شناسهٔ خبر: 64162808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

امیرعبداللهیان:

سیاست خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده است

وزیر امور خارجه گفت که سیاست خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده و هر جا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، ما آنجا حضور خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -
 
 
نشست مشترک هم اندیشی پژوهشگران شرکت‌کننده در همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای، سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران، عصر سه‌شنبه 28 آذر ماه با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و برخی از مدیران ارشد این وزارتخانه در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
مجیدی رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر علمی این همایش در ابتدای این نشست گزارشی کوتاه از اهداف و برنامه‌های این‌ همایش و مباحث پژوهشی مطرح شده توسط پژوهشگران شرکت‌کننده در نشست‌های آن ارائه کرد. سپس تعدادی از اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران شرکت‌کننده به بیان دیدگاه‌ها 
و نقطه نظرات خود پرداختند.
در ادامه این نشست مشترک، امیرعبداللهیان طی سخنانی ضمن تشکر از برگزاری این همایش و پرداختن به سیاست همسایگی و آسیایی، گفت: پژوهش‌های این نشست و آرای ارائه شده
توسط صاحبنظران شرکت‌کننده می‌تواند به دولت جمهوری اسلامی ایران و تحقق اهداف نظام کمک‌ کند.وی با تحسین ابتکار این‌ نشست، به بحث جانمایی کشور در نظام در حال گذار بین‌المللی اشاره کرد و ابعاد سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران در دولت کنونی را با نگاه به تحولات نوین جهان و نیز تنوع و تکثر کنشگران دولتی و غیردولتی و پیچیده‌تر شدن کنش‌ها تبیین کرد.
وزیر امور خارجه اتخاذ سیاست خارجی متوازن، آسیایی و همسایه محور را در محیط کنش‌های ناپایدار و پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی، در راستای تامین ‌ منافع حداکثری جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: دولت در سیاست خارجی همسایه محور از پیشران‌های مختلفی نظیر قدرت گفتمانی نظام و نیز توانایی کشور در حوزه علم و فناوری، قدرت نرم و توان و قدرت بازدارنده دفاعی بهره می‌برد.
وزیر امور خارجه گفت:  از اولویت‌های سیاست خارجی همسایه‌محور،
تقویت پیوندهای اقتصادی، انرژی و خطوط انتقال آن، ترانزیت و تجارت، امنیت و نیز محیط زیست به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه سیاست خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده است، افزود: هر جا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، ما آنجا حضور خواهیم داشت.در این نشست ده‌ها نفر از اساتید مختلف دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی از تهران و دیگر استان‌ها و شهرهای کشور حضور داشتند.
امیرعبداللهیان در دیدار
 با همتای قطری: زمان به ضرر آمریکا و رژیم صهیونیستی است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در چهارمین سفرش به قطر در دو ماه و نیم گذشته در دوحه حضور دارد روز چهارشنبه ۲۹ آذر با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار برخی موضوعات مورد اهتمام دوجانبه و منطقه‌ای از جمله تحولات فلسطین و غزه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. 
وزیر امور خارجه روابط سیاسی بین دو کشور را سازنده و متمایز توصیف و بر لزوم تقویت تلاش‌های مشترک 
به منظور ارتقای روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه همپای روابط سیاسی دو کشور تاکید کرد.
امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از اجرای بخش‌های مهمی از توافقات رؤسای دوکشور، به برگزاری موفق اجلاس اخیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره کرد و پیگیری مشترک برای اجرای کامل توافقات را خواستار شد.
وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به مسئله فلسطین و تحولات غزه به‌عنوان مهم‌ترین موضوع مشترک مورد اهتمام و پیگیری دو کشور در 
دو ماهه اخیر با هدف توقف پایدار حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه شهروندان در غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، افزایش تحرکات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر یافتن راهکار سیاسی برای بحران غزه را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت تداوم تلاش‌های مشترک در مسیر اهداف مورد توافق دو کشور و مبتنی بر خواست و نیاز ملت فلسطین 
تاکید کرد.
امیرعبداللهیان با اشاره به دریافت برخی پیام‌ها و نشانه‌ها گفت: به نظر می‌رسد آمریکائی‌ها در تلاش‌های جدید می‌خواهند حساب خود را از حساب جنایات رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها جدا کنند، اما عملا همچنان در کنار رژیم اسرائیل در روند شکست خورده نظامی 
ایستاده‌اند.
وی زمان را به ضرر دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و گفت:  اصرار رژیم صهیونیستی بر تداوم جنگ علیه غزه و حمایت دولت آمریکا از این رژیم، صرفا بر ابعاد و دامنه شکست نظامی و سیاسی آنها و نیز افزایش مسئولیت‌های بین‌المللی آنها خواهد افزود.
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار، با ارائه ارزیابی مثبت از روند روابط دوجانبه، عزم کشورش را برای اجرای کامل توافقات رؤسا و مسئولان دولتی دو کشور و ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین مورد تاکید قرار داد. 
وی ضمن مثبت و مؤثر خواندن تلاش‌های مشترک دو کشور در مسیر تحقق آتش بس پایدار در غزه و تقویت ارسال کمک‌های گسترده انساندوستانه برای مردم فلسطین، روند تحولات را به نفع راهکار سیاسی و حرکت به سمت پایان جنگ ارزیابی کرد.
 طرفین در این دیدار درخصوص نحوه تداوم تلاش‌های مشترک برای غلبه راهکار سیاسی و توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه مشورت و تبادل نظر کردند و توافق نمودند که ایده‌های مشترک و مورد توافق را با جدیت دنبال 
نمایند.
طرفین همچنین درخصوص افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف همکاری‌ دوجانبه اتفاق نظر داشتند.
امیرعبداللهیان خبر داد:
ادعای آمریکا درباره دستیابی به توافق در جنگ غزه تا پایان سال میلادی
حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه پس از دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعات مورد توجه ما در گفت‌وگوها مسئله فلسطین و تلاش‌ها برای توقف جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه باختری و ارسال گسترده کمک‌های انسان دوستانه بود. وزیر امور خارجه ادامه داد: مذاکرات دیپلماتیک نشان می‌دهد که منطقه به مرور به سمت یک آتش بس می‌رود و گفت‌وگوهای مستقیم و غیرمستقیمی که بتواند به این وضعیت فاجعه بار در غزه پایان دهد و یا حداقل در مسیر کاهش آلام مردم فلسطین از جمله ساکنان غزه و کرانه باختری گام بر می‌دارد.
امیرعبداللهیان افزود: آمریکا مدعی است که در تلاش است تا قبل از پایان سال میلادی و روزهای آینده نوعی از توافق در دسترس باشد.
وی افزود: رژیم اسرائیل همچنان بر روش‌های جنگی، تداوم جنایات جنگی و وضعیت محاصره انسانی غزه پافشاری دارد، اما تلاش‌های منطقه‌ای هم در جریان است.
وزیر امور خارجه گفت: طبعا مقامات حماس که طرف اصلی این ماجرا به نمایندگی از ملت فلسطین و ساکنان غزه هستند معتقدند در سایه تداوم جنگ و کشتار زنان و کودکان دستیابی به توافق یک امر واقعی نیست و اگر آمریکا و طرف‌های مقابل در این مسئله جدی هستند باید بعد از برقراری نوعی آتش بس وارد گفت‌وگو برای چگونگی تحقق یک آتش بس پایدار و رفع محاصره کامل انسانی شوند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از رایزنی‌ها با مقامات و رهبران حماس و اسماعیل هنیه متمرکز بر وضعیت مقاومت بود من از هنیه شنیدم که به‌رغم همه صحنه‌های تلخی که در غزه می‌بینیم حداکثر ۱۴ درصد امکانات دفاعی و نیروی انسانی مقاومت تاکنون درگیر صحنه مقاومت و جنگ بوده و برای ماهها سعی کردند که برنامه‌ریزی داشته که بتوانند در این جنگ نابرابر به طور مستمر هم پایداری فلسطین و غزه را نشان دهند و هم به طور شبانه‌روز بتوانند واکنش میدانی نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی داشته باشند.
امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار امروز خود گفت: با جناب آقای شیخ محمد نخست‌وزیر قطر هم راجع به موضوع فلسطین و طرح‌های سیاسی گفت‌وگو و مشورت داشتیم که جزئیات آن را در زمان خود اعلام خواهیم کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در عین حال با استفاده از فرصت حضور در قطر درخصوص همکاری‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و موضوعاتی که در مناسبات دوجانبه بین دو کشور وجود دارد گفت‌وگو کردیم برخی دیگر از مسایل در پی دیدار سران دو کشور حل و فصل شده و در مسیر خوب و به سرعت در حال پیش رفتن است و در برخی دیگر از مباحث همچنان نیازمند پیگیری بیشتر توسط سفارتخانه‌های دو کشور است. سفرای ما در پایتخت‌های دو کشور هم فعالانه موضوعات رو پیگیری می‌کنند.

نظر شما