شناسهٔ خبر: 64137833 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نیمی از واگن‌های مسافری کشور نیاز به بازسازی دارند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۵۰۰ واگن از هزار واگن مسافری در کشور عمری بالای ۳۰ سال و نیاز به بازسازی دارند.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید میعاد صالحی در نشست خبری که در محل هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، با اشاره به وضعیت واگن‌های مسافری گفت: در ۱۰ سال گذشته، از ۲ هزار واگن مسافری به هزار واگن مسافری رسیدیم که از این تعداد پانصد واگن مسافری با عمری بالای ۳۰ سال نیاز به بازسازی دارند.
وی در ادامه افزود: اگر تولید داخل برای افزایش ظرفیت واگن‌های مسافری کفایت نکرد، باید از ظرفیت واردات استفاده شود.
صالحی همچنین ادامه داد: در هشت ماهه امسال به ثبت رکورد ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر جابجا شده رسیدیم که با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رکورد جدیدی به ثبت رسیده و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال با عبور از ۳۰ میلیون مسافر ریلی، رکورد جابجایی مسافر شکسته شود.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به موضوع ترانزیت ریلی بیان کرد: با توجه به اینکه ارتباط با شرکای منطقه‌ای و کشور‌های همسایه در اولویت دولت است، می‌توانیم با ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و ترکیه، قرارداد‌هایی داشته باشیم. 
صالحی گفت: در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تناژ (وزن) ۸ درصد رشد داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال رکورد جدیدی در عرصه ترانزیت به جا بگذاریم.
وی همچنین به قانون برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: زیان مسافری قطار‌های حومه‌ای در این برنامه دیده شده که مجلس هم مصوب کرد و بودجه ۱۴۰۳ هم بر اساس پرداخت زیان مسافری خواهد بود.
صالحی با اشاره به تزریق نقدینگی در حوزه حمل و نقل ریلی تصریح کرد: نامه‌ای از راه‌آهن به سازمان برنامه کشور تا پایان سال ارسال می‌شود و طبق آن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری واگن باری، مسافری و لکوموتیو دیده می‌شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هزار و ۵۹۸ واگن باری نو تولید کردیم که ۴۸ درصد نسبت به ۱۴۰۰ رشد داشتیم و کشور در این حوزه خودکفا شده و امکان صادرات هم فراهم است، اما در زمینه واگن مسافری یک عقب ماندگی وجود دارد که باید جبران شود.

نظر شما