شناسهٔ خبر: 6415973 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رشد قيمت‌ها به دليل افزايش تقاضا

دلار و سكه گران شد

صاحب‌خبر -

گروه بانك و بيمه  
بازار ارز و سكه پس ازاعلام برنامه جامع اقدام مشترك با نوسانات زيادي مواجه شد به نحوي كه نرخ هر دلار امريكا كه ديروز تا مرز 3هزارو180تومان افت كرده بود، به 3219تومان قيمت خورد، همچنين هر قطعه سكه تمام بهارآزادي طرح جديد با 5هزارتومان افزايش 897هزارتومان قيمت خورد.
هر يورو در بازار آزاد با 80تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه سه هزار و 650تومان و هر پوند نيز با 166تومان افزايش قيمت 5هزار و 106تومان قيمت خورد.
هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد با 5هزار تومان افزايش 897هزار تومان و قيمت سكه طرح قديم هم با 4هزار تومان رشد 895هزار تومان تعيين قيمت شد.
هر نيم سكه با 7هزار تومان رشد 466هزار تومان و هر ربع سكه نيز با 8هزار تومان افزايش 266هزار تومان فروخته شد.
هر سكه يك گرمي با سه هزار تومان افزايش قيمت 170هزار تومان و هر گرم طلاي 18عيار هم با 2400تومان رشد 91هزار و 100تومان خريدوفروش شد. هر اونس طلا نيز با يك دلار رشد نسبت به روزگذشته 1155دلار قيمت‌گذاري شد.
يادآور مي‌شود رييس اتحاديه طلا و جواهر با بيان اينكه، قيمت‌ها در بازار سكه و طلا حبابي است، گفت: شوك قيمتي بازار طلا و سكه در هفته آينده پايان مي‌يابد و بازار طلا مسير طبيعي خود را ادامه خواهد داد. با حصول توافق هسته‌يي و افزايش قيمت سكه و طلا در بازار آزاد، قيمت سكه در بازار آتي بورس كالا نيز با افزايش 10 تا 50هزار توماني روبه‌رو شد و در برخي قراردادها به بيش از 900هزار تومان رسيد. با افزايش قيمت سكه و طلا در بازار آزاد كه بعد از حصول توافق هسته‌يي رخ داد، بازار آتي سكه نيز تحت‌تاثير قرار گرفت و با رشد قيمت‌ها و افزايش تقاضا مواجه شد. بر اين اساس بازار آزاد سكه و طلا كه هفته گذشته و در جريان مذاكرات هسته‌يي نزولي شده بود، بعد از اعلام توافق هسته‌يي در روزگذشته و برخلاف انتظار و پيش‌بيني‌ها صعودي شد.
تابلو معاملات آتي سكه در بورس كالا نيز به يك‌باره سبزپوش شد و قيمت اين محصول كه قبل از حصول توافق در قيمت‌هاي كمتر از 900هزار تومان معامله مي‌شد، به سرعت با رشد 10 تا 50هزار توماني مواجه شد و به بالاي 900هزار تومان رسيد.
به غير از سكه تحويل تير و شهريور ماه كه در محدوده 885 تا 895هزار تومان معامله مي‌شود، قيمت قرارداد آتي سكه تحويل آبان، دي و اسفند ماه نيز با رشد 30 تا 50هزار توماني مواجه شده و به بالاتر از 900تومان رسيده و اكنون در قيمت‌هاي 910 تا 937تومان در حال معامله است. قيمت سكه تحويل تير و شهريور ماه نيز نسبت به 3روز گذشته و قبل از توافق هسته‌يي با رشد 13 تا 24هزار توماني مواجه شده و از محدوده قيمتي 872هزار تومان به هزار 897تومان رسيده است.
در اين رابطه رييس اتحاديه طلا و جواهر با بيان اينكه، قيمت‌ها در بازار سكه و طلا حبابي است، گفت: شوك قيمتي بازار طلا و سكه در هفته آينده پايان مي‌يابد و بازار طلا مسير طبيعي خود را ادامه خواهد داد.
محمد كشتي‌آراي افزود: بازار طلا و سكه در تهران همزمان با اعلام خبر به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران و گروه 1+5 با نوساناتي روبه‌رو شد و برخلاف انتظار، قيمت‌ها كمي افزايش يافت.
وي با تاكيد بر اينكه، افزايش قيمت‌ها در اين بازار موقتي است، تصريح كرد: از روزگذشته تقاضاي زيادي در بازار ايجاد شده و همين امر دليل اصلي رشد قيمت‌ها بوده است.
رييس اتحاديه طلا و جواهر تصريح كرد: بسياري منتظر بودند تا با به‌نتيجه رسيدن مذاكرات، قيمت‌ها يك‌باره افت شديدي كند و با همين انتظار به بازار هجوم آورده و اقدام به خريد كردند، بنابراين افزايش تقاضا منجر به نوسان و افزايش قيمت‌ها شد.
كشتي‌آراي با بيان اينكه برخلاف پيش‌بيني‌ها قيمت طلا و سكه در ساعات اوليه اعلام نتايج مذاكرات هسته‌يي در روز سه‌شنبه افزايش يافت، گفت: البته اين موضوع جنبه رواني دارد و بعد از فروكش كردن اين هيجانات و كم شدن تقاضا دوباره بازار به وضعيت قبلي خود باز مي‌گردد.
كشتي‌آراي نزديك شدن به عيد فطر و پايان ماه مبارك رمضان را از ديگر دلايل افزايش تقاضا در بازار عنوان كرد و ادامه داد: همه ساله با نزديك شدن به عيد سعيد فطر تقاضا براي خريد طلا و سكه افزايش مي‌يابد.
وي ادامه داد: البته در ماه‌هاي گذشته همواره به اين مساله تاكيد كرده بودم كه پايان مذاكرات تاثير چنداني بر قيمت طلا و سكه ندارد و بحث مذاكرات و نتايج آن تنها جنبه رواني دارد. سيدبهاءالدين حسيني‌هاشمي در گفت‌وگو با تسنيم در تشريح چرايي كاهش و سپس افزايش قيمت دلار در بازار بعد از اعلام نتايج مذاكرات هسته‌يي، اظهار داشت: استدلال برخي افراد غيرحرفه‌يي اين است كه دلار در بازار ارزان مي‌شود ولي فعالان اقتصادي واقعي مي‌دانند كه اگر رويداد اقتصادي در كشور رخ ندهد نمي‌توان به تغييرات نرخ ارز اميدوار بود.
وي بااشاره به تقاضاي موجود در بازار براي ارز، گفت: باتوجه به نزديك بودن زمان ثبت‌نام دانشجويان و همچنين مسافرت‌هاي تابستاني تقاضاي واقعي براي دلار در بازار وجود دارد، ضمن آنكه برخي تجار پرداخت‌هاي تجاري خود را به بعد از مذاكرات موكول كرده بودند و بعد از اعلام نتايج تصميم به پرداخت گرفته‌اند.
اين كارشناس اقتصادي تصريح كرد: اين‌طور نيست كه با اجرايي شدن توافق هسته‌يي بلافاصله گشايش ارز در كشور رخ دهد چراكه تجربه مذاكرات قبلي نشان داده تغييرات نرخ ارز مستلزم بروز واقعيت‌هاي اقتصادي است.
حسيني‌هاشمي با بيان اينكه هم‌اكنون وضعيت بازار به‌گونه‌يي است كه افراد غيرحرفه‌يي دنبال فروش ارز هستند، افزود: اين درحالي است كه افراد باتجربه اسير رفتارهاي هيجاني نمي‌شوند هرچند وضعيت بازار تا يكي، دو ماه آينده همين‌طور خواهد بود. وي تاكيد كرد: باتوجه به اينكه اتفاق اقتصادي خاصي در بازار نيفتاده و تنها بناست محدوديت‌ها رفع شود بايد گفت كه نوسانات شديد ارزي حداكثر تا هفته آينده در بازار رخ خواهد داد.
اين كارشناس اقتصادي همچنين به امتناع برخي صراف‌ها از فروش ارز اشاره و تصريح كرد: افرادي كه هيجاني شده‌اند در بازار ارز مي‌فروشند و طي روزگذشته (ظهر ديروز) تعداد كساني كه مي‌خواستند ارز بفروشند بيشتر از كساني بود كه مي‌خواستند ارز بخرند و به همين خاطر دلار طي ساعاتي نزولي شده بود.
 

نظر شما