شناسهٔ خبر: 64316858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبر داد

شناسایی ۲۱ هزار بیمار فشار خونی و دیابتی در گلستان

رامین بشرویه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از شناسایی بیش از ۲۱ هزار نفر مبتلا به دو بیماری فشار خون و دیابت در استان خبر داد و گفت: طرح «پویش ملی سلامت» با هدف شناسایی مبتلایان به این دو بیماری تا ۱۵ دی ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

دکتر موسی الرضا شبیهی عصر جمعه هشتم دی ماه ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از زمان آغاز «پویش ملی سلامت» بالغ بر ۵۰۹ هزار و ۷۷۲ نفر تا پنج‌شنبه هفتم دی ماه در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در اقصی نقاط استان گلستان، غربال شدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۹۰۹۰ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند، ادامه داد: ۱۲ هزار و ۶۹۵ نفر از شناسایی شدگان با احتمال بیماری دیابت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تأکید بر اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ هزار و ۴۳۴ نفر در این پویش غربالگری شدند، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۵۳۵ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۳۳۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

شناسایی ۲۱ هزار بیمار فشار خونی و دیابتی در گلستان

وی با اشاره به اینکه در چارچوب اجرای طرح مذکور، «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلی‌متر جیوه «۱۴ روی ۹» به بالا در افراد بدون سابقه بیماری است، اضافه کرد: همه افراد ۱۸سال و بالاتر استان که تاکنون در این طرح مشارکت نکرده‌اند، تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند تا با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت به صورت رایگان قند و فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.

این مقام مسئول آگاهی از وضعیت سلامت هم استانی‌ها را از مهمترین مزایا و اهداف اجرای طرح «پویش ملی سلامت» برشمرد و تصریح کرد: پویش مذکور با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی، با هدف غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، در گام اول این پویش هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و تکمیل پرونده الکترونیک بوده و از ۱۵ دی ماه به بعد این افراد بر اساس دستورالعمل‌های کنترل فشارخون و دیابت توسط ارائه‌دهندگان خدمت پزشک و غیرپزشک در سطح مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سراسر استان پیگیری و مراقبت می‌شوند.

همه خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های پزشک خانواده و مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین ایستگاه‌های سیار و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی در این طرح مشارکت دارند.

انتهای پیام

نظر شما