به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید میعاد صالحی در نشست خبری که در محل هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، با اشاره به وضعیت واگنهای مسافری گفت: در ۱۰ سال گذشته، از ۲ هزار واگن مسافری به هزار واگن مسافری رسیدیم که از این تعداد پانصد واگن مسافری با عمری بالای ۳۰ سال نیاز به بازسازی دارند.
وی در ادامه افزود: اگر تولید داخل برای افزایش ظرفیت واگنهای مسافری کفایت نکرد، باید از ظرفیت واردات استفاده شود.
صالحی همچنین ادامه داد: در هشت ماهه امسال به ثبت رکورد ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر جابجا شده رسیدیم که با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رکورد جدیدی به ثبت رسیده و پیش بینی میکنیم تا پایان سال با عبور از ۳۰ میلیون مسافر ریلی، رکورد جابجایی مسافر شکسته شود.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به موضوع ترانزیت ریلی بیان کرد: با توجه به اینکه ارتباط با شرکای منطقهای و کشورهای همسایه در اولویت دولت است، میتوانیم با ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و ترکیه، قراردادهایی داشته باشیم.
صالحی گفت: در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تناژ (وزن) ۸ درصد رشد داشتیم و پیشبینی میکنیم تا پایان سال رکورد جدیدی در عرصه ترانزیت به جا بگذاریم.
وی همچنین به قانون برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: زیان مسافری قطارهای حومهای در این برنامه دیده شده که مجلس هم مصوب کرد و بودجه ۱۴۰۳ هم بر اساس پرداخت زیان مسافری خواهد بود.
صالحی با اشاره به تزریق نقدینگی در حوزه حمل و نقل ریلی تصریح کرد: نامهای از راهآهن به سازمان برنامه کشور تا پایان سال ارسال میشود و طبق آن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایهگذاری واگن باری، مسافری و لکوموتیو دیده میشود.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هزار و ۵۹۸ واگن باری نو تولید کردیم که ۴۸ درصد نسبت به ۱۴۰۰ رشد داشتیم و کشور در این حوزه خودکفا شده و امکان صادرات هم فراهم است، اما در زمینه واگن مسافری یک عقب ماندگی وجود دارد که باید جبران شود.
نیمی از واگنهای مسافری کشور نیاز به بازسازی دارند
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۵۰۰ واگن از هزار واگن مسافری در کشور عمری بالای ۳۰ سال و نیاز به بازسازی دارند.
صاحبخبر -
∎
نظر شما