شناسهٔ خبر: 64256266 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال تابناک مطرح کرد:

آغاز نشست خبری سخنگوی دولت/ بودجه خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است+ فیلم/ تصمیم دولت برای تغییر قیمت بنزین چیست؟

نشست خبری علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲) برگزار شد. وی در پاسخ به پرسش تابناک مبنی بر اینکه بالاخره چه تصمیمی قرار است برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم گرفته شود، اظهار کرد: شورای فرابخشی هنوز قیمتی را به دولت اعلام نکرده؛ اما چون دولت موظف بود لایحه بودجه را در وقت مقرر به مجلس ارائه دهد، منابع آن در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

جزئیات نشست خبری سخنگوی دولت

به گزارش تابناک سیاسی، نشست خبری علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲) برگزار شد. جهرمی ضمن عرض تبریک و تهنیت میلاد حضرت مسیح گفت: در امتداد سفرهای استانی، رئیس‌جمهور اخیرا از وزارت نیرو بازدید میدانی داشتند و احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در راستای افزایش تولید در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین تفاهنامه‌ای برای ساخت ورزشگاه ۳۷۰ هکتاری منعقد و بر اساس آن قرار شد منابع مالی این ورزشگاه از طریق تهاتر نفت تامین شود. با ساخت این ورزشگاه، سرانه ورزشی تهران افزایش دو برابری خواهد. ساخت این ورزشگاه در راستای درخواست‌های پی در پی ورزشکاران صورت گرفت که با دستور رئیس جمهور فورا پیگیری شد.  

تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم مشخص شد؟

علی بهادری جهرمی در پاسخ به سوال تابناک، مبنی بر اینکه بالاخره چه تصمیمی قرار است برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم گرفته شود، پاسخ داد: با تصویب چند سال پیش مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی فرابخشی تعیین شد؛ یعنی این قیمت‌گذاری دیگر در اختیار دولت به تنهایی نیست. اما این انتقاد به شورای قیمت‌گذاری وارد است که چرا هنوز قیمت را اعلام نکرده است؛ اتفاقی که در اسرع وقت باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: اما چون تکلیف آیین‌نامه داخلی مجلس این بود که لایحه بودجه را در موعد قانونی تحویل دهد، منابع لازم برای تامین یا خرید تضمینی گندم تعیین می‌کرد. لذا دولت منابعی را در این زمینه پیش‌بینی کرده است و نمی‌توانست در انتظار شورای قیمت‌گذاری باشد؛ بنابراین، دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده است.

چندی پیش محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، اعلام کرد: نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ همان رقم قبلی یعنی کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. البته قیمت اعلام شده چندان قابل استناد نیست، چون در تبصره یک قانون آمده که وزارت کشاورزی موظف است، همه ساله قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را با رعایت هزینه‌های واقعی، تولید و در یک واحد بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین کند.

 رویکرد دولت آزادسازی شبکه های اجتماعی

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ اینترنت اظهار کرد: رویکرد دولت افزایش سرعت، کیفیت و آزادسازی شبکه های اجتماعی در چارچوب قانونی است، تا هم حقوق مردم تامین و هم تکالیف اجرایی شود.

سخنگوی دولت درباره انتقاد نمایندگان از دولت درباره حقوق بازنشستگان گفت: افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه اول دولت پیش بینی شده بود و چیزی اضافه یا کم نشده است. نظر نمایندگان این بود که افزایش حقوق بازنشستگان از منبع پایدار و مطمئن تامین شود. افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای تضمین پایدار بودن تامین منابع جهت افزیش حقوق بازنشستگان مد نظر قرار گرفت که مجلس تایید کرد.

اصلی ترین دلیل آلودگی هوا چیست؟

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای کاهش آلایندگی و توسعه ناوگان جمل و نقل عمومی، اظهار کرد: اصلی ترین دلیل آلودگی هوا، خودروها و موتورسیکلت هاست، به همین دلیل اصلی ترین اولویت دولت، برقی سازی خودروهاست.

وی همچنین درباره اینکه  آیا قرار است قیمت بنزین افزوده شود، تصریح کرد: لایحه بودجه به صورت عمومی در رسانه ها منتشر می شود. متن این لایحه وجود دارد. هیچ تصمیمی برای افرایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است.

 چرا رئیس جمهور به مواضع روسیه درباره جزایر سه گانه واکنش نشان نداد؟

جهرمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا رئیس جمهور به مواضع روسیه درباره جزایر سه گانه واکنش نشان نداد، گفت: بلافاصله از سوی وزارت خارجه، واکنش نشان داده شد. کاردار سفارت روسیه احضار شد که در گذشته کمتر شاهد این اقدام بودیم. وزیر خارجه هم اعلام موضع رسمی نمود. دولت با هیچ طرفی در این زمینه تعارف ندارد.

بهادری جهرمی درباره اقدام دولت در زمینه ادعای مالکیت بر میدان گازی آرش گفت: بر اساس اسناد و مدارک، هر سه کشور ایران، کویت و عربستان در این میدان مشترک هستند و هر اقدامی غیر از این از سوی ایران پذیرفته نیست. ایران آماده مذاکرات فنی، تخصصی و حقوقی در این زمینه است.

نظر شما