شناسهٔ خبر: 64247855 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حل مشکل سدکرم آبادپلدشت با ورود دستگاه قضا

دستگاه قضا و سازمان بازرسی برای حل مشکلات حقوقی سد کرم آباد پلدشت ، که یکی از عوامل تاخیر در آبگیری این سد بود وارد میدان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رسانه ملی موضوع تاخیر ۴ ساله آبگیری را در قالبی گزارشی پیگیری کرده بود.

تاکنون برای اجرای طرح بزرگ کرم آباد شهرستان پلدشت بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

سد کرم آباد بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی شمال غرب کشور در شهرستان پلدشت است.

  سدی که چهار سال  از آبگیری و افتتاح آن می‌گذرد، ولی هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است

با اختصاص هشت میلیارد دلار اعتبار در سال ۱۳۹۴ از محل صندوق توسعه ملی، برای اجرای طرح‌های مهار و تنظیم آب‌های مرزی و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور، مراحل احداث سد کرم آباد پلدشت نیز در حاشیه رودخانه مرزی ارس آغاز شد.

  در این طرح برداشت سالانه ۱۱۲ مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی  پیش بینی شده است.

 اسدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدشت گفت: با بهره برداری از این طرح بزرگ علاوه بر تحول بزرگی که در بخش کشاورزی استان و شهرستان روی خواهد داد میزان تولیدات محصولات کشاورزی از ۱۶۰ هزار تن در سطح شهرستان پلدشت به ۳۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

سد کرم اباد پلدشت سدی که در سال ۱۳۹۸ با حضور رییس جمهور وقت افتتاح شد، ولی با گذشت ۴ سال هنوز سد و شبکه ابیاری ان به بهره برداری نرسیده است و چندی پیش این موضوع را از طیق رسانه ملی پیگیری و منجربه ورود   دستگاه قضایی و بازرسی استان به این موضوع شد.

نهایتا   برای رفع مشکل حقوقی طرح بزرگ کرم آباد دستور قضایی صادر شد.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت:  با توجه به اختلافات حقوقی که بین شرکت پیمانکار و بخش‌های دیگه مجموعه اجرا کننده آب منطقه‌ای اختلافات حقوقی جدی بوجود آمده بود و باعث تشکیل پرونده‌های مختلف و متعدد شده بود و با توجه به روند قضایی و توقیف حساب، عملا این طرح را تعطیلی مواجه کرده بود

عتباتی افزود:  با پیگیر‌هایی که از سوی مجموعه مدیریت قضایی استان شد و عنایت ویژه ریاست محترم قوه قضاییه و معاونت قضایی قوه داشتند و و با ورود دیوان عالی کشور و بحث  ماده ۴۷۷ و بررسی مجدد پرونده، مشکلات حقوقی و قضایی این طرح بصورت کامل حل شد و مبلغ  ۶ هزار میلیارد ریال به طرح تزریق شد.

 این سد با ظر فیت ۵۴ میلیون متر مکعب، ارتفاع ۴۳ متر از بستر رودخانه، عرض تاج ۱۰ متر و با خط انتقال ۲۰ کیلومتر و با سه ایستگاه پمپاژ برای زیر کشت بردن ۱۹۲۰۰ هکتار از اراضی بایر و دیم شهرستان‌های پلدشت و ماکو احداث شده است.

با بهره برداری از این طرح برای ۱۵ هزار نفر در بخش کشاورزی شغل ایجاد خواهد شد.

 

<div id="video-display-embed-code_10601346"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4101597/10601346?width=600&height=350"></script></div>

 

نظر شما