شناسهٔ خبر: 64145747 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

کارخانه‌ سرمایه‌گذار «طرح گردشگری آشوراده» از سال ۹۷ به بعد از فهرست صنایع آلاینده خارج شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ما قبل از این که پای هرگونه تفاهم‌نامه‌ای را با سرمایه‌گذار مشارکت‌کننده در «طرح گردشگری آشوراده» امضا کنیم، سوابق این شخص و صنعت تحت مدیریت او را بررسی کردیم و خوشبختانه از سال ۹۷ به بعد، این کارخانه از فهرست صنایع آلاینده استان گلستان خارج شده است.

صاحب‌خبر -

«علی سلاجقه» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به ابهامات مطرح‌شده پیرامون انعقاد تفاهم‌نامه اولیه با مدیرعامل یک صنعت آلاینده برای مشارکت در سرمایه‌گذاری «طرح گردشگری آشوراده» اظهار داشت: شخصی که برای مشارکت در سرمایه‌گذاری طرح طبیعت‌گردی آشوراده با او تفاهم‌نامه امضا شده را استاندار محترم گلستان به ما معرفی کرده است. 

وی افزود: ما قبل از این که پای هرگونه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنیم، سوابق این شخص و صنعت تحت مدیریت او را بررسی کردیم و خوشبختانه می‌توان گفت در سال‌های اخیر، این کارخانه دیگر آلوده‌کننده محسوب نمی‌شود؛ به نحوی که از سال ۹۷ به بعد، این صنعت به دلیل انجام اقدامات لازم برای تصفیه پساب خروجی خود و همچنین بهسازی وضعیت تالاب اینچه، از فهرست صنایع آلاینده استان گلستان خارج شده است. 

سلاجقه با تاکید بر این که براساس آخرین بررسی‌های سازمان محیط‌زیست، کارخانه «کانسار خزر» دیگر مثل گذشته یک صنعت آلاینده نیست، خاطرنشان کرد: بهتر است به‌جای صحبت کردن علیه شرکتی که برای کمک به محیط‌زیست وارد میدان شده است، از تمام کسانی که می‌خواهند در اجرای پروژه‌های مشارکتی به سازمان محیط‌زیست کمک کنند، حمایت کنیم. 

معاون رئیس‌جمهور با بیان این که تفاهم‌نامه اولیه سه‌جانبه بین معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان، صندوق ملی محیط‌زیست و مدیرعامل کارخانه کانسار خزر منعقد شده است، گفت: انعقاد این تفاهم‌نامه به معنای بستن قرارداد نیست؛ در واقع، هنوز هیچ‌چیز درباره شخص حقیقی یا حقوقی که نهایتا در سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده با دولت مشارکت خواهد کرد، نهایی نشده است.  

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: معرفی مدیرعامل شرکت کانسار خزر توسط استاندار گلستان برای مشارکت در سرمایه‌گذاری اجرای طرح گردشگری آشوراده، براساس دستور رئیس‌جمهور برای عملی شدن هرچه زودتر این پروژه انجام شده است. مجوز لازم برای اجرای این طرح نیز با در نظر گرفتن تمام ملاحظات محیط‌زیستی در شهریورماه امسال صادر شده است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: سرمایه‌گذاری که با او تفاهم‌نامه اولیه امضا شده است، از سال ۹۷ تا امروز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای موضوعات محیط‌زیستی و بهبود وضعیت تصفیه پساب کارخانه خود هزینه کرده و مبلغ یک میلیارد تومان هم برای احیای تالاب اینچه استان گلستان اختصاص داده است و مجموع این موارد نشان می‌دهد که این شخص در راستای حفظ محیط زیست تلاش می‌کند. 

سلاجقه همچنین اظهار داشت: با توجه به دغدغه صحیح مردم و دوستداران محیط‌زیست درباره منطقه میانکاله، با تصمیم دولت حتما قرار است که صندوق ملی محیط‌زیست که در کنار سازمان قرار دارد، در سرمایه‌گذاری و اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده مشارکت داشته باشد؛ به این شکل، سازمان محیط‌زیست عملا یکی از اضلاع پروژه خواهد بود و احتمال بروز آسیب‌های محیط‌زیستی به حداقل می‌رسد. 

وی در پایان تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار خصوصی برای مشارکت در اجرای طرح آشوراده، برحسب دستور رئیس‌جمهور محترم و با مصوبه ویژه شورای اقتصاد انجام شده است و آنچه تا کنون درباره این پروژه در دولت سیزدهم اجرایی شده، براساس روال قانونی و با همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط بوده است. 

انتهای پیام/

نظر شما