شناسهٔ خبر: 64235938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنگوی وزارت‌خارجه:

مواضع اعتراضی خود را در عالی‌ترین سطح به روسیه اعلام کردیم

کنعانی گفت: ما درباره تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری تعارف نداریم و با صریح‌ترین عبارات اعتراض خود را به روسیه اعلام کردیم.

صاحب‌خبر -

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خبری با تبریک میلاد حضرت مسیح گفت: جای تاسف است صهیونیست‌ها در این روز‌ها هم دست از جنایات خود برنداشتند و به کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین ادامه دادند. 

سخنگوی وزارت خارجه افزود:گزارش‌ها حاکی از این است در بمباران وحشیانه اخیر صهیونیستها بیش از ۷۰ نفر از شهروندان فلسطینی، زنان و کودکان به خاک و خون کشیده شدند. این عملیات نظامی جنایتکارانه صهیونیست‌ها را قویا محکوم می‌کنیم.

آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند به ایران اتهام وارد کند

وی در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل گفت: درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه دیدگاه خود را روشن  بیان کردیم. آنچه که شورای امنیت، درباره تصویب قطعنامه انجام داد عملا خواست مردم فلسطین و جامعه جهانی نبوده است. ضروری است همه کشور‌هایی که به صلح بین‌المللی اهتمام دارند تلاش ها را برای افزایش فشار به آمریکا و رژیم صهیونیستی افزایش دهند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله به کشتی‌های تجاری بیان کرد: اتهام زنی آمریکا پایان ندارد و بزرگترین متهم در جنایات اخیر آمریکاست که مسئول اول و آخر ادامه جنگ است. اساسا آمریکا در جایی نیست که نسبت به دیگر طرف‌ها ادعا داشته باشد؛ ما این ادعاها را مردود می‌دانیم، زیرا در راستای سرپوش گذاشتن به جنایات غزه است.

این دیپلمات کشورمان درباره امنیت دریانوردی گفت: جمهوری اسلامی همواره بخشی از امنیت آبراه‌های بین المللی بوده است و بخش‌های مهمی از تلاش‌های بین‌المللی برعهده ایران بوده است؛ آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند به ایران اتهام وارد کند. وزیر خارجه انگلیس نیز ادعاهایش در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی است.

کنعانی ادامه داد: مقامات انگلیس از این کشور به عنوان نزدیک‌ترین دوست رژیم صهیونیستی نام برده‌اند و این دولت در تحولات جاری در غزه در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی قرار بگیرد. نقش انگلیس در تاسیس این رژیم شوم و حمایت از تشکیلات تروریستی یکی از نشانه‌های بارز حمایت از بی‌ثباتی است؛ بنابراین انگلیس باید به مسئولیت خود عمل کند و هرگز در جایی نیست که نسبت به دیگران حرفی بزند.  منطقه غرب آسیا سالیان دراز است که شاهد بی‌ثباتی است که یکی از عواملش انگلیس است. 

درباره تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری تعارف نداریم

وی درپاسخ به سوالی درباره اظهارنظر وزیر خارجه روسیه بیان کرد: ما در این زمینه موضع خود را بیان کردبم و ادعا‌های مندرج درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به منزله اقدام علیه حاکمیت ارضی ایران تلقی می‌شود و از نظر ایران مردود است. طرح نکات مندرج در این بیانیه به منزله نقض حقوق بین‌الملل است. ما درباره تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری تعارف نداریم و با صریح‌ترین عبارات اعتراض خود را اعلام کردیم. مفاد بیانیه را مردود می‌دانیم و مواضع اعتراضی خود را در عالی‌ترین سطح به فدراسیون روسیه نشان دادیم. در هر چارچوبی که منافع ایران اقتضا کند اقدامات انجام خواهد شد. 

<div id="video-display-embed-code_18719733"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8629059/18719733?width=400&height=300"></script></div>

به رای صادره برای «حمید نوری» اعتراض جدی داریم 

کنعانی درباره حکم حمید نوری و احتمال مبادله وی گفت: ما دفاع از حقوق شهروندان خود را جزء مسئولیت‌های ذاتی خود می‌دانیم، کمااینکه سایر دستگاه‌ها نیز از حداکثر تلاش خود برای آزادی شهروند ایرانی دریغ نکردند. انتظار بود که مقامات سوئد اقدامات مسئولانه انجام دهند و اقدامات پیشین خود را در دادگاه بدوی اعلام کنند که متاسفانه شاهد آن نبودیم. این حکم به معنای پایان تلاش‌های ایران نیست و ما از تمام ابزار‌های قانونی در این زمینه استفاده خواهیم کرد. نسبت به رای صادره اعتراض جدی داریم و درباره حقوق وی در زمان زندان اعتراض داریم، زیرا آقای نوری از حداقل حقوق انسانی محروم بوده است. ما شاهد یک تناقض در رفتار و گفتار دولت سوئد بودیم. انتظار داریم سوئد رفتار خود را اصلاح کند و اقدام فوری برای جبران خطا‌های خود انجام دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشایی سفارت آذربایجان اظهار کرد: روند بازگشایی سفارت تاکنون مثبت بوده و بسیاری از جوانب این موضوع حل و فصل شده است. تاکنون اقدامات به خوبی پیش رفته کمااینکه ما در سایر زمینه‌های روابط دو کشور نیز شاهد پیشرفت‌های زیادی بودیم. امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان باشیم.

<div id="video-display-embed-code_18719835"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8629059/18719835?width=400&height=300"></script></div>

روابط تهران و قاهره به نفع منطقه و کشور‌های اسلامی خواهد بود

وی درباره روابط ایران و مصر گفت: دو کشور در مسیر خوبی قرار دارند و قطعا چنین رخدادی به نفع کل منطقه و کشور‌های اسلامی خواهد بود.

کنعانی درباره احتمال لغو روادید برخی از کشور‌ها بیان کرد: این ابتکار عمل مربوط به وزارت میراث و گردشگری است. در چارچوب طرح موضوع این روند به تصویب رسیده و در زمینه تقویت گردشگری است. تسهیلات روادیدی جزء موارد مورد اهمیت کشورهاست و ما همواره به تسهیلات روادیدی توجه خواهیم کرد و بخشی از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی با سایر کشورهاست. وزارت خارجه هر جایی که متوجه مشکلی شده در تلاش بوده تا آن را حل کند. هر کشوری که در زمینه روادید مشکلاتی داشته باشد دستگاه دیپلماسی تحرکات لازم را خواهد داشت. طبعا درخصوص آنچه که مربوط به ماست تلاش لازم را داشته‌ایم. 

این دیپلمات کشورمان درباره دادگاه منافقین و استرداد آن‌ها گفت: طبعا دستگاه قضا اطلاعات لازم را ارائه خواهد داد و مسئله مربوط به پیگرد محکومان مورد اقبال خواهد بود. 

وی درباره ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: دبیرخانه شورای عالی ایرانیان که نماینده آن در وزارت خارجه مستقر است، ارتباطش با نخبگان ایرانی خارج از کشور برقرار است. جلسات مشترک برگزار می‌شود و هدف اصلی دولت تسهیل ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل ایران است.

کنعانی درباره اقدامات مخرب کشور‌های منطقه در زمینه محیط زیست بیان کرد: موضوع منابع آبی و رودخانه‌های مرزی جزء گفتگو‌ها در سطوح مختلف است. هم در سطح رئیس‌جمهور هم وزرا و هم چهارچوب کمیته‌های فنی در این زمینه گفتگو می‌شود و پاسخ‌های مثبتی را در این زمینه دریافت کرده‌ایم. این تلاش‌ها تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.

وضعیت مرزهای ایران و افغانستان مطلوب است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: منافع ایران و افغانستان به هم پیوسته است و آنچه در این کشور شکل بگیرد در روابط دو کشور موثر است. ایران در موضوع افغانستان در تلاش برای صلح و ثبات است.گفتگو‌های مشترکی میان مقامات دو کشور برگزار می‌شود؛ سفری هم که آقای متقی به تهران داشت در زمینه مشارکت در زمینه فلسطین بود؛ گفتگو‌های دو جانبه‌ای هم با وزیر خارجه داشت؛ برای ما تامین نظر مردم افغانستان مهم است.وضعیت مرزهای ایران و افغانستان مطلوب است.

وی درباره همکاری‌های امنیتی تهران و پاکستان بیان کرد: این موضوعات در چارچوب روابط دو کشور بررسی می‌شود و همکاری در این زمینه وجود دارد؛ این موضوع توسط جهات امنیتی دو کشور مد نظر قرار دارد و هرجا که نیاز باشد، وزارت خارجه وارد می‌شود.

کنعانی درباره رفتن مقامات نظامی حماس به قطر اظهار کرد: من نمی‌توانم درباره این اخبار اظهارنظر کنم. اخباری منتشر می‌شود که ممکن است دقیق نباشند. در کنار روند تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گفتگو‌ها و تحرکات و اقدامات سیاسی در جریان است.  با طرف‌های فلسطینی و مشخصا گروه‌های مقاومت در ارتباط هستیم. جزییات را در اختیار ما قرار می‌دهند و مشورت‌های نزدیکی برقرار است؛ با مصر و قطر گفتگو‌ها برقرار است. هر تلاشی که به توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی و شکل گیری شرایط پایدار منجر شود اولویت اول است و از این روند حمایت کرده و در این مسیر تلاش می‌کنیم.

نظر شما