شناسهٔ خبر: 6430922 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقلال شورای نگهبان بزرگترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران است

تبریز- ایرنا - رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در آذربایجان شرقی گفت: استقلال شورای نگهبان بزرگترین پشتوانه برای نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و مستقل ترین و ایده آل ترین نهاد در میان نهادهای همسان در سایر کشورهای جهان به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

عباسعلی اسدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران به مناسبت 26 تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان، افزود: در طول سال های متمادی فعالیت این شورا در انتخابات مختلف، ویژگی استقلال داشتن که نمود اصلی آن در جلوگیری از اقتدار گرائی احزاب و گروه های سیاسی است، به وضوح دیده شده است.

وی اظهار کرد: شورای نگهبان بر اساس مفاد مصرح در قانون اساسی به هیچ یک از قوای حاکم بر کشور وابسته نبوده و این خصوصیت از جمله برجستگی های خاص این شورا در مقایسه با سایر نهادهای همسان در کشورهای مختلف به شمار می رود.

اسدی ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نهادهایی همچون شورای قانون اساسی و یا دادگاه قانون اساسی وجود دارد که در بیشتر موارد به یکی از قوای مجریه، قضائیه و مقننه وابستگی دارند که این می تواند یکی از چالش ها و نقاط ضعف چنین نهادهایی باشد.

وی اضافه کرد: در نظام جمهوری اسلامی که قوانین و احکام اسلامی بر آن ساری و جاری است به دلیل مطالعات عمیق قوانین اساسی کشورهای مختلف و تطبیق آن با شرع مقدس توسط قانون گذاران اوایل انقلاب، شورای نگهبان به شکل بسیار مدرنی در حاکمیت جمهوری اسلامی تعریف شد.

اسدی با تاکید بر اینکه استقلال شورای نگهبان موجب تحکیم و استواری انتخابات مختلف در کشور شده است، گفت: اگر این استقلال شورای نگهبان وجود نداشت برای آزادی های سیاسی خطرناک شده و دیکتاتوری حزب و گروه خاصی در نظام سیاسی شکل می گرفت.

وی ، وجود شش فقیه با انتخاب مقام رهبری در شورای نگهبان و شش حقوقدان با آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نشانه مردمی بودن و تخصصی بودن این شورا عنوان و اظهار کرد: بر اساس چنین جایگاهی اصل 94 قانون اساسی وظیفه نظارت بر قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی را به لحاظ تطابق با شرع و قانون اساسی را بر عهده این شورا نهاده است.

اسدی ، نظارت بر عملکرد و تعیین صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را از دیگر ماموریت های مهم شورای نگهبان و دفاتر نظارت و بازرسی این شورا در استان ها ذکر کرد و افزود: اصل اساسی در بررسی این صلاحیت ها اعتقاد عملی داشتن افراد به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی است، زیرا که مردم این کشور با اکثریت قریب به اتفاق نظام سیاسی کشور را جمهوری اسلامی انتخاب کردند که بر این اساس باید افرادی سالم، مومن و متدین به نهادهای تصمیم گیر راه پیدا کنند.

وی ، هدف برخی از بدخواهان و به ظاهر منتقدان شورای نگهبان درباره نظارت های استصوابی را حرکتی در جهت حذف این نهاد مهم از نظام سیاسی کشور خواند و گفت: این عده قلیل غوغاسالار و زیاده خواه به شدت از بررسی صلاحیت نامزدها نگران و ناراحت هستند چون منافع خود را با بررسی صلاحیت ها در خطر می بینند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی ، تبیین و تشریح جایگاه شورای نگهبان را یکی از ضرورت های جامعه دانست و یادآوری کرد: باید نسل جدید و تمامی آحاد جامعه نسبت به وظایف، عملکردها و آثار مثبت شورای نگهبان در نظام سیاسی کشور به خوبی آگاهی یابند تا در پاره ای از موارد جلوی هجمه های سنگین علیه این شورا گرفته شود.

اسدی ، از رسانه های جمعی به ویژه خبرگزاری ها خواست تا با انتشار انواع گزارش ها و اخبار تولیدی ، افکار عمومی را نسبت به جایگاه و وظایف شورای نگهبان بیش از پیش آگاه سازند.

3038/6183

نظر شما