شناسهٔ خبر: 64252445 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«شهروند» از طرح سوم وزارت رفاه درخصوص حمایت از مادران باردار و شیرده گزارش می‌دهد

چتر حمایتی این‌بار بر سر مادران

زهرا قیومی، مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، به «شهروند» می‌گوید: مفاد ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ارائه سبد غذایی و بهداشتی رایگان به مادران نیازمند باردار و شیرده و دارای کودک زیر دوسال است، بنابراین علاوه‌بر ارائه سبد غذایی، در صورت تامین اعتبار، همچنین بسته بهداشتی و پوشاک نیز به مادران تعلق خواهد گرفت

صاحب‌خبر -

 [ لیلا مهداد] طرح حمایت از مادران باردار و شیرده یا همان «یسنا» از 5 دی آغاز می‌شود. به گفته معاون رفاه وزیر کار، میزان کالری مصرفی مردم از اواخر سال 1391 تا 1399 کاهش یافته بود، بنابراین برای جبران این امر در دولت سیزدهم، تدوین بسته کلان در حوزه امنیت غذایی بود و در اولین گام، طرح کالابرگ الکترونیکی با پوشش دهک اول درآمدی آغاز شد، اما با تسری آن به دهک‌های بالاتر، جمعیت تحت پوشش این طرح از هشت‌میلیون تا هشت‌ونیم میلیون جمعیت، به 61میلیون نفر افزایش یافت. بنابرنظر «علیرضا عسگریان»، طرح دوم دولت بعد از اجرای کالابرگ، شناسایی کودکان نیازمند جهت رفع سوءتغذیه آنها  بود که اجرا شد. به گفته «عسگریان»، حمایت از مادران شیرده و دارای کودکان زیر دو سال طرح سوم دولت است. در این طرح مادران شیرده دهک اول درآمدی هشت استان -خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، هرمزگان، ایلام، فارس، لرستان و کهگیلویه‌وبویراحمد-  تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار گرفتند و دولت ماهانه 400هزار تومان حساب یارانه آنها را شارژ می‌کند: «طرح مربوطه به امنیت غذایی کودکان 16 قلم کالای غذایی را تحت پوشش دارد. به طرح کودکان سبزیجات و میوجات و دانه‌های روغنی هم اضافه شده است.»

140هزار کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی کودکان
«اگر منابع تامین شود، میزان کمک‌هزینه پرداختی آنها را از 400هزار تومان به سقف 600هزار تومان هم برسانیم.» به گفته معاون رفاه وزیر کار، طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان حدود یک ماهی است، آغاز شده است. بنابرنظر «علیرضا عسگریان»، 140هزار کودک با معرفی وزارت بهداشت تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند: «حساب یارانه سرپرست خانوار هر کودک دچار سوءتغذیه شناسایی‌شده دهک یک تا پنج ماهانه یک‌میلیون تومان و کودکان دهک‌های ششم و هفتم ماهانه 600 هزار تومان به صورت اعتباری جهت خرید 16 قلم کالا شارژ می‌شود.» «عسگریان» درخصوص راستی‌آزمایی این طرح گفته: «وزارت بهداشت هر 6ماه تن‌سنجی می‌کند و فرزندی که نیازمند تغذیه مضاعف است باید ترازش تغییر کرده باشد و اگر وضعیت کودک تغییری  نکرده باشد، حتما یارانه قطع می‌شود، فریز می‌شود، سپس ما وارد گفت‌وگو با این خانواده می‌شویم، اگر ترمیمی صورت بگیرد، بلافاصله باز می‌شود.» بنابرنظر معاون رفاه وزیر کار، این طرح کودکان 5 ماه تا 59 ماهه را پوشش می‌دهد، چون آن حجم مغزی کودکان از زمان جنینی شکل می‌گیرد و تقریبا تا 59ماهگی کامل می‌شود، این خیلی برای خانواده‌ها و برای ما مهم است که فرزندان‌مان دارای تغذیه سالمی باشند.

سیاست‌های رفاهی دولت سیزدهم
یکی از سیاست‌‎های دولت سیزدهم در حوزه رفاه، حمایت بیشتر و توانمندسازی دهک‌های ضعیف درآمدی بوده است. در این راستا دولت اقدامات متعددی  از جمله اختصاص یارانه بیشتر، بیمه رایگان، تسهیلات در حوزه مسکن، تسهیلات در حوزه اینترنت و همچنین  آموزش و... را در دستور کار قرار داده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت به افزایش مبلغ یارانه‌های دهک‌های ضعیف درآمدی برمی‌گردد. در شرایطی که پیش از این، رقم یارانه‌ها ۴۵هزار و ۵۰۰تومان بود و این یارانه، حتی به دهک‌های درآمدی بالا نیز تعلق می‌گرفت، دولت با اصلاح در این روند، یارانه دهک‌های ضعیف درآمدی را در قالب پرداخت نقدی افزایش داد.
 «پرداخت نقدی» یکی از متداول‌ترین برنامه‌های حمایتی در جهان است که افراد حق انتخاب دارند. بخشی از پرداخت یارانه در ایران به این شکل بوده و براساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر ماه یارانه کمک‌معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. تقریبا در یک سال اخیر بیستم هر ماه به خانوارهای دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰هزار تومان و خانوار دهک‌های چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰هزار تومان پرداخت شده و ساعت ۱۲بامداد بیست‌ویکم قابل برداشت است.

110میلیارد تومان برای افزون‌بر 27هزار مادر شیرده در دهک‌های اول حمایتی
«این طرح افزون‌بر 110میلیارد تومان برای افزون‌بر 27هزار مادر شیرده در دهک‌های اول حمایتی در هشت استان محروم کشور آغاز می‌شود.» مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به «شهروند» می‌گوید: «در گام نخست، 27هزار و 500 مادر شیرده که در گروه دهک اول دهک‌بندی‌ها قرار دارند، مشمول طرح می‌شوند. در بازه زمانی 6ماهه و برای هر کدام از مادران شیرده تا سقف 4میلیون تومان پرداخت می‌شود، البته این مبلغ به صورت نقدی به کارت کالابرگ واریز می‌شود، اما صرفا مجاز به خرید کالاهای تعریف‌شده هستند.» بنابرنظر «زهرا قیومی»، امیدواریم در مراحل بعدی بتوانیم با تامین منابع بیشتر آن را گسترش دهیم.  

مادران باردار و شیرده هدف طرح یسنا
به منظور تحقق بند «ث» ماده (102) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال را که براساس آزمون وسع، نیازمند حمایت هستند، شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه و بسته بهداشتی رایگان را به آنها به‌صورت ماهانه اختصاص دهد.
مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این‌خصوص به «شهروند» می‌گوید: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است محتوای سبد تغذیه‌ای و بسته بهداشتی را برای ماه‌های مختلف و گروه‌های یادشده در این ماده تعیین کند، البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است به خانواده‌هایی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند و استحقاق آنها از طریق «آزمون وسع» بررسی و تایید می‌شود، سبد تغذیه و بسته بهداشتی ماهانه اختصاص دهد.»

همه پای کار آمدند؛ وزارت رفاه، بنیاد کرامت رضوی، آستان قدس رضوی و...
به گفته «زهرا قیومی»، در این طرح کودکان دچار کم‌وزنی، کوتاهی قد و لاغری از سوی وزارت بهداشت به وزارت رفاه معرفی شدند و پس از استحقاق‌سنجی خانوارها، کودکان خانوار دهک‌های اول تا هفتم شناسایی شده و تحت پوشش طرح امنیت غذایی وزارت رفاه قرار گرفته‌اند. بنابرنظر «قیومی»، از آنجایی که هنوز بودجه این طرح تامین نشده برای روی زمین نماندن آن، این طرح با همکاری بنیاد کرامت رضوی، آستان قدس رضوی، بنیاد ۱۵ خرداد، ستاد اجرایی فرمان امام و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) انجام می‌شود.
«قیومی» به «شهروند» می‌گوید: «مفاد ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ارائه سبد غذایی و بهداشتی رایگان به مادران نیازمند باردار و شیرده و دارای کودک زیر دو سال است، بنابراین علاوه بر ارائه سبد غذایی، در صورت تامین اعتبار، همچنین بسته بهداشتی و پوشاک نیز به مادران تعلق خواهد گرفت که براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، این اقلام نیز از طریق فروشگاه‌های طرح کالابرگ الکترونیکی قابل خریداری است.»

وزارت رفاه به دنبال تصویب یک لایحه‌ حمایتی است
مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به «شهروند» می‌گوید: «وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال تصویب لایحه‌ای است تا این دغدغه وزارتخانه برای همیشه برطرف شود. این طرح تا به امروز تامین اعتبار نداشته است. ان‌شاءالله با تامین اعتبار برای این طرح می‌تواند دهک‌های بالاتر را به مرور زمان پوشش دهد.» به گفته «قیومی»، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در کنار تامین سبد غذایی در بخش‌های مختلف این وزارتخانه پیشگیری را هدف‌گذاری کرده است. اگرچه این وزارتخانه در بخش‌های مختلف دختران، کودکان، زنان سرپرست خانوار و... را تحت‌ پوشش قرار داده است و با شناسایی این اقشار خدمات حمایتی و پیشگیرانه‌ را ارائه می‌دهد، البته بخشی از این جمعیت تنها به خدمات حمایتی نیازمند هستند که وزارتخانه برنامه‌های مختلفی در این زمینه اجرایی می‌کند و گروهی آسیب‌دیده‌اند که خوشبختانه وزارتخانه برای آنها هم طرح‌ها و برنامه‌هایی دارد.

نظر شما