شناسهٔ خبر: 64287727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشکیل ۷ کمیته برای توسعه همکاری‌های ایران و عراق

۷ کمیته جداگانه برای توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و بخش انرژی در سفر وزیر نفت عراق به ایران تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

** تشکیل ۷ کمیته برای توسعه همکاری‌های ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز چهارشنبه در دیدار «حیان عبدالغنی السواد» وزیر نفت عراق، با اشاره به اینکه با وجود زمینه‌های مشترک و فراوان همکاری در حوزه‌های نفت، کشاورزی، صنایع و فناوری‌های پیشرفته، تاکنون مناسبات اقتصادی دو کشور همپای روابط سیاسی، رشد نیافته است، گفت: باید توافقات ایران و عراق، سریع‌تر اجرایی شود.

مخبر به اشتراکات همه‌‎ جانبه و فراوان دو کشور از نظر فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی، اشاره و تصریح کرد: کمتر کشور‌هایی مانند ایران و عراق را می‌توان پیدا کرد که در مؤلفه‌های گوناگون، این‌گونه مطابقت داشته باشند.
 
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ارتباطات تهران ـ بغداد در بهترین و بالاترین سطح خود قرار دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران، خود را متعهد و علاقه‌مند به امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق می‌داند.
 
مخبر، همچنین با تبریک و تسلیت گفتن شهادت سردار بزرگ اسلام، سید رضی موسوی به جبهه مقاومت، اظهار داشت: این شخصیت ارزشمند، حق بزرگی بر محور مقاومت و سابقه طولانی در مبارزه با جریان‌های تکفیری از جمله داعش داشت و بدون شک، انتقام خون این شهید به دست رزمندگان اسلام گرفته خواهد شد.
 
معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مواضع بسیار خوب و به موقع دولت عراق درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تأکید کرد: جنایات این رژیم، دل هر انسانی را به درد می‌آورد و با همکاری آزادگان جهان، باید زودتر این جنایات متوقف شود؛ علت عصبانیت آمریکا و رژیم صهیونیستی و انتقام گرفتن از زنان و کودکان فلسطینی، شکسته شدن هیمنه این رژیم‌ها در جهان است.
 
وزیر نفت عراق نیز در این دیدار، هدف از سفر خود را تحکیم بیش از پیش روابط دو کشور و همچنین عملیاتی کردن توافقات، به‌ویژه در طرح‌های حوزه نفت و گاز، توصیف کرد و گفت: علاوه بر مناسبات دینی، مذهبی و سیاسی، باید روابط اقتصادی دو کشور، تعمیق و گسترش یابد و توسعه همه جانبه این روابط، مهم‌ترین هدف دولت عراق است.
 
حیان عبدالغنی السواد، اظهار داشت: گفتگوهای بسیار خوب و سازنده‌ای با طرف ایرانی در بخش‌های سرمایه‌گذاری در مرز‌های مشترک، بهره‌برداری و استفاده از تجارب جمهوری اسلامی ایران در بخش پالایش نفت، گاز و پتروشیمی، انجام و از شرکت‌های متخصص ایرانی در این حوزه برای توسعه حوزه انرژی عراق و سرمایه‌گذاری در آن، دعوت شد.
 
وزیر نفت عراق به برگزاری و تشکیل کمیته‌های مشترک و تخصصی حوزه انرژی بین ایران و عراق در سفر به تهران، اشاره و تصریح کرد: در این کمیته‌ها درباره نفت خام، بازسازی و ساخت پالایشگاه‌ها در عراق، سرمایه‌گذاری در بخش گاز عراق، حفاری و اکتشاف چاه‌های دریایی و خشکی نفت و گاز، مذاکرات و توافقات در حال بررسی و انجام است. 
 
حیان عبدالغنی السواد، گفت: جمهوری اسلامی ایران، تجارب و موفقیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی در استخراج نفت و ساخت پالایشگاه‌ها داشته است که با توجه به میادین مشترک نفت و گاز، زمینه‌های همکاری وجود دارد.
 
همچنین در این دیدار، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تشکیل ۷ کمیته جداگانه برای توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و بخش انرژی در سفر وزیر نفت عراق به ایران، اظهار داشت: توسعه میادین مشترک نفت و گاز، حفاری، اکتشاف، بازسازی و تعمیر پالایشگاه‌ها از جمله زمینه‌های همکاری و توافقات دو کشور در این کمیته‌ها است.
 
اوجی، تصریح کرد: درباره صدور خدمات فنی و مهندسی ۶۰ شرکت توانمند داخلی ایران به عراق، توافق شده و همچنین «سند آموزش» در حوزه نفت و گاز و انرژی برای رشد علمی دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های ایران، به امضا رسیده است.
 

نظر شما