معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از امکان ادغام دو رشته تحصیلی ریاضی و تجربی خبر داد. به گفته او «اشتراکات این دو رشته بسیار زیاد است» و «عمده محتوای درسی همپوشانی دارد»، درنتیجه نیاز به تفکیک این دو رشته نیست.
تغییر در رشتههای تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، موضوع مورد بحث آموزش و پرورش از حدود یک دهه گذشته است. سال ۱۳۹۳ معاون آموزش متوسطه وقت وزارت آموزش و پرورش از آغاز مطالعات برای ایجاد تغییراتی در رشتههای تخصصی دوره متوسطه دوم خبر داد.
موج تازه تفکیک جنسیتی در آموزش و پرورش؛ کتب درسی دختران و پسران جدا می شود!

در تمام این سالها نیز هر چند وقت یکبار مسئولان آموزش و پرورش از احتمال ایجاد تغییراتی در رشتههای تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم و ادغام رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش و رشته ریاضی و تجربی سخن گفتهاند.
هماکنون نیز مطالعات کارشناسی این بحث با هدف حرکت به سمت آموزشهای نیمهتخصصی در دوره متوسطه دوم و واگذار کردن آموزشهای تخصصی به دانشگاه ادامه دارد.
دانشآموزان با انتخاب رشته در پایان پایه نهم به دو مجموعه شاخه نظری و فنیحرفهای و کاردانش وارد میشوند. در شاخه نظری، رشتههای ریاضی، تجربی، انسانی و معارف در دبیرستانها ارائه میشود و در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش نیز آموزشهای مهارتی در هنرستانهای کشور ارائه میشود.
استخدام ۳ هزار معلم طلبه در آموزش و پرورش و طرح راه اندازی مدارس وابسته به حوزه علمیه

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره ادغام رشتههای تحصیلی گفت: این موضوع فعلاً در مباحث کارشناسی است و نهایی نشده اما قویترین سناریوی موجود ادغام رشته ریاضی و تجربی است. او افزود: سناریوی دیگر ارائه یک رشته تحصیلی در دوره متوسطه است که کارشناسان با آن موافق نیستند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا ادغام رشته ریاضی و تجربی با توجه به متفاوت بودن دروس تخصصی امکانپذیر است؟ گفت: اکنون اشتراکات این دو رشته بسیار زیاد است؛ به عنوان مثال در پایه دهم فقط ۴ واحد درسی اختلاف بین رشتههای ریاضی و تجربی وجود دارد و عمده محتوای درسی همپوشانی دارد، اگر نگاه نیمهتخصصی به دوره متوسطه دوم داشته باشیم نیاز به تفکیک این دو رشته نیست.
کاظمی درباره چرایی اجرای این ادغام بیان کرد: از گذشته با توجه به ضرورت آموزش عمومی و نگاه نیمهتخصصی به دوره متوسطه دوم، مباحث کارشناسی در این باره مطرح بود.
∎