم.
 
او افزود: از نظر کارگزاران، تصمیم گیری برای انتخابات ۱۴۰۴ ریاست جمهوری، از مسیر انتخابات امسال مجلس می‌گذرد. حزب کارگزاران، خودش و ظرفیت‌های انسانیش را به پای هیچ گروه و جمعی فدا نمی‌کند.  
 
اگر جمهوری اسلامی نباشد، مردم به هیچ اصلاح طلبی اعتنا نخواهند کرد
 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: ما سیاست ورزی را باید در بود و نبود نظام جمهوری اسلامی تجزیه و تحلیل روشنی داشته باشیم. اگر خدای ناکرده جمهوری اسلامی نباشد، مردم ایران به هیچ یک از شخصیت‌های این نظام از اصلاح طلب رادیکال تا محافظه کار اعتنا نخواهند کرد و آن، آخرین روز سیاست ورزی اصلاح طلبان خواهد بود؛ حتی برای خاندان آقای هاشمی.  
 
آقای مرعشی گفت: در وجود جمهوری اسلامی هست که اصلاح طلبان و برخی میانه روها، می‌توانند با حرف‌های کارشناسی و منطقی، پایگاه اجتماعی خوبی را در مقابل گروه‌هایی که روی ابر‌ها حرف می‌زنند، داشته باشند.  
 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: باید روی لبه باریکی حرکت کنیم که نه به اعتراض مردم بی اعتنا باشیم و نه به سیاست ورزی‌های داخل جمهوری اسلامی بی اعتنایی کنیم. در روز‌های آینده می‌خواهیم ببینیم آیا شورای نگهبان و نهاد‌های نظارتی و حاکمیتی به سخنرانی رهبری پایبند هستند و سخت گیری نمی‌کنند؟
 
او گفت: جبهه اصلاحات مجموعا ۱۸۰ نفر ثبت نام شده در شهرستان‌ها دارد که منتظر نتیجه بررسی صلاحیت هایشان هستیم.  
 
حسین مرعشی گفت: اگر همان کاری که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ کرده بودیم برای آقای همتی انجام می‌دادیم، حتما آقای همتی برای نظام و اقتصاد ایران بهتر از آقای رئیسی بود. برخی کار‌ها را انجام ندادیم یا بد انجام دادیم. اصلاح طلبان نباید اجازه می‌دادند سپاه در اختیار یک جناح خاص قرار می‌گرفت. اوج فعالیت سپاه در دفاع مقدس بود؛ شهدا و جانبازان مگر از یک جناح بودند؟  
 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: برخی جا‌ها داوطلبانه میدان را به رقیب دادیم. این نشان داده ما اصلاح طلبان هم صفر و صدی عمل کردیم. سال ۸۸ به هیچ عنوان نباید با احمدی نژاد و رهبری به یک گونه رفتار می‌کردیم و باید با احترام به رهبری، احمدی نژاد را ادب می‌کردیم.
 
مسئولیت نامزدهای انتخاباتی خودمان را می‌پذیریم/ شما هم برای پاسخگویی ما درِ این ساختمان را از پاشنه دربیاورید
 
او در پاسخ به پرسش خبرگزاری صدا و سیما درباره برنامه داشتن حزب برای انتخابات و پذیرفتن مسئولیت عملکرد نامزدهای این حزب گفت: اگر مسئولیت نامزدی را نتوانیم بپذیریم، از او حمایت نخواهیم کرد. شما هم به عنوان خبرنگار و بیان کننده افکار عمومی می‌توانید از ما سؤال کنید و درِ این ساختمان را از پاشنه دربیاورید.
 
برنامه‌ها خیلی روشن است و مسئله محل اختلاف نیست. اولویت اول کشور ساماندهی اقتصاد ایران است که تحت تأثیر دو مسئله سیاست داخلی و خارجی است.
 
حسین مرعشی گفت: در سیاست داخلی باید نشاط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به جامعه برگردانیم. وقتی مردم ناراضی هستند و جوانان تحصیلکرده‌ از کشور خارج می‌شوند، طبیعتا رشد اقتصادی به وجود نخواهد آمد. ما تجربه‌ای داریم که توانستیم اینها را اجرا کنیم. 
 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: در سیاست داخلی باید بنا بر رقابت باشد و گروه‌های سیاسی باید متناسب با وزن اجتماعی‌شان باید در حکومت مداخله داشته باشند و هیچ کس نباید حذف شود. این خیلی فرق دارد با حرف اصولگراها که همه را می‌خواهند حذف کنند و انگ بزنند و بگویند با ولایت فقیه خوب نیستی و اسلام و دین را قبول نداری!
 
او گفت: ما می‌گوییم همه؛ حتی پایداری‌ها و آقای آقاطهرانی را که افکارشان را قبول نداریم، نباید حذف شوند و به اندازه وزن اجتماعیشان باید مداخله داشته باشند. این برنامه روشنی است و اگر در داخل کشور چنین فضایی نباشد، نمی‌توان موفقیتی به دست آورد.
 
آقای مرعشی گفت: ایران را با تحریم آمریکا نمی‌توان اداره کرد، چون اقتصاد ایران منابع‌محور است؛ ما از بازار جهانی نفت حذف شدیم و هیچ اتفاقی در دنیا نیفتاده. قدرت نفت از قدرت موشکی بالاتر است.
 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: از بازگشت پرقدرت ایران به بازار جهانی نفت دفاع می‌کنیم و تولید نفت ایران باید به حداقل ۷ میلیون بشکه در روز برسد. اصولگراها با این مسائل مماشات می‌کنند و می‌گویند داریم تحریم‌ها را مدیریت می‌کنیم. این یعنی نفت را به پالایشگاه‌های درجه ۳ و ۴ چین ۲۰ درصد زیر قیمت می‌فروشید.

نظر شما