شناسهٔ خبر: 64188411 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تصویب قطعنامه افزایش کمک‌های انسان دوستانه به غزه

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه گسترش کمک‌های انسان دوستانه به غزه را با رای ممتنع ایالات متحده آمریکا تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک، شورای امنیت سازمان ملل امروز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن تنها خواسته شده است تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به سراسر نوار غزه را تسهیل شود، بدون اینکه هیچ فشاری به رژیم برای توقف حملات علیه غزه اعمال شده باشد. 

بر اساس این گزارش، قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت در خصوص وضعیت غزه امروز علیرغم کارشکنی آمریکا در خصوص گسترش ورود کمک‌های انسان دوستانه با ۱۳ رای موافق و ۲ رای ممتنع امریکا و روسیه تصویب شد.

این در حالیست که واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در نشست جاری شورای امنیت سازمان ملل تلاش کرد تغییری در یک عبارت ایجاد کرده و مطابق با آن خواستار برقراری آتش بس فوری در غزه شود؛ اما آمریکا آن را وتو کرد و بنابراین اصلاحیه پیشنهادی روسیه رد شد.

بر این اساس، آمریکا درخواست روسیه برای گنجانده شدن بندی برای توقف فوری و پایدار درگیری‌ها در متن قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد؛ انگلیس نیز به آن رای ممتنع داد.

لذا با وتوی آمریکا بند مربوط به لزوم برقراری آتش بس حذف شد و صرفا به افزایش ارسال کمک‌های انسان دوستانه اکتفا گردید.

ایالات متحده آمریکا پیشتر هم قطعنامه شورای امنیت برای آتش بس در غزه را وتو کرده بود.

نماینده امارات در سازمان ملل در توضیح درباره قطعنامه تصویب شده گفت: «قطعنامه‌ای که امارات ارائه کرده خواستار افزایش کمک‌های انسانی به غزه و انتصاب یک هماهنگ‌کننده امور انسانی جهت تسهیل ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه است.»
وی اضافه کرد: «احتمال سرایت درگیری‌های غزه به منطقه یک احتمال واقعی است.»

نماینده امارات تصریح کرد: «وضعیت در مرز رفح قابل تحمل نیست. نیمی از مردم در غزه در حال مرگ از گرسنگی هستند.»

تصویب این قطعنامه در حالی صورت گرفت که طی روزهای گذشته رأی‌گیری بر سر آن چهار بار به تعویق افتاده بود. سرانجام نماینده آمریکا امروز جمعه اعلام کرد آماده رأی‌ دادن به متن اصلاح‌شده جدید است. 

انتهای پیام

نظر شما