شناسهٔ خبر: 64202442 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حفظ امنیت روانی و فیزیکی هنرمندان دغدغه جدی دولت است

محمدمهدی اسماعیلی، در مراسم آغاز احداث حریم هنری مجموعه تئاتر شهر با بیان آنکه حفظ امنیت روانی و فیزیکی هنرمندان و مخاطبان دغدغه جدی دولت است از آغاز طرح ساخت بزرگترین مجموعه هنری در تهران متناسب با اقتضائات روز و مبتنی بر فناوری‌های نوین در آینده نزدیک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ آیین آغاز احداث حریم هنری مجموعه تئاتر شهر ظهر شنبه، دوم دی؛ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود سالاری، معاون امور هنری وزارتخانه؛ کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سیدعباس عظیمی، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت؛ ایرج راد، رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر و جمعی از هنرمندان پیشکسوت و شناخته‌شده تئاتر کشور در سالن مشاهیر و محوطه پیرامونی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضران و به‌ویژه هنرمندان پیشکسوت، قرار گرفتن در آغاز اجرای طرح حریم هنری مجموعه تئاتر شهر را برآورده شدن مطالبه قریب سه دهه هنرمندان دانست و خاطرنشان کرد: رسیدن به جمع همراهی با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین شهرداری به تعامل مستمر و سازنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این دو نهاد بازمی‌گشت. حال امروز باید خوشحال باشیم که شاهد آغاز اجرای طرح حریم هستیم و امیدواریم که نهایت و خروجی اثر نیز برای تمامی هنرمندان و مردم هنردوست ایران رضایتبخش باشد.

دغدغه ایجاد فضای امن برای هنر

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در این مراسم با بیان آنکه از همان روزهای نخست سکان‌داری وزارت در نخستین بازدید از مجموعه تئاترشهر با مطالبه جدی ایجاد حریم در این مجموعه ازسوی هنرمندان و عموم مردم مواجه شدم گفت: سال 1368، مسئولانی که در آن دوره حضور داشتند استدلال‌هایی را برای برداشتن این حریم داشتند اما مسئله این است که این مطالبه به‌ویژه طی سالیان اخیر به یکی از مطالبات جدی بدنه هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر شریف بدل شده بود.

وی تعامل و همراهی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری را با نهاد وزارت فرهنگ باوجود زمان‌بر بودن طی کردن مراحل را امری سازنده خواند که حاصل آن به کلنگ‌زنی ایجاد طرح حریم برای تئاترشهر منتج شده است گفت: حفظ امنیت خاطر؛ روانی و فیزیکی هنرمندان و دوستداران هنر دغدغه جدی دولت و دولتمردان است.

اسماعیلی یکی دیگر از دغدغه‌های رسیدن به طرح حریم پیرامونی مجموعه تئاتر شهر را اولویت طراحی متناسب با ساختار این ساختمان به‌ عنوان گنجینه هنری کشور و از آثار ثبت‌شده در میراث ملی کشورمان دانست و تصریح کرد: مسئله این است که هنوز اعتمادی که باید به شکل بالا در جریان هنر میان بدنه هنرمندان، مردم و مسئولان به وجود آید، محقق نشده و به‌ همین سبب گاه شاهدیم که بازار شایعات، امنیت خاطر هنرمندان و مردم را به‌عنوان اصلی‌ترین ولی نعمتان خدمتگزاران دولت مشغول می‌کند و گاه کار را به حاشیه می‌برد.

هنر و هنرمند همواره پابرجاست

اسماعیلی در فصلی دیگر از سخنان خود با تأکید بر آنکه به تمام مسئولان و همراهانی که در مسیر طراحی تا اجرایی شدن طرح حریم مجموعه تئاترشهر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بودند همواره تأکید داشته که باید این مهم با نظر هنرمندان امر صورت گیرد یادآور شد: حال بسیار خوشحالیم که در روزی قرار گرفته‌ایم که شاهد اجرایی شدن طرح حریم خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه تئاتر شهر قلب تپنده هنر ایران است یادآور شد: مدیران می‌آیند و می‌روند اما این مجموعه همواره در اختیار مردم ایران و هنرمندان این سرزمین بوده و خواهد بود. ما نیز به‌ عنوان خدمتگزاران به این جامعه عظیم و گسترده تمام تلاش خود را می‌کنیم تا کمترین دغدغه برای آنها ایجاد شود.

آغاز ساخت بزرگترین مجموعه هنری در تهران

اسماعیلی همچنین با بیان اینکه برای نخستین بار خبر احداث بزرگترین مجموعه هنری در تهران، که به‌ زودی عملیات آن آغاز خواهد شد را در این مراسم و این روز عنوان می‌کنم گفت: تلاش می‌کنیم تا خانه‌ای در شان هنرمندان ایرانی برای تمامی رخدادها و رویدادهای جشنواره‌ای، همچنین میزبانی از آثار فاخر هنرمندان در دو بعد کمی و کیفی، متناسب با همه اقتضائات امروز جامعه و منطبق بر فناوری‌های نوین آغاز کنیم. به‌ زودی طرح کلنگ‌زنی آن را شاهد خواهیم بود و جزئیات آن را در همان روز عنوان خواهیم کرد.

وی با بیان آنکه ایجاد این مجموعه عظیم گامی بلند برای توسعه زیرساخت‌های ملی و هنری در تهران و کشور به‌شمار می‌رود تصریح کرد: تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌ایم تا تئاتر در کشور روزهای پررونق‌تری را تجربه کند.

اسماعیلی در پایان یادآور شد: تک‌تک خادمان این دولت دغدغه اصحاب هنر را دارند و به جد تلاش می‌کنند تا این دغدغه را کاهش دهند. در این مسیر تمام هم‌وغم خود را بر این مسئله استوار کرده‌ایم تا بیشترین بهره‌برداری را برای اصحاب هنر فراهم کنیم.

حفظ امنیت روانی و فیزیکی هنرمندان و مخاطبان دغدغه جدی دولت است

تایید هنرمند از سوی مردم است نه مدیران

داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون به‌ عنوان دیگر سخنران این مراسم در آغاز سخنان خود با بیان اینکه برای افتتاح طرح حریم هنری مجموعه تئاترشهر تهران چرا از من دعوت کرده‌اند و متعجب هستم خاطرنشان کرد: افتخار بزرگ من آن است که از تئاتر شهرستان می‌آیم. این جمله را بارها گفته‌ام که بزرگترین هنرمندان این سرزمین، هنرمندانی هستند که از شهرستان رشد و نمو خود را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: حفظ و حراست در هر عرصه‌ای از مهم‌ترین ارکان فعلیت مسئولان به‌شمار می‌رود و در حوزه فرهنگ و هنر حفظ و حراست چه به شکل مادی و چه شکل معنوی رسالتی عظیم است. باید خوشحال باشیم که با وجود بیش‌از دو دهه مطالبه، در دولت سیزدهم شاهد آغاز اجرای طرح حریم مجموعه تئاترشهر هستیم.

ارجمند با تأکید بر آنکه ضمن مطالعه طرح متوجه شدم که طرح ارائه‌شده برآمده از خود معماری تئاترشهر است و زبان علم روز و هنر را توامان به‌همراه دارد تصریح کرد: تأکید من آن است که هنرمند باید ازسوی مردم مورد پسند قرار گیرد نه آنکه کاری را برای خوشامد مدیران انجام دهد. هنرمند زمانی به تأیید می‌رسد که کنار مردم و مورد تأیید او باشد وگرنه کار هنری او ارزشی نخواهد داشت.

این بازیگر پیشکسوت در پایان خطاب به مسئولان هنری گفت که در کنار تلاش برای رفع دغدغه هنرمندان باید مسیر فعالیت و فعلیت آنها را با گشاده‌دستی فراهم کرد و اگر این مهم صورت بگیرد، شاهد رونق و توسعه هنر در تمامی ابعاد آن خواهیم بود.

حریم تئاترشهر باید درخور ارزش فرهنگ، هنر ایران باشد

ایرج راد، رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر به‌عنوان دیگر سخنران این مراسم با بیان آنکه تئاتر شهر برای تمامی هنرمندان تئاتر کشور مکانی ویژه است تصریح کرد: سال 1346 کلنگ احداث این ساختمان بر زمین خورد و سال 1351 کار ساخت آن به پایان رسید. از آن تاریخ تا به امروز این ساختمان در کنار میزبانی از هنرمندان نامی این سرزمین شاهد فراز و فرودهای مختلفی بوده‌ است.

وی با بیان آنکه ما در اداره تئاتر همواره به‌ عنوان پشتیبان این محیط هنری برای توسعه و تعالی تئاتر کشور دغدغه‌مندانه گام برداشتیم خاطرنشان کرد: حریم تئاتر شهر باید درخور ارزش فرهنگ، هنر، زبان هنرمندان و دوستداران هنر این سرزمین باشد. امروز باید خوشحال باشیم که مطالبه قریب به سه دهه برای ایجاد حریم این مجموعه هنری، امنیت مخاطبان و هنرمندان درنهایت جامه عمل به خود پوشیده است.

حفظ امنیت روانی و فیزیکی هنرمندان و مخاطبان دغدغه جدی دولت است

در پایان مراسم با حضور اسماعیلی و تنی چند از هنرمندان پیشکسوت، کلنگ نمادین آغاز ایجاد طرح حریم هنری مجموعه تئاترشهر در محوطه بیرونی این مجموعه به زمین خورد.

آتش تقی‌پور، رضا فیاضی، قاسم زارع، محمود فرهنگ، اسماعیل خلج، کاظم هژیرآزاد، سیاوش طهمورث، داریوش ارجمند، جهانگیر الماسی، رضا بنفشه‌خواه، هوشنگ توکلی و مجید قناد از جمله هنرمندان حاضر در آیین بودند.

انتهای پیام

نظر شما