خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ اگر قطعه قطعه خبرها، گزارش ها و مطالبی که از محور بیرجند- قاین یا به تعبیر رسانه ای ها «محور دلهره» و «جاده مرگ» خراسان جنوبی را کنار هم بگذاریم شاید درازی آن بیش از طول این محور ۱۰۰ کیلومتری تا قاین و ۱۷۶ کیلومتر از قاین تا خضری باشد.
آن قدر رسانه ها نوشته اند، گفته اند، مطالبه کرده اند که قلم شرمنده این همه سیاهه و فریادی ست که در خروجی رسانه ها قرار گرفته است.
بارها خود همراه شده اند با مسوولان تا از سربالایی نفس گیر محدودیت ها اعتباری بگذرند، بارها خود بر مرکب آهنین نشسته اند و از وجب به وجب این جاده نوشته اند.
داستان های درام بسیاری هم از زبان کاربران جاده ای به تحریر و به تصویر کشیده اند.
هر مدیری و مسوولی هم در هر رده ای به خراسان جنوبی آمده از فرصت استفاده و مطالبه اتمام دوباند و تسریع در دوبانده سازی این محور را کرده اند خلاصه به هر دری زده اند تا شاید بالاخره پرونده دوبانده سازی محور بیرجند- قاین را ببندند و بارها نیز از قولها نوشته اند که امسال پایان محور دلهره یا چند کیلومتر تا پایان جاده مرگ.
خلاصه حرف و حدیث ها بسیار است برای این محور که نقطه شروع آن به سال ۸۹ برمیگردد به عنوان مثال یکی می گفت: پراید خودروی سفر در محور بیرجند- قاین نیست تنها باید با خودروهای شاسی بلند در این محور رفت و آمد کرد و دیگر می گفت: اگر هزینه ای که بیمه برای آن هایی که در این جاده جانشان را از دست داده اند را پرداخت کرده در این محور هزینه می شد شاید سال ها قبل شاهد تکمیل شدن پازل دوبانده سازی این محور بودیم.
آغاز دوبانده سازی
هرچند نقطه شروع عملیات دوبانده سازی این محور به سال ۸۹ با حضور یک پیمانکار برمی گردد اما آن طور که متولیان راه سازی می گویند آغاز آن شهریور سال ۹۳ است به هر حال هر کدام از این ۲ تاریخ باشد بیش از یک دهه است که نه تنها خراسان جنوبی ها بلکه همه کاربران جاده ای خواسته شان به واسطه مخاطرات بسیاری جانی و مادی که به آن ها طی این سال ها وارد شده به اتمام رسیدن آخرین قطعه از این خورجین دوبانده سازی در محور بیرجند - قاین است.
سرآغاز روایت گری از جاده مرگ یا محور دلهره
«راهیان پیشرفت» یا به تعبیر رسانه ای ها « راویان پیشرفت» خراسان جنوبی در دومین مقصد برای آن چه دولت مردمی سیزدهم در تحقق مطالبه های مردمی سرلوحه کارش قرار داده و هر نقطه ای از این استان را به کارگاه های سازندگی مبدل کرده است راهی قاینات پایتخت طلای سرخ جهان شد سرآغاز این روایتگری را هم از جاده مرگ و محور دلهره آغاز کرد تا بالاخره بگوید که تحقق این مطالبه مردمی را این دولت می خواهد در کارنامه اش ثبت و ضبط کند.
آیت الله رئیسی نیز در ۳ سفری که به خراسان جنوبی داشت بر تامین اعتبار این محور تاکید کرده و در سفرهای اول و دوم رئیس جمهوری برای آن منابع مصوب شده است و اکنون اگر سرعت خودروهای راه سازی در این محور بیش از قبل است به واسطه پرداخت حدودی نیمی از مطالبات پیمانکاران این شریان مواصلاتی خراسان جنوبی ست.
اولین توقف راویان پیشرفت در ۱۲ کیلومتر باقی مانده این محور یعنی آرین شهر تا سه راهی روم است که ۳ کیلومتر آن قیرپاشی شده آماده آسفالت است فرماندار قاینات و همراهان در این قطعه برای خیرمقدم به روایان پیشرفت و اعلام سین برنامه ها از قبل منتظرند و با رسیدن راویان پیشرفت ضمن خیرمقدم و خوش آمد گویی این اردوی یک روزه را با تلاوت آیت الکرسی آغاز می کند و کلیاتی هم در مورد پروژه هایی که قرار است راویان پیشرفت از آن بازدید میدانی داشته باشند را بیان می کند.
۱۲ کیلومتر باقی مانده
محمد محمدی، فرماندار قاینات در مورد ۱۲ کیلومتر باقی مانده از محور بیرجند - قاین این طور توضیح داد که ۴ کیلومتر از این مسیر که بازدید خواهید کرد طی چند ماه گذشته زیربار ترافیک رفته و این ۴ کیلومتر جزو نقاط پر خطر نیز بود.
وی با یادآوری طول ۱۰۰ کیلومتری مسیر قاین - بیرجند ادامه داد: از این ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ کیلومتر از آرین شهر تا سه راهی روم باقی مانده است که پیگیری های استانداری خراسان جنوبی عملیات راهسازی در این مسیر باقی مانده فعال است.
بعلاوه از این ۱۲ کیلومتر ۴ کیلومتر زیرسازی آن انجام شده و آماده آسفالت است که امیدواریم هر چه سریع آسفالت شود و زیر بار ترافیک برود.
همچنین از ۸ کیلومتر باقی مانده ۲ کیلومتر عملیات خاکبرداری آن انجام شده است. خواسته فرماندار قاینات از مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی این است که با توجه به خطر پذیری بسیار این قطعه باقی مانده نسبت به احداث آن اقدام شود.
خرسندی وی از این است که قرار است اتمام این مطالبه مردمی به نام دولت سیزدهم ثبت شود و نام این جاده از مرگ به آرامش تغییر نام دهد.
بعد از این توضیحات راویان پیشرفت از همان مسیری که در حال زیرسازی و خاک برداری ادامه مسیر را می پیمایند که راننده به واسطه این که مسیر بسیار ناهموار است خواسته اش این است که از مسیر همواره به نقطه ای برویم که خودروهای راه سازی در حال کارند.
شکافتن دل سخت تپه و ناهمواری ها
شکافتن دل سخت تپه ها و ناهمواری های مسیر برای هموار کردن این ۱۲ کیلومتر باقی مانده آن هم با خودروهای عظیم جثه راه سازی و جابجا کردن خاک و دیگر مصالح برای زیرسازی نشان از سرعت اجرای کار دارد و آن چه بر این سرعت می افزاید منابع اعتباری ست تا این که بالاخر مردم خراسان جنوبی شاهد بسته شدن پرونده دوبانده سازی محور بیرجند - قاین در پایان امسال باشند واگر منابع اعتباری به موقع نرسد به طور حتم اتمام این محور موکول خواهد شد به سال آینده و بریدن روبان این محور در هفته دولت سال آینده.
پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه
مهندس محمد رضا براهیمی، سرپرست معاونت مهندسی و ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی که نیز با راویان پیشرفت همراه شده توضیحات کامل تری را در مورد این محور ارائه می دهد و آن هم است که محور ۱۰۰ کیلومتری بیرجند- قاین قسمتی از محور چابهار - مشهد به طول ۷۷۱ کیلومتر است.
وی با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی محور بیرجند - قاین اعتبار مورد نیاز برای اتمام ۱۲ کیلومتر باقی مانده را ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد که با توجه به دغدغه مسوولان استانی در سفرهای اول و دوم رئیس جمهوری این اعتبار برای اتمام این محور مصوب شد.
همه امید سرپرست معاونت مهندسی و ساخت راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به تخصیص اعتبار مصوب است تا این ۱۲ کیلومتر باقی مانده به مرحله خوبی برسد. بنا به گفته براهیمی اگر شرایط اعتباری و آب و هوایی اجازه دهد تلاش بر این است که شاهد اتمام آن تا پایان سال ۱۴۰۳ باشیم اما اگر این شرایط فراهم نشد به طور حتم به هفته دولت سال بعد خواهد رسید.
هرچند مسوولان استانی قول داده اند که تا پایان امسال پرونده محور بیرجند - قاین بسته شود اما بسته شدن این پرونده به تامین به موقع منابع آن بستگی دارد.
به گفته وی ۱۲ کیلومتر باقی مانده ۳ قطعه شده که خاک برداری ها در این سه قطعه کامل و خاکریزی ها هم تا ۹۸ درصد انجام شده است که در ۳ کیلومتر قیرپاشی انجام و آماده آسفالت است.
سرپرست معاونت مهندسی و ساختمان راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: در ۶ کیلومتر هم می خواهیم انفجار و خاک برداری انجام دهیم در ۲ کیلومتر پایان مسیر هم یک دهنه پل مانده که باید خاکبرداری و خاکریزی آن انجام شود و همه چیز آماده است تا پایان سال این قطعات را به بهره برداری برسانیم.
۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر
براهیمی با بیان این که محور بیرجند - قاین از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که ۳۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است. همچنین براساس قول هایی که داده اند پایان دی و ابتدای بهمن تخصیص بقیه منابع آن هم ابلاغ می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته پیمانکار پروژه ۱۳۰ میلیارد تومان مطالبه داشت و خوشبختانه با منابع که تزریق شد ۷۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار پرداخت شد و اکنون نیز کار کمی لنگ اعتبار است اما مطالبات پیمانکار کم کم در حال پرداخت و کار تعطیل نمی شود و پیمانکار همچنان با دیون به کارش ادامه می دهد.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه به دیگر پروژه های دوبانده سازی در دست اجرای شهرستان قاینات اشاره کرد و گفت: با اتمام ۱۲ کیلومتر محور بیرجند- قاین دوبانده سازی این محور به اتمام می رسد اما در محور آفریز - دوست آباد ۵۰ کیلومتر و یک قطعه ۲۵ کیلومتری در کالشور است که ۱۳ کیلومتر آن امسال بهره برداری رسیده و قرار بقیه هم بسته شده است.
کمربندی قاین
نیمه تمام رها شدن کمربندی قاین هم پرسشی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد که براهیمی به آن این طور پاسخ داد که کمربندی قاین نیز جزو منابع اعتباری محوز بیرجند - قاین و خضری است و با توجه به اولویت بندی های انجام شده و همچنین تصادفاتی بسیاری که در این نقطه رخ می دهد قرار شد ۴ کیلومتر که ترافیک بیشتری دارد یعنی از میدان طلای سرخ تا ورودی قاین اگر آب و هوا اجازه بدهد تا دهه فجر به بهره برداری برسانیم.
همچنین برای ۵ کیلومتر باقی ماند نیز ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد اعتبار شده و در حال برگزاری مناقصه آن هستیم.
سفر و تردد با خیالی آسوده و راحت امید که در این ۱۲ کیلومتر باقی مانده از محور بیرجند- قاین نیز به زودی به تحقق یابد و خراسان جنوبی ها شاهد تحقق وعده و مطالبه ای دیگر در حوزه زیرساختی این استان باشند.
پایان پیام/ ۶۹۰۷۵
نظر شما