شناسهٔ خبر: 64218462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عاقبت مماشات بایدن؛ تداوم کشتار مردم غزه

تهران – ایرنا – عدم حمایت دولت آمریکا از برقراری آتش‌بس دائمی در غزه به بهانه سرکوب جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نشانی از استانداردهای دوگانه واشنگتن بوده و به قیمت افزایش شهدای غزه تمام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری آمریکا دیشب برای چندمین بار پس از جنگ غزه با رئیس رژیم صهیونیستی تلفنی گفت‌وگو کرد و با وجود افزایش فشارها بر واشنگتن برای تلاش در برقراری آتش‌بس در غزه، بار دیگر از پرداختن به این موضوع در آن تماس "طولانی" سر باز زد.

به نظر می رسد که جو بایدن بی‌میل به ادامه جنگ خونبار کنونی نبوده و با اذعان به عدم فشار بر تل‌آویو برای برقراری آتش‌بس دائمی، استاندارد دوگانه واشنگتن را در قبال تحولات غزه بار دیگر نمایان کرده است.

این گفت‌وگو متعاقب جلسه ۱ دی شورای امنیت انجام شد که سرانجام و در پی فشارهای جهانی به آمریکا به‌عنوان حامی سرسخت اسرائیل برای توقف بمباران نوار غزه به‌تلافی عملیات طوفان الاقصی، این نهاد سازمان ملل پس از یک هفته تاخیر قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه بدون برقراری آتش‌بس دائمی است.

این قطعنامه در جلسه علنی روز جمعه شورای امنیت ۱۳ رای مثبت از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت را کسب کرد و آمریکا و روسیه به‌عنوان دو عضو دائم دارای حق وتو در این شورا، به این قطعنامه رای ممتنع دادند. به این ترتیب این قطعنامه بدون هیچ رای مخالفی به تصویب رسید.

آمریکا ۱۷ آذر ماه جاری قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه را به‌رغم کسب ۱۳ رای موافق وتو کرده بود.

حمایت بی‌دریغ آمریکا و شخص بایدن از عملیات رژیم صهیونیستی از همان روزهای نخست و چند روز پس از انجام عملیات "طوفان الاقصی" عیان شد. ۱۸ مهر و سه روز پس از نفوذ حماس به سرزمین‌های اشغالی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با بایدن، احتمال ورود به غزه را مطرح کرد. بایدن در مورد این اقدام به نتانیاهو هشداری نداد و حتی خواستار خویشتن‌داری نیز نشد. وی چند روز بعد نیز حمایت از آتش‌بس در غزه را به آزادی اسرای اسرائیلی موکول کرد.

مماشات بایدن در حالی زیر ذره بین رسانه‌ها رفته که دموکرات‌ها، کارکنان دولت و کنگره و دیگر اقشار جامعه آمریکا بارها خواهان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه بوده و به نظر می‌رسد که بر اساس یافته‌های برخی از نظرسنجی‌ها، این شکاف به کاهش محبوبیت نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ بیانجامد.

نظرسنجی اخیر دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که این موضوع باعث ایجاد تفرقه بین دموکرات‌های جوان شده است. ۴۶ درصد از آنها به بایدن و ۹ درصد به ترامپ اعتماد دارند در حالی که ۴۵ درصد آنها به هیچ یک از این دو نامزد اعتمادی ندارند. در میان مستقل‌ها، ۵۶ درصد نه به بایدن و نه به ترامپ اعتمادی ندارند. گروه‌های فعال حامی فلسطین می‌گویند به دلیل حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی در انتخابات از او حمایت نمی‌کنند.

مسلمانان آمریکایی که جمعیت قابل توجهی در ایالات رقابتی آریزونا، پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان و ویرجینیا داشته و از میزان اندک حمایت بایدن از فلسطینیان خشمگینند، به این فکر افتادند که بر خلاف انتخابات ۲۰۲۰، در انتخابات آتی حمایت خود را از وی دریغ کنند. به‌عنوان مثال، بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، با اختلاف نزدیک به ۱۲ هزار رای در ایالت جورحیا پیروز شد، ایالتی که جمعیت اعراب آمریکایی آن ۵۷ هزار نفر است.

گرچه مخالفت با آتش‌بس دائمی موضوع جدیدی نبوده و از آغاز جنگ جاری بر آن از جانب دولت آمریکا تاکید شده، با این حال به‌نظر می‌رسید که فجایعی که روز به روز بر دامنه آنها افزوده شد و آمار جان باختگان که مرزهای بی‌سابقه‌ای را درنوردیده نقشی در تغییر تصمیم واشنگتن ایفا کند.

مقام‌های آمریکایی بارها در مورد توضیح دلیل مخالفت با آتش‌بس به ضرورت عدم ارائه فرصت تجدید قوا به حماس سخن گفته‌اند.

از دید واشنگتن، فرماندهان حماس می‌توانند از فرصت آتش‌بس برای جابجایی در سطح باریکه غزه و تجدید قوا استفاده کنند که این امر با اهداف متحدشان در تضاد است. با این حال، آنچه که از دید رسانه‌ها پنهان نمانده، تمایل شخصی بایدن به حمایت از اسرائیل است، چه زمانی که خود را قلباً صهیونیست می‌نامید و سابقه دیدار با تمامی نخست وزیران این رژیم را داشت و یا هنگامی که در سنا بیشترین کمک‌های مالی در میان تمامی سناتورها را از لابی حامی اسرائیل دریافت می‌کرد.

به نظر می‌رسد تنها بازنده انداختن توپ به زمین حماس، مردم بیگناه غزه باشند که با ادامه حملات شبانه روزی رژیم صهیونیستی جایی برای فرار نداشته و نابودی نیروهای مقاومت به‌دلیل درهم تنیدگی آنها با بافت اجتماعی غزه به کشتار بیشتر فلسطینیان بیانجامد.

نظر شما